Konkurrenceforhold afsætning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10 Konkurrencesituation
Advertisements

Afsætning grundforløb
Præferencer på markedet.
Tema 2: Om virksomhedens horisontale og vertikale grænser
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Praktisk segmentering
Konkurrentreaktioner
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Af Andreas og Marlene. Spørgsmål. • Hvornår lavede i en internetshop? • Hvorfor valgte i at lave en internetshop? • Hvordan fik i lavet jeres hjemmeside.
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Fuldkommen konkurrence
Markedsvurdering.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Monopol Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Monopolistisk konkurrence
Fuldkommen konkurrence
Prislederskab Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Afsætning grundforløb
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 11
Erhvervsøkonomi Kapitel 11 Optimering
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
Salg og service Dag 1.
6. Virksomhedens indtægter
AFSÆTNING B – Schønberg
11. Virksomhedens indtægter
10. Virksomhedens indtægter
Monopolistisk konkurrence
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel del
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
6. Virksomhedens indtægter
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
AFSÆTNING A – Schønberg
Knækket afsætningsfunktion
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
Konkurrenceforhold.
Monopol Forudsætninger og Opgave
Sebastian Mikkelsen og Simon Hindkær 1.Øma Afsætning KONKURRENTREAKTIONER.
25.3 Afsætning og omsætning
25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Købeloven afsætning.
Koncepter og butikskæder
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
markedsføringsplaner
Markedsføring og reklame
Parametermix - produkt
konkurrencesituation
Prisoptimering Valg mellem afsætningsalternativer (c) Totalmetoden (C)
Pris som handlingsparameter
Parametermix - pris afsætning.
Idegrundlag og målsætninger
Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.
Branding afsætning.
10 Konkurrencesituation
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
6. Virksomhedens indtægter
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Handels- og procentregning
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

Konkurrenceforhold afsætning

Virksomheders konkurrence Konkurrence er, når flere butikker og virksomheder kæmper om de samme kunder. En sælger vil gerne sælge så mange varer som muligt til den højeste pris Alle sælgere prøver at lokke kunder til og derfor er de i konkurrence med hinanden Prisen på varerne spiller en væsentlig rolle afhængigt af varetypen Afsætning, EUD/EUX, F-C

Udbud og efterspørgsel En vares salgspris afhænger oftest af kombinationen af disse to forhold: Udbud Hvor mange varer, der er til salg af den samme vare på markedet samtidig Efterspørgsel Hvor mange kunder, der ønsker at købe den samme vare samtidig Afsætning, EUD/EUX, F-C

Snæver og bred konkurrence Snæver konkurrence: Når 2 ens virksomheder sælger samme varetype til samme målgruppe, som dækker samme behov – fx fakta og netto Bred konkurrence: TV-butikken og cykelbutikken er fx i bred konkurrence, hvis du kun har råd til at købe enten et TV eller en cykel Afsætning, EUD/EUX, F-C

Eksempler på snæver og bred konkurrence Afsætning, EUD/EUX, F-C

Det potentielle marked Afsætning, EUD/EUX, F-C

Homogent og heterogent marked Afsætning, EUD/EUX, F-C

konkurrenceformer Monopol En udbyder deler ikke et marked med andre udbydere og har ingen konkurrenter Duopol Når der kun er to udbydere – dvs. næsten ingen konkurrence Oligopol Når der er få store udbydere på det homogene marked Fuldkommen konkurrence Der er mange udbydere af produkter på det homogene marked – dvs. meget høj konkurrence Afsætning, EUD/EUX, F-C