Konventum Helsingør den 4. – 6. april 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dagsorden Hvor langt er vi? Beskæftigelsesreformen Oplæg til jobcenter
Advertisements

Integration og fastholdelse af udenlandske arbejdstagere og deres familier v/ Departementschef Claes Nilas, Integrationsministeriet Welcometo konference.
Markant flere indvandrere i job
 23. april ”Det danske foreningsliv og det frivillige Danmark som sådan er en del af fundamentet for vores demokrati. Regeringen vil give det frivillige.
Integration af børn og unge samt danskuddannelse for voksne
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Stor forskel i erhvervsdeltagelse Andel ikke-vestlige indvandrere i arbejdsstyrken årige, pct., 2007 Bedste rammevilkår Dårligste rammevilkår KILDE:
Folkeskole-reformen August 2014.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Kursus for jobpakkeambassadører
Skolereform august 2014………………
Styringskrav for jobcentre
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
NAP konference 7. juni Århus Workshop Integration.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Hvad virker i integrationsindsatsen?
Flere indvandrere fra vestlige lande Antal nytilkomne indvandrere, personer Ikke-vestlige indvandrere Øvrige vestlige indvandrere Indvandrere fra.
Ny lovgivning - modtagelse og integration af flygtninge
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Udenlandsk arbejdskraft i Danmark
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Oplæg om danskuddannelse
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Bente Bondebjerg, Årsmøde for frivillige 25.oktober 2015 Integrationsydelse - og andre nye lave ydelser Frivillignet, 25.oktober 2015 Bente Bondebjerg,
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
Undervisning af flygtninge i danskuddannelserne 19 – 20 april 2016 Munkebjerg Kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning på sprogcenter.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
Job & Integration Fleksjob Ledighedsydelse Integration.
Fremtidens Arbejdsmarked Regeringens arbejdsmarkedskommission. Hvor skal fokus være set fra de private ansattes side? LO’s konference ”Fremtidens Arbejdsmarked”
Udenlandsk arbejdskraft og flygtninge Kim Graugaard 10.dec. 15 Udenlandsk arbejdskraft og flygtninge Kim Graugaard, Viceadm. direktør.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Tosprogede elever i Greve Kommune Vinie Hansen Pædagogisk konsulent.
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 4. februar 2010, Tambohus Kro, Thyholm.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
UNGE I FOKUS – VIBORG KOMMUNE. MÅLGRUPPEN MÅLGRUPPEN ER ØVRIGE UDDANNELSESPARATE MED MERE KOMPLEKSE BARRIERER OG AKTIVITETSPARATE MODTAGERE AF UDDANNELSESHJÆLP,
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
DEN BESKÆFTIGELSESRETTEDE INDSATS 1 Benchmarking af kommunernes integrationsindsats Iben Bolvig Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse.
DEN BESKÆFTIGELSESRETTEDE INDSATS 1 Benchmarking af kommunernes integrationsindsats Iben Bolvig Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse.
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Konventum Helsingør den 4. – 6. april 2017
18/11/15 RAR Østjylland Handicap i beskæftigelsesindsatsen Overblik og nuværende viden 19. januar 2017 DISPOSITION Beskæftigelsessituationen for mennesker.
Beskæftigelsesstrategi i Furesø
Den virksomhedsrettede integrationsindsats
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
ØDF Sjælland 18. Marts 2016 Ødf sjælland 18. marts 2016, Morten Mandøe.
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Refusionsreformen 12. november 2018.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Årsmøde
– hvordan får vi de ansatte med?
Det kompetente Nordjylland
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Konventum Helsingør den 4. – 6. april 2017 Nordisk lærerkonference om undervisning i den grundlæggende litteracitet i samspil med arbejdspraktik og job Konventum Helsingør den 4. – 6. april 2017

Integrationsudfordringen Antallet af nytilkomne flygtninge og familiesammenførte sætter den kommunale integrationsopgave under pres Ca. 11.000 flygtninge fik opholdstilladelse i 2015, og 7500 flygtninge fik opholdstilladelse i 2016. Det vurderes, at der vil blive givet opholdstilladelse til 8500 flygtninge i 2017. Hertil kommer familiesammenførte Nyankomne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge har en lav beskæftigelsesfrekvens 22 pct. af flygtninge og familiesammenførte til flygtninge (i alderen 25-64 år) er i beskæftigelse efter tre år i Danmark (2015). Lidt over halvdelen af de voksne flygtninge, der kommer til Danmark, har kun grundskolen med i bagagen, mens blot 13 pct. har gennemført en videregående uddannelse.

Integrationsudfordringen Beskæftigelsesfrekvens efter 1, 3 og 5 års ophold blandt 18-64-årige flygtninge og familiesammenførte til flygtninge omfattet af integrationsprogrammet, (ultimo november) 2012-2015, pct. Beskæftigelsesfrekvens efter 5 års ophold for 18-64-årige flygtninge og familiesammenførte til flygtninge omfattet af integrationsprogrammet, fordelt på kommuner, (ultimo november) 2015, pct. Anm.: De medtagne familiesammenførte til flygtninge har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9. Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets udlændingedatabase, IMINT04A. Anm.: De medtagne familiesammenførte til flygtninge har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9. Anm.: *Data opgøres ikke for de kommuner, hvor den givne befolkningsgruppe er under 5 personer. Kilde: Danmarks Statistik.

Integrationsudfordringen

Regeringens ambition Hver anden flygtning skal i arbejde… Det kræver godt samarbejde mellem virksomheder, kommuner, lønmodtagere, sprogcentre, frivillige og alle andre involverede Alle parter skal have de bedste rammer for at bidrage til en vellykket integration Det skal være nemt for virksomhederne at deltage i indsatsen Danskundervisning er et vigtigt element i vejen til arbejdsmarkedet, men det er ikke et mål i sig selv. Danskuddannelsen skal sigte mod at fremme udlændinges integration på arbejdsmarkedet, og i videst muligt omfang tilpasses virksomhedernes behov.

Integrationsreform mv. Styrkede muligheder for boligplacering Bedre rammer for den kommunale integrationsindsats Tidlig indsats Styrket beskæftigelsesindsats Øget brug af medbragte kompetencer Erhvervsrettet danskuddannelse Fokuseret finansiering Bedre rammer for virksomheder til at ansætte flygtninge Lavere ydelser Refusionsreformen

En beskæftigelsesrettet danskuddannelse

Danskuddannelse Andel voksne flygtninge og familiesammenførte omfattet af integrationsprogrammet, der har bestået en danskprøve inden 5 år fra påbegyndelse af danskuddannelse, 2012-2015, pct. Andel af voksne flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der består en danskprøve inden 5 år fra påbegyndelse af danskuddannelse, fordelt på kommuner, 2015, pct. Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets danskundervisningsdatabase. Anm.: *Data opgøres ikke for de kommuner, hvor den givne befolkningsgruppe er under 5 personer. Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets danskundervisningsdatabase.

To- og trepartsaftalerne om integration Analyse af danskuddannelse til voksne udlændinge (Deloitte,2016) Virksomhederne ønsker indflydelse og vil gerne samarbejde om danskundervisningen, som ikke nødvendigvis skal foregå på arbejdspladsen Færre lektioner vil øge fleksibiliteten og effektiviteten i undervisningen, uden at det ændrer undervisningens kvalitet Ændret tilrettelæggelse af danskundervisningen vil styrke det beskæftigelsesrettede fokus Et samlet effektiviseringspotentiale i sektoren bl.a. ved øget konkurrenceudsættelse og omstrukturering af undervisningen

Reform af danskuddannelsen (I) Enklere og mere arbejdsmarkedsrettet danskundervisning: Erhvervsrettet og forenklet begynderundervisning med fokus på mundtlige færdigheder, mulighed for fælles undervisning af kursister på tværs af de tre danskuddannelser, samt tilpasning af modultest. Timeloft for kursister under integrationsprogrammet på gennemsnitligt 15 ugentlige undervisningstimer med henblik på at understøtte, at sprogindlæring sker i samspil med virksomhedsrettede tilbud Friere rammer for undervisning på virksomheder: Toårigt forsøg, hvor store virksomheder kan forestå en del af undervisningen. Mulighed for differentierede modultakster for undervisning på henholdsvis virksomheder og sprogcentre præciseres i loven.

Reform af danskuddannelsen (II) Øget kommunalt ansvar: Den statslige refusion af udgifter til undervisning af arbejdstagere, studerende m.fl. afskaffes og refusionsloftet for udgifter til integrationsprogrammet nedsættes Kommunerne skal udarbejde regionale rammeaftaler. Præcisering af udbudsregler i forbindelse med kommunale driftsaftaler med private aktører samt offentliggørelse af statistik for afregningspriser og benchmarking. Tværgående statsligt tilsyn med indplacering på danskuddannelse

Reform af danskuddannelsen (III) Reduktion af frafald: Femårigt klippekort til danskuddannelse for udenlandske arbejdstagere, studerende m.fl. med en effektiv uddannelsesret på 3½ år samt skærpelse af krav til forlængelse af uddannelsesretten. Depositum for arbejdstagere, studerende m.fl. på 1.250 kr. ved tilmelding til et modul på danskuddannelsen, der tilbagebetales ved bestået modultest. Mere fleksible og relevante lærerkompetencer: Det nuværende krav om overbygningsuddannelse til underviser i dansk som andetsprog for lærere på danskuddannelserne afskaffes. Der etableres en kortere pædagogikumdiplomuddannelse (½ år) for undervisere på danskuddannelse, hvor der i højere grad er fokus på praktiske undervisningskompetencer. Sprogcentrene skal i afgrænsede emner have mulighed for at anvende lærere med andre pædagogiske forudsætninger – fx erhvervsvejledere.

Integration og danskuddannelse Element i den beskæftigelsesrettede indsats - nyt fokus på jobparathed Integrationsprogram sigter mod selvforsørgelse Tæt samarbejde – Jobcentre/sprogcentre/virksomheder Lærerkonference med fokus på flygtninge og familiesammenførte med meget kort/ingen skolegang eller flygtninge og familiesammenførte, som ikke har lært det latinske alfabet.

Konferencens indhold - Sproget kursisterne møder på arbejdspladserne Hvilken type undervisning er mest relevant for kursisterne? Hvordan kan sprogundervisning med fokus på ressourcer og god praksis i undervisningen forberede til arbejdsmarkedet  Præsentation af nye internationale og nordiske erfaringer og projekter om den grundlæggende undervisning i litteracitet i samspil med beskæftigelse Erfaringsopsamling, forslag og idéer til god praksis i dette samspil

Konferencens formål og resultater Jeres indspil og input er vigtige for det videre udviklingsarbejde. Velkommen til konferencen med ønske om nogle fagligt gode og inspirerende dage