Folkeskolen anno 2016: Hvad skal eleverne lære?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
International Linje.
Advertisements

Skolereform 2014 Hodsager Skole.
1. Kommunikation 2. Årets gang – Skole/hjemsamtalerne 3. Prøverne 4. Dansk 1. Den daglige undervisning 2. Afleveringer 5. Matematik 6. Styrkebaseret undervisning.
Hvad har eleverne brug for, når de kommer ud af skolen? Adm. direktør Stina Vrang Elias Tænketanken DEA Helsingør Kommune Sommermøde ● Tirsdag den 2. august.
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Efterskole Projekt AIESEC Danmark. Hvad er AIESEC? Verdens største studenterdrevne organisation Til stede i mere end 125 lande Over medlemmer.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
DE KLASSISKE SPROG SOM BASIS FOR ANVENDELSESORIENTERET SPROGINDLÆRING.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
KÆRT BARN HAR MANGE NAVNE
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Faglig udvikling i praksis 2017
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
Forandringer i kommunerne
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Kommunikationsworkshop
Besøg på Dagkursus Torsdag d. 15. december
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Først af alt vil jeg se Jesus
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
POWERPOINT-SAMLING Du har et valg
Anerkendende pædagogik
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Valgfag Valgfri specialefag.
Professionsidentitet og teori/praksis
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Lægge Procent til eller trække procent fra
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Faglig læsning og skrivning
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Jorden er flad Jorden er flad – det er os, der er runde!
Undervisningspligten
Grønlandske unge på efterskole i Danmark
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference 2012
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Er græsset også grønt om natten.
Anvendt Statistik Lektion 3
Billedbøger i begynder-undervisningen i engelsk
Innovation i Naturfaglige fag
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Sex-graviditet-fødsel
Velkommen Dagens program.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Vejbelysning – med og uden LED
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Præsentationens transcript:

Folkeskolen anno 2016: Hvad skal eleverne lære? National Vidensdag om skoleskak 27. maj 2016 Per Fibæk Laursen

”Hvorfor ska’ vi egentlig lære det her?” Skolens indhold bliver i stigende grad problematiseret og afkrævet begrundelser Der er stadigt stigende krav, om at børn skal lære noget i skolen – og stigende usikkerhed om, hvad de skal lære. Så hvorfor eller hvorfor ikke skak?

Skolens fagrække udvides Kristendom Læsning Regning Idræt Sang Historie Geografi Praktisk-musiske fag: sløjd, skolekøkken, tegning Engelsk Fysik Samfundsfag Natur/teknologi

Vidensidealer presses sammen som på en Køkkenmødding Klassisk ideal i folkelig udgave: kristendom Klassisk ideal i elitær udgave: græsk-romerske oldtid Bred paratviden og formel korrekthed Forståelse af begreber, sammenhænge, udtryksformer Generelle kompetencer: kommunikation, kreativitet, interkulturalitet, samarbejde, innovation

Nyt: Generelle kompetencer Der er fagtrængsel og videnstrængsel i fagene Megen faglig viden er uden større anvendelsesværdi, andet forældes hurtigt. Kan man nedprioritere fagene og i stedet lægge vægt på generelle kompetencer? OECD’s DeSeCo, 2003 21st Century Skills, 2010

Nyt: Understøttende undervisning Med skolereformen i 2014 har vi fået begrebet ”understøttende undervisning”: Et kompromis mellem rød bloks ønsker om helhedsskole med andre aktiviteter og blå bloks ønske om flere timer i fagene Indhold og aktiviteter, der først og fremmest har deres begrundelse i, at de bringer afveksling, og at de understøttet noget andet

Pas på! Kan kompetencer udvikles som noget generelt? Eller er de bundet til indhold og situation? Af at lære latin bliver man ikke intelligent. Man lærer latin – slet og ret. Aktiviteter, der begrundes med deres værdi som støtte for noget andet, fraskrives indirekte egenværdi.