I DENTITETSDANNELSE I BØRNEHAVEN : Pædagogik. 1) Teori: opsamling fra opgaven. 2) Praksis: Ny case om P. 3) Analyse. 4) Diskussion og spørgsmål.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Verden ind i undervisningen
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
TIP TEAMET Teamet for inkluderende pædagogik
Fra integration til inklusion
Verdens vigtigste profession * Navn * Læreruddannelsen * Linjefag * Årgang.
Børn, bevægelse og motivation
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Måltidet – lyst og fællesskab
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Hvad render vi rundt og laver?
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
Pædagoguddannelsen VIA Ikast.
Mad, Måltider og Pædagogik
Køn og identitet Charlotte Schelde-Rathkjen
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Velkommen til pædagogisk dag!
Pædagogiske overvejelser om at få mere ud af hverdagen
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Pædagogfagets kernefaglighed
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Pædagog uddannelsen – Professionens kernefaglighed
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Skole- og Kulturforvaltningen Dagsorden: o Velkomst v. formand Mette Lund Poulsen o Inklusion/trivsel ved Stolpedalsskolen -Skolens overordnede værdisæt.
Konsultative praksisformer i PPR
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
Udviklingsarbejde University College Sjællands brug af læremidler Læremiddel.dk 1Hold 09D & Inge Bjørnshave.
Pædagogens univers.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Sygepleje og fagidentitet
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Tosprogede Børn og Unges Vilkår/ Maj-2015 Laila Muhareb Udby
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
LANDSKONFERENCE 2006 Hvordan kan kommunerne hjælpe børn med særlige behov bedst muligt fra start? Børn med særlige behov - og dagplejen V/ John Andersen,
M UNDTLIG OPLÆG : Bachelor 1)Præsentation 2) opsamling fra opgaven 3) Fordybelse 3) Teori 4) Empiri 5) Diskussion og spørgsmål.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Lægedage Personcentreret medicin i almen praksis Om lægens rolle og identitet ved filosof Morten Thaning og praktiserende læge Niels Saxtrup.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Ungdomsliv.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Nye vilkår for politik, uddannelse og børnehave:
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Low Arousal Low Arousal Opfølgningsdag i CfRP kl.9-16
Spændingsfelter i vejledningsloven
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge - identitet, socialisering og sociale medier
Implementering af Tablets som Supplerende og Alternativ Kommunikation
Rødkærsbro børnehaves værdigrundlag
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Præsentationens transcript:

I DENTITETSDANNELSE I BØRNEHAVEN : Pædagogik. 1) Teori: opsamling fra opgaven. 2) Praksis: Ny case om P. 3) Analyse. 4) Diskussion og spørgsmål.

O PSAMLING FRA OPGAVEN : FOKUS Giddens: Samfund. Institutionens kontraktsyring og serviceloven, §. 8. (Læreplaner) Pædagogens handlemuligheder. Barnets identitetsdannelse. Hvad er Identitetsdannelse? Definition… Pædagogik.

P ÆDAGOGIK Dilemma: Være sammen med andre VS selvhævdelse, individualitet Afhængighed VS Autonomi B. Bae Hegel Identitetsdannelse:

H VORDAN KAN JEG SOM PÆDAGOG, STØTTE EN PIGE I SIN IDENTITETSDANNELSE ? C ASE Pædagogik. Hvordan påvirkes P’s følelse af at være og blive sig selv? Problemformulering:

M INE FAGLIGE OVERVEJELSER : Overgangsfaser. P’s mulighed for at blive og ”være sig selv” i den nye gruppe. P’s trivsel i børnehaven. Inklusion / Eksklusion Refleksivitet (Giddens) / Efterrationalisering (Bourdieu) Min egen rolle, som pædagog. Selvbiografi, skabelsen af en ny identitet. Pædagogik.

S PØRGSMÅL OG DISKUSSION. Pædagogik