Definition af småejendom

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Advertisements

Oplæg ved: Ole Jacobsen
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
MSB Aarhus Kommune Undervisningsdag august 2015.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Arbejdsretlig identitet Dansk forening for arbejdsret fredag den 29. april 2016.
LÆGDOMMERE I BOLIGRETTEN JAKOB JUUL-SANDBERG, LEKTOR, PH.D. Lægdommerkonference 12. juni 2014/JJS 1.
Borgernes retsstilling i forhold til EU-retten Retssikkerhedskonference på skatteområdet.
Certificeringsordning for transportable telte og konstruktioner Rikke Holgersen.
Brugertilfredshedsundersøgelse På området for Voksne med Handicap 2015 De små bofællesskaber.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglement 2010 (BEK 1314 af ) Formål: - Gennemføre regelforenklinger.
1 Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet Fokus på kriteriet handicap ved ansættelse Maj 2011.
OK 2015 Forlig med RLTN Det generelle forlig og overenskomsten (leder)
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Skatteprocessen i et brændpunkt mellem civilretten og strafferetten Spec. Kons. Hanne M. Christensen Adv. Martin Bekker Henrichsen.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
FORÅRSMØDE 2013 Landliggersammenslutningen Grundejerforbundet.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Offentlighedsloven. Landstingslov nr 9 af 13. juni 1994 om offentlighed i forvaltningen. Landstingslov nr 1 af 31. maj 1999 om ændring af lov om offentlighed.
Velkommen BR-10 Seminar. 1. Administrative bestemmelser 1.1 Generelt 1.2 Begrænsninger i reglementets anvendelsesområde 1.3 Ansøgning om byggetilladelse.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
Nettoprisindeksregulering af lejen
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Emner Fremlejereglerne Lejefastsættelse ved fuldstændig fremleje
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Praksis vedrørende oplæg 3-7
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Dagsorden for mødet Velkomst og kort præsentation
Fraflytningstvister / Katrine Kubel
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Konference Danske Havne
Lovgrundlag for information
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Fællesmøde med boligorganisationerne 30. oktober 2017
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Benchmark for ”almene” efterskoler for 2016
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
Udviklingen i boligsituationen i København og nybyggeriets virkninger
Kursus for nye efterskoleledere
Social – og Beskæftigelsesudvalget
Sven Jon Jonsen Arkitekt maa a/b Andel
Varmetillæg Folkepension.
OK18 Det statslige forlig
Baggrund..
Hvad betyder det på efterskolerne?
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Indkøb under tærskelværdierne
Aftaleudkast og forståelse vedrørende tjeneste af 24 timers varighed
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Hvad betyder det på efterskolerne?
Privat lejeret for udlejere
De offentlige grundværdier og plandata
Huslejenævnskonferencen 2019
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Temadage om BR18 – DABYFO, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Ansøgning - afvejning af hensyn
Kystbeskyttelse – når der er risiko ved erosion
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Lovgivning.
Manual til indsendelse af BUDGET
Præsentationens transcript:

Småhusproblematikker Huslejenævnskonference 2017

Definition af småejendom BRL § 4, stk. 5 Ejendommen er beliggende i reguleret kommune Ikke almene boliger eller 80/20 ejendomme (status pr. 1. januar 1980) 6 eller færre beboelseslejligheder pr. 1. januar 1995 Blandede lejemål medregnes Enkeltværelser medregnes ikke Erhvervslejemål medregnes ikke Udvidet ejendomsbegreb efter BRL § 4 a (status pr. 1. januar 1995)

Småejendomme Reguleret af BRL IVA Ikrafttræden pr. 1.1.1995 Formål: Fritage småhuse for de komplicerede regler om varsling af omkostningsbestemt lejeforhøjelse, men ikke at løfte lejeniveauet Svare til niveauet for den omkostningsbestemte leje i tilsvarende større ejendomme i området

Småejendomme Omfattede lejemål Antallet af beboelseslejligheder måles pr. 1. januar 1995 En gang småhus altid småhus Efterfølgende ændringer er uden betydning, dog småhus: Andelsboligforening – udlejet max 6 lejligheder pr. 1. januar 1995 – salg/statusændring: BRL § 29b, 2. punktum U2014.2457H: Stadfæster, at § 29b, 2. punktum alene finder anvendelse, når ejet af en ABF. Ejerskifte medfører ”storejendom”

Lejefastsættelse i småejendomme Boligreguleringslovens § 29 c ”For ejendomme … gælder reglerne om ændring af lejevilkår i kapitel VIII i lov om leje. Lejen i disse ejendomme kan dog ikke væsentligt overstige den leje, der betales for tilsvarende lejeforhold med hensyn til beliggenhed, art, størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand omfattet af reglerne i kapitel II-IV, og hvor lejen er reguleret efter § 7. Ved afgørelse efter 2. pkt. skal der for lejeforhold i ejendomme med lokaler, som anvendes til andet end beboelse, ske sammenligning med lejen for lejeforhold i tilsvarende ejendomme.

Lejefastsættelse i småejendomme Boligreguleringslovens § 29 c, 4. punktum Såfremt der ikke findes sammenlignelige lejemål, hvor lejen er reguleret efter § 7, eller såfremt lejens størrelse for sammenlignelige lejemål må anses for at være atypisk, kan huslejenævnet i henhold til § 40 indhente oplysninger om ejendommens driftsudgifter mv. og på grundlag af disse oplysninger ansætte den leje, som ville kunne opkræves, hvis lejen skulle beregnes efter § 7. Boligreguleringslovens § 29 c, 5. punktum 2.-4. pkt. gælder dog ikke for lejeforhold omfattet af § 53, stk. 3-5, i lov om leje.”

Lejefastsættelse i småhuse Småhuse er undtaget fra reglerne om omkostningsbestemt leje, men lejen styres af driftsudgifter i sammenlignings-lejemålene ”Det lejedes regulerede værdi” Lejen må ikke væsentligt overstige den leje, der betales for tilsvarende lejeforhold omfattet af reglerne i BRL kap. II-IV (OMK), hvor lejen er reguleret efter BRL § 7 Findes der ikke sammenlignelige lejemål, hvor lejen er reguleret efter § 7, eller er lejens størrelse for sammenligningslejemålene atypisk, kan Huslejenævnet udarbejde et ”skygge-budget”, jf. BRL § 29 c, 4. pkt.

Lejeregulering i småhuse Der kan aftales en forhøjelse af lejen med nettoprisindeksering Der kan ikke kræves lejeforhøjelse efter BRL § 13 a, idet bestemmelsen ikke finder anvendelse på småhuse BRL § 5, stk. 9, om mere byrdefulde vilkår finder ikke anvendelse Ingen direkte henvisning til sammenligning med et BRL § 5, stk. 2 lejemål

Lejeregulering i småhuse Skatter og afgifter BRL § 29 c henviser til LL kap VIII - LL §§ 50 og 52 gælder derfor også for småhuse Ikke medregnes dækningsafgift Fordeling efter gældende leje Forbedringer Varsling af adgang, jf. LL § 55 Varsling af iværksættelse (BRL §§ 23-26) – BRL § 4, stk. 5: < 4 beboelseslejligheder på varslingstidspunktet – nej > 3 beboelseslejligheder på varslingstidspunktet – ja

Vurdering af det lejedes værdi – formelle krav Sammenligningslejemål skal være omfattet af kapitel II-IV i BRL Der skal mindst en gang (tidligere) være gennemført en omkostningsbestemt lejeregulering Regulering p.g.a. af stigninger i skatter og afgifter eller forbedringsforhøjelser oven på en § 7 regulering Andre småhuse – ikke relevant sammenligningsgrundlag

Vurdering af det lejedes værdi – formelle krav Kravet om lejeregulering efter BRL § 7 Lejereguleringen efter BRL § 7 skal være sket i det aktuelle sammenligningslejemål Modifikation: Nuværende lejer aftalt leje efter BRL § 5, stk. 1, hvis leje har været prøvet i Huslejenævnet – sikkerhed for, at lejen ikke væsentligt overstiger det lejedes værdi Lejen fastsat efter nedsættelse, jf. BRL § 5, stk. 9

Forhold der skal ses bort fra i lejemålet LL § 47, stk. 1, 2. punktum Forbedringer – med offentlig støtte (byfornyelse), hvor man skal se bort fra både forbedring og lejeforhøjelsen hertil Forbedringer der er udført efter aftale med lejerne til eksempel LL § 62b Forbedringer som lejer har udført for egen regning med udlejerens tilladelse

Forhold der skal ses bort fra i sammenligningen BRL § 5, stk. 8 Lejeforhøjelse og forbedring efter sanering, byfornyelse og boligforbedring Aftalt forbedring efter LL § 62b Der kan ikke sammenlignes med lejemål med ”fri lejefastsættelse”

Boligreguleringslovens § 29 c, 3. punktum T:BB 2014.322 V Lejemål i blandet ejendom HN nedsatte lejen BR: Flertal stadfæster nedsættelsen. L løfter bevisbyrden alene efter sammenligning med rene beboelseslejemål VL: § 29 c, 3. pkt. ufravigelig, hvorefter lejers bevisbyrde ikke er løftet Lejen godkendt

Boligreguleringslovens § 29 c, 3. punktum T:BB 2016.88 Ø Lejemål i blandet ejendom – tvist om lejeforhøjelse HN godkendte stigning til kr. 89.700 BR: Flertal godkendte kr. 94.250 – U løftede bevisbyrden blandt andet ved sammenligning med lejemål i rene beboelsesejendomme ØL: Forkastede U’s rene sammenligningslejemål og lejen fastsat til kr. 75.500 ØL henviste til T:BB 2014.322 V

Boligreguleringslovens § 29 c, 3. punktum T:BB 2016.509 V Lejlighed i ren beboelsesejendom HN nedsatte lejen BR stadfæstede nedsættelsen efter dok. og besigtigelse af OMK-lejemål i blandede ejendomme VL: Stadfæster BR’s dom med henvisning til formålet med § 29 c, 3. pkt. Indbragt for Højesteret

Vurdering af det lejedes værdi – materielle krav Moderniseringsgrad Forskelle i moderniseringsgraden mellem lejemål kan udlignes ved skønsmæssig vurdering af, hvilken betydning forskellen skal have for lejeniveauet T:BB 2007.423 Ø: Det lejedes værdi i et småhus blev fastsat under hensyn til det pågældende lejemåls vedligeholdelsesstand Selv store forskelle kan udlignes ved skøn T:BB 1998.155 Ø: Lejemål var sammenlignelige, også trods store forskelle i moderniseringsgraden, hvor kun det ene var tilsluttet centralvarmeanlægget i ejendommen

Vurdering af det lejedes værdi – materielle krav Beregning af den omkostningsbestemte leje Afkastning af ejendommens værdi BRL § 9, stk. 1: 7 % af 15 almindelig vurdering BRL § 9, stk. 2 – ejendommen er taget i brug efter 1963 Afkastet beregnes til rimelig ydelse på sædvanlige langfristede prioritetslån Med tillæg af forrentning af restanskaffelsessum med fradrag af lejerindskud

Småhus – gennemgribende forbedret Lejefastsættelsen må bero på en konkret vurdering i det enkelte lejemål Kan sammenlignes med lejen for gennemgribende moderniserede lejemål efter BRL § 5, stk. 2, såfremt lejen er reguleret efter BRL § 7 GD 2015/06 B: Boligretten på Frederiksberg godkendte en leje på 1.300 kr. pr. m2 for et gennemgribende moderniseret småhus efter sammenligning med 9 lejemål, hvor lejen var fastsat dels efter § 5, stk. 2, dels reguleret efter § 7

Skyggebudget – kompetencen: HN HN kan indhente oplysninger om ejendommens driftsudgifter v., og på grundlag af disse ansætte den leje, som ville opkræves, hvis lejen skulle beregnes efter BRL § 7, jf. BRL § 29 c, 4. pkt. jf. BRL § 40 Skyggebudget kan kun anvendes: Såfremt der ikke findes sammenlignelige lejemål, hvor lejen er reguleret efter BRL § 7 Såfremt lejens størrelse i de sammenlignelige lejemål må anses for atypisk

Sagsbehandling Huslejenævn Ved Huslejenævnet gælder officialprincippet Det påhviler Nævnet til selv at oplyse sagen og tilvejebringe det fornødne grundlag for afgørelsen BRL § 40, stk. 2: Huslejenævnet kan kræve oplysninger fra sagens parter eller af egen drift indhente oplysninger

U.2006.2530H Fritliggende parcelhus – Nysted Kommune – landdistrikt HN: Fandt at der ikke var sammenlignelige lejemål med OMK og nedsatte lejen efter skyggebudget For HN havde udlejer fremlagt lejemål, som HN ikke godkendte som relevante BR: Fandt det ikke godtgjort, at der ikke fandtes OMK-lejemål og godkendte den aftalte leje LR: Fandt at fritliggende enfamilieshus efter arten ikke var sammenligneligt med et lejemål med OMK

U.2006.2530H – Fortsat HR: Nævnet må formodes at have kendskab til det lokale marked og efter HN’s opfattelse fandtes der ikke sammenlignelige lejemål reguleret efter OMK Højesteret finder, at det ikke på forhånd kan udelukkes, at der findes sådanne sammenligningslejemål, herunder bebyggelse med mere end 6 fritliggende enfamilieshuse eller rækkehuse HR: Flertallet: Det er ikke sandsynligt, at der findes sammenlignelige lejemål reguleret efter OMK. Huslejenævnet har gennemgået de sammenlignelige lejemål, der var fremlagt og vurderet, at de ikke var sammenlignelige, og Nævnet har oplyst, at der ikke fandtes sammenlignelige lejemål reguleret efter OMK. Herefter fandt man det godtgjort, at HN har været berettiget til at benytte sig af skyggebudget

Domspraksis T:BB2016.131V Beboelseslejligheder i Grenå: Fælles bad og toilet HN nedsatte lejen på p.g.a. skyggebudget Flertal i boligretten enig med HN VL: Flertal efter oplysninger fra bl.a. GI – 26 bindingspligtige ejendomme i Grenå – bevisbyrden ikke løftet om, at der ikke findes sammenlignelige lejemål Lejen godkendt

Domspraksis T:BB2016.127V Beboelseslejligheder Randers HN nedsatte lejen under henvisning til sit almindelige kendskab til lejeniveauet i området og uden henvisning til konkrete sammenligningslejemål Boligretten godkendte aftalt leje, da L ikke havde løftet bevisbyrden ved henvisning til 3 lejemål VL: Et enigt HN udtalte, at der findes andre sammenlignelige lejemål – ok at HN ikke havde anført konkrete lejemål og herefter havde L ikke løftet bevisbyrden. Intet grundlag for skyggebudget

Domspraksis T:BB2016.930 Beboelseslejlighed i Skive HN nedsatte den aftalte leje p.g.a. skyggebudget, jf. § 29c, 4. punktum Under boligretssagen afgivet forklaring af HN’s formand og driftsleder var Lejernes LO, der begge udtalte, at der næppe fandtes OMK-lejemål i byen Boligrettens flertal tiltrådte HN’s afgørelse VL: Under hovedforhandlingen supplerende forklaring fra driftsleder fra LLO, der bekræftede, at der uagtet at der var 33 bindingspligtige ejendomme i Skive, var der ingen OMK-regulering af lejemål VL stadfæstede dommen vedrørende lejefastsættelse

Domspraksis U 2012.2159 V Tvist: Huslejenævnet havde nedsat lejen for fritliggende parcelhus med have tæt ved strand og vand. Attraktivt beliggende i Risskov BR: Ikke bevist, at der ikke i kommunen findes sammenlignelige lejemål, hvorefter ikke pligt til skyggebudget BRL § 43, stk. 4: HN oplyst, at det ikke er Nævnets opgave at anføre konkrete ejendomme ikke hjemmel hertil efter § 43, stk. 4. Nævnet har en generel opfattelse af, at der er sammenlignelige lejemål i Aarhus Kommune, jf. T:BB 2000.395V VL: Ejendommen ikke usammenlignelig med andre ejendomme beliggende i attraktiv del af byen og dens nære omegn – ikke på forhånd udelukkes, at der findes sammenlignelige lejemål. Bevisbyrde ikke løftet henvist til både HN og BR ikke fandt det bevist, at der ikke fandtes sammenlignelige lejemål Både VL og BR godkendte således den aftalte leje

Sammenlignelige lejemål –hjemvisningspraksis Dom afsagt af retten i Randers den 24. februar 2015 i sagerne BS 3- 1438/2013 og BS 3-1453/2013 Tvist: L ønskede lejen nedsat i småhuslejemål beliggende i Ålum 9 kilometer fra Randers. Fritliggende enfamilieshus opført 1877 bindingsværk, stråtag, centralvarme HN: Lejemålet må anses for atypisk, derfor ikke sammenlignelig med OMK. HN fastsat lejen skønsmæssigt uden skyggebudget. HN godkendte lejen, der ikke væsentligt over BR: Da HN fandt, at lejemålet var atypisk, burde man have udfærdiget skyggebudget, da Nævnets skøn ikke var udøvet korrekt. Hjemvisning

Sammenlignelige lejemål - domspraksis GD 2015/20 Ø (Roskilde) Tvist: U varslede lejeforhøjelse fra ca. kr. 105.000 til kr. 249.000 i småhuslejemål, hvilket L bestred HN: Grundet lejemålets særlige karakter (udsigt til fjord, Domkirke, centrale beliggenhed, stor solterrasse mv.) findes der ikke sammenlignelige lejemål. HN udarbejdede skyggebudget, og godkendte lejeforhøjelsen BR og LR: Ikke sandsynligt at der fandtes sammenlignelige lejemål. Lejen blev fastsat på baggrund af skyggebudget

Hjemvisningspraksis - opsamling Et lejemåls særlige karakter kan i sig selv medføre, at HN kan anvende skyggebudget NB: Nok kun i mindre og mellemstore kommuner ”Særlig karakter” - vurderingsmomenter Lejemålets art (fritliggende parcelhus med have) Beliggenhed (særligt centralt/øde) Lejemålets kvaliteter i øvrigt Tilknyttede vilkår (særligt lempelige/byrdefulde) Hvis ejendommen har en sådan særlig karakter, kan HN udarbejde skyggebudget, da ellers risiko for hjemvisning af sagen