Børne- og Uddannelsesudvalget Assens kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Advertisements

Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Netværk Nordjylland - erhvervsrettet uddannelse AMU Nordjylland Erhvervsskolerne Aars EUC Nord EUC Nordvest Frederikshavn Handelsskole Handelsskolen Minerva.
Turen går til fremtiden Erhvervsorienterede overgange – et koncept som styrker eleverne Fremtidens koncept.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Way2Go - Din vej til en erhvervsuddannelse Brobygning til uddannelse – unge lediges vej til uddannelse Roskilde Kongres & Idrætscenter Onsdag d. 12. november.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Socialpsykiatri og Udsatte Voksne Sociale Forhold og Beskæftigelse Når de unge er psykisk syge Det regionale beskæftigelsesråd 4. april 2011 v/ Niels Schwartz,
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare.
Privat beskæftigelse under pres personer Aktuel mangel på arbejdskraft – Demografisk tab af arbejdsstyrke Offentlig finansieret beskæftigelse.
Dato: 3. februar 2011 Titel: Fokus på Samarbejdet med Jobcentret og UU Fokus på samarbejdet mellem Jobcentret og UU Ungegruppen i Jobcenter Hedensted UU.
Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
Uddannelse i forhold til produktivitet Herningsholm Erhvervsskole Per Sørensen Uddannelsesleder Industritekniker og Teknisk design.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016.
Projektleder Marianne Eltong Gade Tirsdag den 6. oktober 2015
Sådan får vi unge til at vælge (og gennemføre) en ungdomsuddannelse….
Brobygning – EUD og efterskolerne
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Skolernes kvalitetsrapport
Uddannelsesplanen.
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Udbyder 50 erhvervsuddannelser – herunder EUX
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Herfølge: Per Bredholt Frederiksen
Uddannelsesområdet i Grønland
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Udvikling af modeller og metoder til differentiering
Hvad er praksisnær undervisning?
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Skoleudvikling i Praksis 1
Fastholdelseskaravanen
Tilmelding til uddannelse 2018
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Samtale om folkeskolen i
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Styrket sammenhæng mellem teori og praksis
Kvalitet i SKP EUC Nordvestsjælland
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Princip for madordning
Nyt fra ministeriet Billeddias
Innovation i humanistiske fag
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Tanker og erfaringer om Studievalgsportfolio
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Hvorfor Praktikplads-AUB?
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

Børne- og Uddannelsesudvalget Assens kommune 2. Januar 2017

Kvalificeret arbejdskraft – har vi behov for nye forforståelser? Hvad er et attraktivt ungdomsmiljø? Er den faglige undervisning dårlig? Skal unge være klar til at træffe et erhvervsvalg – de skal kun finde en uddannelse Hvorfor er forudsætninger for valg utilstrækkelige? Mangler der praktikpladser? Frafald på GF 2 Er transporttid reelt et issue SDE-produkt = arbejdskraft Forklar elementerne i Værdi Værdikæde : upstream/downstream – sammenhæng Udgangspunkt er virksomhedernes behov EUD: SDE/virksomheder i et loop (vekseluddannelsesprincip) Kommune: EUD bosætter sig og betaler skat Virksomheder kan shortcutte (og bruge andre virksomheder som ”underleverandører” i stedet for at producere elever selv) Vi taler om Pull/Push effekter Får unge et Virksomhedschok i praktikken Hvorfor er kendskab til erhvervsuddannelserne begrænset Ikke motiverede for at indgå på en arbejdsplads?

Synligt praktikcenter

Praktikaftaler

Praktikaftaler

Elevtilfredshed – overordnede indsatsområder

Markant højere tilfredshed end på andre store skoler

Fil: https://www.dropbox.com/s/bi5eztf7a47c11m/Educatia_Promo.mp4?dl=0

Hvad er kommunernes incitament til at skaffe kvalificeret arbejdskraft Hvad er kommunernes incitament til at skaffe kvalificeret arbejdskraft? - Og hvad kan gøres – hvis det ikke er noget “vi leger” 22,6 % 19,2 % 11,0 % 17,7 % 17,8 % 42,5 % 26,8 % 20,7 % 25 % ”Erhvervsrettethed” i Grundskolen Opret fx 10. klasse på erhvervsskolerne Virksomheds- samarbejde

2. januar 2017