Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Læringsstile og lektier
Roskilde Tekniske Skole
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Bytte   PowerPoint  .
De store underviser de små ved hjælp af it.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Supervision og faglig feedback
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Relationer – børn og voksne
Forældre- og fødselsforberedelse
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Sofie Laura og Hannah Her ser vi pigerne i fuld gang.
Et mærkeligt skib.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Øvelse 1: First Impressions
Projekt Lavet af Jonas og Marcus. Idéen går ud på: Idéen går ud på at når man sætter nøglen i hoveddøren tænder lyset i entréen. Lyset slukker efterfølgende.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
”Testen-Af-Vesten”.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Vejledning af efterskoleelever fra Grønland Arbejdsdeling ml. efterskolen og Det Grønlandske Hus Uddannelse i Danmark eller Grønland Erhvervsuddannelse.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Oplæg til medarbejderne
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Stxstudentereksamen.
Sprog og kultur PROJEKT hg2
Naturfag Bjergsnæs Efterskole
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Implementering af PALS
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Naturfag.
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Best practice i sociale medier
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
TEMA 1 Kompetence afklaring ca. 2 uger
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 5. september 2019
Den Økologiske Produktionsskole
Præsentationens transcript:

Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??

Først et lille eksempel: En skole skal uddanne mekanikere…..

De starter på uddannelsen om mandagen og tirsdag morgen går de i værkstedet

De skal lave praktiske øvelser på bilen / bilerne Eleverne har f.eks. 2 dage i hvert område…

3 af eleverne går i gang med bremserne 3 af eleverne går i gang med motoren 3 af eleverne går i gang med pladearbejdet 3 af eleverne går i gang med styretøjet 3 af eleverne går i gang med gearkassen

Hvordan skal faglæreren nå at fortælle alle de basale ting om mandagen ???

Hvor godt forstår og husker eleverne alle disse informationer dagen efter ?

….og hvordan står det til, når eleverne skal i gang med de sidste øvelser efter ca. 2 uger ??

Her vil en videoinstruktion være en stor hjælp. Fordelene ved video som supplement er flere:

1. Grupperne kan gå i gang med de praktiske øvelser straks efter uddannelsens start

2. Grupperne kan gå i gang samtidig, altså med flere forskellige opgavetyper eller maskiner

3. Grupperne kan løbende skifte til en ny opgave/proces når de er færdige med den forrige

4. Grupperne får informationerne når de skal bruge dem, og når motivationen dermed er i top

5. Grupperne glemmer ikke informationerne

6. Grupperne kan se videoerne igen og igen….

7. Grupperne får den samme information hver gang. Underviseren glemmer ikke evt. detaljer

8. Grupperne kan arbejde i eget tempo

9. Grupperne skal ikke vente på, at underviseren får tid til at forklare processen (igen)

10. Der er ingen forstyrrende ”støj” under instruktionerne (Folk der snakker / pjatter)

11. Informationerne er korte og præcise

12. Funktionerne i processen vises tæt på. Man kan zoome ind på små detaljer

13. Eleverne i gruppen kan drøfte informationerne uden at forstyrre andre grupper

14. Underviseren skal ikke bruge sin tid på at gentage glemt info ved maskinerne

15. Underviserens rolle skifter fra at være instruktør til at være konsulent

16. Underviseren får tid til at vurdere resultater fejlmisforståelser samt drøfte muligheder for ændringer i opgaveløsninger

17. Instruktionsvideoer bør vare 3 minutter For meget info glemmes

18. Instruktionsvideoer deles op i afsnit, og i mere og mere dybdegående og detaljeret info, eftersom uddannelsen skrider frem

19. Alle kan anvende video som vejledning Uanset køn, alder, uddannelsesbaggrund og herkomst

20. Informationerne kan relativt let oversættes og indtales på flere sprog – eller tekstes

Tidsforbrug For vedlagte video har der været et tidsforbrug på 2 personer i 3 timer til optagelser ca. 8 timer til redigering og indtaling

Fælles information Eleven modtager info fra underviser. Eleven udfører øvelser/opgaver Underviseren giver info til eleverne Underviseren udfører evaluering på opgaverne Processer eller maskiner Underviseren vejleder i processen eller ved maskinen Her udfører eleven praktiske øvelser og opgaver

- Her er underviseren på ”200 %” - Uden info går det hele i stå - Glemt eller overhørt info gør at alt går i stå - Underviseren er både kontrollør og vejleder

Underviseren skal ofte - fysisk bruge tid på vejledning - bruge tid på at bringe fejlbetjening på udstyr på plads En meget stressende situation – både for elev og underviser.

Denne underviser er svær at afløse ved fravær eller fratrædelse !

Undervisning via Video VIDEO Eleven modtager info fra Video Eleven udfører øvelser/opgaver Underviseren som konsulent Evaluerer på opgaverne Processer eller maskiner Her udfører eleven praktiske øvelser og opgaver

Her skal underviseren ikke bruge tid på info Har eleven glemt noget, kan underviseren anbefale vedkommende at se videoen igen

Underviseren koncentrerer sig om at være kontrollør og vejleder

Har god tid til at bringe fejlbetjening på udstyr på plads igen. Ingen stress - hverken for elev eller underviser

Denne underviser er lettere at afløse ved fravær eller fratrædelse