Elevguide Innovations-brobygnings-opgave

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Når lærere samarbejder med forældre
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Innovation og iværksætteri
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Kulturforståelse niveau C
Lean Netværk AAU.
- et bedre sted at lære Velkommen …..vi glæder os til en spændende dag med jer.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ3. Dagens program Status på OO1 Næsten midtvejsevaluering Ugens opgave.
Eksamen.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Obligatorisk selvvalgt opgave
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Obligatorisk selvvalgt opgave
OSO.
8.CD Erritsø Centralskole Efterår 2012 MOBICATION.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Gruppevejledning på tæt hold
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Digital Didaktisk Design
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
KNÆK KODEN.
Masterplan for Uddannelse og Job
KNÆK KODEN.
OSO opgaven på Midtjysk
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Hvad kan vi tilbyde? Vejledning
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
Hvorfor dansk på GF1?.
Velkommen til fagligt samspil
KNÆK KODEN.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Fra anledning til udvikling
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Elevguide Innovations-brobygnings-opgave

IBO opgavebeskrivelse: Opgaven går ud på at udvikle en ide til en modtager uden for skolen. Det kan være en virksomhed, organisation, forening, kommune, borgergruppe, ungdomsuddannelse etc. Det er den udviklede ide, som er opgavens produkt.

Hvad skal vi: Del 1 Vælge et tema, som du/I synes er vigtigt ( fx design, sundhed, sikkerhed) Finde en ekstern samarbejdspartner/virksomhed Aftale et besøg hos samarbejdspartneren/virksomheden Undersøg hvordan I kan forbedre/nytænke noget hos virksomhed ud fra temaet. Udvikle en idé ud fra jeres undersøgelse - og eventuelt føre den ud i livet

Hvad skal vi Del 2: Tage jeres IBO ide med i brobygning til erhvervsuddannelse. Foretage ideforbedring efter uddannelsesbrobygning. Genbesøge samme virksomhed (eller ny) med henblik på ideforbedring Endelig udformning af prototype og ide. Lave en pitch for idéen Optage pitchen på video og indarbejd videoen i præsentationen. Lave en præsentation af projektet på 15 minutter på IBO Messe.

Præsentation For at kunne lave en god præsentation, kræver det at. … I udviser viden om jeres tema. I kan lave en god, oplysende og levende beskrivelse af jeres samarbejdspartner/virksomhed. Beskrive 3 forskellige professioner hos samarbejdspartner og uddannelsesveje her til. I kan begrunde og argumentere for, hvorfor jeres idé har relevans (Her skal I bruge teorier, undersøgelser, eksperter mv.) I kan redegøre for den sparring som uddannelses- og virksomhedsbrobygning har betydet for jeres endelige ide. I kan pitche og forklare jeres idé på en spændende, fangende og interessant måde

Afslutning Alle grupper fremlægger og præsenterer deres projekt til den afsluttende IBO Messe d. xx.xx.xxxx I har inviteret jeres samarbejdspartner til overværelse af fremlæggelse. Samarbejdspartner giver jer feedback på jeres endelige ide. Alle får en individuel udtalelse, som lægges ved eksamensbeviset til sommer.

Tidsplan Uge Dag Indhold 1 Mandag d. Forberedelsesdag 1. Find tema gennem idegenereringsøvelser – idegenerering – finde ekstern samarbejdspartner 2 IBO dag Opstart af projektet. Forbered erhvervsbrobygning Oparbejd viden om tema, udarbejd interviewguide. Tirsdag d. Brobygningsdag 1 Erhvervssbrobygning – der arbejdes med projektet om eftermiddagen + første besøg ved samarbejdspartner/virksomhed. Onsdag d. Ideforbedring Torsdag d. Brobygningsdag 2 Uddannelsesbrobygning Fredag d. Brobygningsdag 3 3 Brobygningsdag 4 Erhvervsbrobygning Ideforbedring– udfærdigelse af prototype Forberede fremlæggelse – optage pitch. IBO og Brobygningsdag 5 Aflevering og fremlæggelse under overværelse af virksomhed. (Virksomhedsbrobygning)

Første erhvervsbrobygningsbesøg Besøgene aftales til at ligge ifølge tidsplanen og udarbejdet ”Besøgsformular” til vejleder. I sender Informationsbrev + evt. ”kontrakt” ud til virksomheden umiddelbart efter I har taget kontakt til dem. Besøget har en varighed af 2-3 timer Aftal en rundvisning/rundtur på stedet + snak med minimum 1 medarbejder Til første besøg har I: Forberedt jer på jeres tema – så I ved en masse om temaet. Udarbejdet en interviewguide

Anden erhvervsbrobygningsbesøg Aftal besøg 2 – enten hos samme virksomhed eller hos en der på anden vis kan forbedre jeres ide. Husk at aftalte indhold med virksomhed på forhånd) Evt. en fast kontaktperson, som I kan maile eller ringe til – bruge som sparringspartner Evt. spørgeundersøgelser, interviews, observationer eller andet hos samarbejdspartneren Evt. afprøvning af idéen Afsluttende præsentation hvor samarbejdspartneren inviteres ud på efterskolen til præsentationerne fredag d. - det er den 3. virksomhedsbrobygningsdag.

IBO Dage I har været på besøg I skal identificere hvad der kan forbedres på virksomhed ud fra jeres tema Foretage idéudvikling og ideforbedring ud fra brobygning Gennemarbejde ideen – baggrund, beskrivelse, omkostninger, ”konkurrenter”/lignende ideer, evt. afprøvning. Udarbejde prototyper. Sætte sig ind i grundlaget for ideen – hvorfor har det relevans? Arbejde med at pitche ideen – husk video. Arbejde med præsentationen (videoen vises under præsentatioen). Gennemprøve og øve præsentation inkl. Pitch

Uddannelsesbrobygning I skal i uddannelsesbrobygning til erhvervsuddannelser I skal tage IBO ideen med i brobygning Erhvervsuddannelsen udarbejder et brobygningsforløb, hvor I kommer til at forbedre jeres IBO ide. I skal indarbejde den viden som uddannelsesbrobygningen bidrager med i jeres præsentation.

Det bedømmer vi jer på. …. At udvise viden om det valgte tema Del 1: At udvise viden om det valgte tema At tænke nyt og forbedrende om modtagers virkelighed At konkretisere sin ide til modtager. (hvad går den ud på, hvordan skal forandringen ske, hvilket resultat forventes der af ideen) At udvise handlekraft i forhold til at besøge modtager, og inddrage viden og inspiration fra sit netværk. At opsøge viden om tema samt det erhvervs-og fagområde, som modtager repræsenterer. At aflevere opgaven på en relevant måde. Husk det ikke er kvaliteten af ideen, som bedømmes, forstået på den måde, at en sådan bedømmelse vil være afhængigt af bedømmerens viden og kendskab til ideen. Eksempelvis kan en ide opleves god for læreren år 1, men sammenlignes hvis en ny elev udvikler samme ide året efter. Det er elevens evne til at tænke nyt som er det essentielle.

Det bedømmer vi jer på. …. Del 2: At anvende input og viden fra brobygningsbesøg At beskrive og reflektere over opgavens samfundsmæssige relevans. (I hvilken grad bidrager ideen til en bedre verden) At beskrive og vurdere nyhedsværdien af sin opgave (graden af nyhed – lokal eller global) At beskrive og vurdere opgavens forbedringspotentiale – (hvad forbedrer opgaven og for hvem) At evaluere arbejdet med opgaven – hvilke tanker og refleksioner har opgaven resulteret i hos eleven. At levere en Pitch – levering, indhold, relevans ift. ideen. Præsentationen – informationsniveau og dybde, levering, deltagelse.

Husk At teori og empiri kan læses i bøger og på nettet – MEN det kan i høj grad også fås ved at snakke med folk og afprøve ting I har vide rammer – Det er jer, der skal fylde dem ud – Tænk ud af boksen Husk – ”Vildere, vildere, vildere” – ”ja, og så. …ja,og så. …. Ja, og så. ….” Det er NU, der skal knokles 

God arbejdslyst