Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Rikke Bay-Hansen, speciallæge i psykiatri, december 2013
oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Erfaringen viser, at dette er begyndelsen på en
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Henrik Day Poulsen, Speciallæge i psykiatri, ph.d.
Temadag Funktionelle lidelser.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 2: Hvad er emotionelt ustabil personlighedsstruktur
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Shine og virksomhedskultur
Velkommen til Lægedage
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Tema 3: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline typen.
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Psykoser og skizofreni Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni elle anden psykose.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Grænser for forskelle Tilknytning og palliation Foreningen for Palliativ Indsats 8. Nationale kongres 25. – 26. september 2015 Helle Schimmell 2015.
Neuropædagogik – pædagogik med hjernen og med hjertet
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
Borderline - eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur Oplæg ved Else Iversen Holstebro d Ud fra den forståelse, der ligger i DAT = Dialektisk.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Tema 3: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Tanker siden sidst
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 6: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Procedure til alle kritiske situationer
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Morale og dannelse i uddannelse
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Præsentationens transcript:

Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Sådan bruger du værktøjskassen Du kan plukke de modeller og slides fra værktøjskassen, som du finder relevante i din undervisning Sæt ind i PowerPoint-præsentationen, der hører til temaet – eller udlever som handouts Klip ud hvad du har brug for Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Teorier om årsager Vedligeholdende faktorer: Uhensigtsmæssig adfærd Genetiske faktorer/ sårbarheder Opvækstvilkår Personlighedsforstyrrelse Vedligeholdende faktorer: Uhensigtsmæssig adfærd Psykosociale konflikter/vanskeligheder Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 3

Tryghedscirklen TRYG BASE TRYG HAVN Fokus på barnets behov Jeg har brug for at du …. Pas på mig Vær god ved mig Hjælp mig Glæd dig med mig TRYG BASE Støt min udforskning Jeg har brug for at du …. TRYG HAVN Tag imod mig når jeg søger dig Beskyt mig Trøst mig Værdsæt mig Organiser mine følelser Altid: Vær STØRRE, STÆRKERE, VIS og VENLIG Altid når det er muligt: Følge barnets behov Altid når det er nødvendigt: Vise lederskab © Cooper, Hoffman, Marvin & Powell, 2000 Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Tilknytningsvanskeligheder Jeg agerer som om jeg har brug for trøst og beskyttelse Begrænsede tryghedscirkler Jeg viser ikke mine behov MEN: Det gør os utilpasse, så …. Jeg har brug for at du …. Pas på mig Vær god ved mig Hjælp mig Glæd dig med mig TRYG BASE Støt min udforskning Jeg har brug for at du …. Tag imod mig når jeg søger dig TRYG HAVN MEN: Det gør os utilpasse, så …. Jeg agerer som om jeg har brug for at udforske eller at være fjern Beskyt mig Trøst mig Værdsæt mig Organiser mine følelser Jeg viser ikke mine behov Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Tilknytning og interpersonelle problemer Positiv model af anden ambivalent sikker Negativ model af selv Positiv model af selv frygtsom afvisende Forholdet mellem tilknytning og relationelle vanskeligheder. Borderlinepatienter vil oftest være i det ambivalente eller frygtsomme mønster. Negativ model af anden Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Den kognitive model TANKER FØLELSER KROP ADFÆRD Hvad der går gennem hovedet på dig. FØLELSER Hvilket humør du er i. Hvordan du "har det". KROP Hvordan du mærker følelsen. Din energi ADFÆRD Det du gør og siger Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Kognitioner/tanker Automatiske tanker: Situationsbundne, umiddelbare, ureflekterede. Leveregler eller basale antagelser: Mere grundlæggende, går på tværs af situationer, reflekterer ofte personlige værdier og normer. ”Bør” og ”skal”. Skemaer/grundlæggende overbevisninger/bundlinjen: Jeg er… Andre er… Verden er… Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Funktionel analyse – Kædeanalyse Et eksempel Sårbarhed Udløsende faktor Tanker Følelser Problem adfærd Konsekvenser kortsigtede Konsekvenser langsigtede Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Ængstelig (undvigende) personlighedsstruktur Kendetegnet ved: vedvarende følelse af anspændthed og ængstelighed usikker og mindreværdsfølende overfølsom for afvisning og kritik tilbageholdenhed pga. behov for ukritisk accept overdriver farer og risici begrænset livsudfoldelse pga. behov for vished og sikkerhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Dyssocial personlighedsstruktur Kendetegnet ved: Uberørt af andres følelser Uansvarlig og ringeagtende over for sociale normer, regler og forpligtigelser Ude af stand til at blive i varige forhold Meget lav frustrations- og aggressionstærskel Kan ikke føle skyld eller tage ved lære af uheldige erfaringer (eller straf) Udtalt tendens til at bebrejde andre Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Til debat Myter eller fakta? Det er kun piger, der får diagnosen? Det er alt sammen mors skyld? Selvskadende adfærd ses kun ved denne problematik? Det er en kronisk tilstand? Osv. Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 12