Afstemningsvalg den 8. november 2016 Menighedsrådsvalg 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VALG TIL SKOLEBESTYRELSEN VELKOMMENtil Orienteringsmøde, den 26. Januar 2006.
Advertisements

Skolebestyrelsesvalg 2014 Regler og valgmøde
Skolebestyrelsesvalget 2010 Om skolebestyrelsesvalgets forberedelse og gennemførelse.
Skolebestyrelsesvalg 2012
Kommunalvalg for alle Dagsorden for workshoppen
Valg til Skolebestyrelsen
Valg til skolebestyrelsen 2014 Valg møde den Kl På Korning Skole 1. Valgreglerne v. Tove 2. Skolebestyrelsens opgaver v. forældrerepræsentanterne.
Stiftende generalforsamling
Skolebestyrelsesvalg på Vesterkærets Skole Skolebestyrelsesvalg 2014 Bekendtgørelse nr. 28 af Kommunale regler for valgprocedure.
1 Valgreglerne Menighedsrådsvalg Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vigtige.
Valg til skolebestyrelsen - en orientering om de regler, der gælder for skolebestyrelsesvalget 2010.
Maglegårdsskolen Skolebestyrelsesvalg 2006 Valgbestyrelse Kommunalbestyrelsesmedlem: –Marie-Louise Andreassen Nuværende skolebestyrelsesformand: –Morten.
1 Velkommen. 2 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vores kirke  Menighedsrådet i dag.
Skolebestyrelsesvalg 2014 Bekendtgørelse nr. 28 af Kommunale regler for valgprocedure.
© KMD A/S 14. december 2014 DIAS 1 Hvor langt er vi i digitaliseringsprocessen på valg? _Hvad kan vi? _Kan vi komme videre? _Hvilke muligheder?
Skolebestyrelsesvalg 2010 Det nye er: Enkeltmandsvalg (Ingen stillere) Brevafstemning (Ingen valgdag) Mulighed for forskudt valg.
 Åben KM Udfyld oplysninger:  Indbakke: NYE  Kommunikerende enhed: Alle beskeder: + hospitalskode Afdelingsspec.: afdelingskode, søg med  Afslut med.
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 16. MARTS 2016 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
1 Til orienterings- og opstillingsmøde Velkommen.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Forslag til vedtægtsændringer Dansk Vandrelaug 14. marts 2016 Hans Stavnsager.
I henhold til IEU-instruksen skal institutioner, som foretager elektronisk aktivitetsindberetning og som efterfølgende modtager tilskud på den baggrund,
Overskrift SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Underoverskrift SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Indsæt tekst i sidefod 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved.
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
1 til orienterings- og opstillingsmøde Velkommen.
Offentlighedsloven. Landstingslov nr 9 af 13. juni 1994 om offentlighed i forvaltningen. Landstingslov nr 1 af 31. maj 1999 om ændring af lov om offentlighed.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 21. OKTOBER 2015 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Folketinget JAN CHRISTIANSEN SOSU FYN. Folketinget og opbygning – De politiske partier i Folketinget er opbygget på forskellige måder.
Skolebestyrelsesvalget 2016 Skolebestyrelsesvalget Kulsbjerg Skole En gennemgang af valg- proceduren.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Godkendt i Samvirkets styregruppemøde den 18.januar 2017 Point System
Vejledning: selvbetjeningssystem
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
Seminar, den 20. april 2017 Præsentation af Parasollens USB-Pind.
Indkaldelse til Generalforsamling i Støtteforeningen Holmetræet
Landsdækkende virksomhedskampagne
Otte forsøgsrammer Infoaften 2017 Flemming Vium Jensen, Politisk chef
Opsamling/evaluering
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
Den gode prøve i faget dansk
Offentliggørelse den 20. maj
Vælgerne og EU Parlamentarisk kontrol med EU
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
1. Nyvalg til bestyrelsen 2018
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net
Møde om ressortændringer Budget- og regnskab
Valg om frokostordning
Webinar om fordringstyper til daginstitution
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Tilskud Kursus for nye efterskolesekretærer
Bestilling og ordrebekræftelse
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
Til orienterings- og opstillingsmøde
Varmetillæg Folkepension.
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Baggrund..
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Medarbejderaktier TDC
Præsentation af app til Stafet For Livet Formålet med Stafet For Livet Appen er, at skabe en app, der fungerer som en samlet indgang til stafetten for.
Velkommen til medlemsmøde den 11
Mere ansvar til a-kasser Informationsmøde
Introduktion til arbejdet som klubsekretær
Quiz Uge 2 – mandag.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Manual til indsendelse af BUDGET
Præsentationens transcript:

Afstemningsvalg den 8. november 2016 Menighedsrådsvalg 2016

Valgsted, valgliste og valgkort  Ved bestilling af valgliste og valgkort skal det oplyses, hvor valghandling skal finde sted  Senest 29. september kl. 12 skal der underrettes om, at afstemning skal finde sted. Det sker ved indtastning af antal lister i kandidatsystemet  Senest 29. september skal VB sende blanketter til bestilling af valglister og valgkort til folkeregistret i kommunen  Blanket findes på Den Digitale Arbejdsplads  Evt. flere afstemningssteder indenfor et sogn skal kommunen oplyses om senest 30. september

I er i fuld gang med  Maskinel validering af kandidater og stillere (27. september – 3. oktober.  Meddelelse til stillerne om mangler (senest 4. oktober).  Mangler skal være udbedret (senest 11. oktober kl ).  Sidste frist for anmeldelse af listeforbund (11. oktober)  Sidste frist for validering af den reviderede liste (14. oktober)

11. oktober  Er sidste frist for at opfylde valgbarhedskriterier  Undtagelse: Alder samt varigheden af fast bopæl i riget er først den 8. november 2016  Hvis flere lister har valgt samme navn, skal den ene have en ny listebetegnelse. Det sker ved lodtrækning.

14. oktober kl  Frist for indtastning i kandidatsystemet (hvis der har været rettet mangler vedr. valgbarhed).

Bekendtgørelser  Bekendtgørelse af godkendte kandidatlister og evt. listeforbund skal ske senest 18. oktober  Frit valg vedr. bekendtgørelsesform  Blanket på Den digitale Arbejdsplads  Bekendtgørelse af, at der udsendes valgkort skal ske senest 29.oktober  Skal ske i dagblade og lokalaviser.  Valgkort skal være vælgerne i hænde senest den 3. november 2016.

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Stemmeret – optagelse på valglisten Senest 28. oktober 2016 skal man:  have flyttet folkeregisteradresse  have registreret ændringer i sognebåndsløserprotokollen (SBL): sognebåndsløsning ind og ud indenpastoratsflytning ind og ud flytning af parlamentariske rettigheder i et nyoprettet flersognspastorat flytning af parlamentariske rettigheder i et pastorat, der ændres flytning af parlamentariske rettigheder ved flytning til et flersognspastorat Vælgeren skal give besked til præsten senest kl – Præsten registrerer i SBL senest kl

Valglisten kan afhentes senest 2. november hos kommunes folkeregister  Den indeholder oplysninger fra CPR og SBL- protokol: 18 år (ikke under værgemål) medlem af folkekirken (ikke valgmenighed) dansk indfødsret eller bopæl i riget 1 år bor i sognet eller har valgret via sognebåndsløsning, indenpastoratsflytning eller pastoratsændringer præstens valg af sogn for udøvelse af valgret Valgbestyrelsen må rette fejl i listen frem til og med valgdagen.

Øvrige forberedelser  Stemmesedler trykkes.  Stemmekasser, stemmerum, skriveplade, blyant evt. vejledning.  Pile, kandidatlister til ophængning.  Tilforordnede.  Adgangsforhold for personer med handicap.

Valgagitation  Alle lister kan gives lige adgang til at præsentere sig i kirkebladet.  INGEN valgagitation kan finansieres af kirkekassen.  Ingen valgagitation i og omkring lokalet. P-plads, indgang m.v.

Brevstemmer  Stemmeafgivning pr. brev kan finde sted fra den 18. oktober til den 4. november  Modtages og registreres af menighedsrådet (brug evt. listen på DAP).  Uåbnede yderkuverter afleveres til valgbestyrelsen inden afstemningen begynder kl  Brevstemmer, der modtages af valgbestyrelsen efter afstemningens begyndelse, henlægges uåbnede og kommer ikke i betragtning. 11

Brevstemmer Inden afstemningen starter kl Åbnes yderkuverter. 2. Afkrydses personen på valglisten. 3. Opbevar stemmerne til afstemningen er afsluttet, og læg inderkuverterne i en stemmekasse og bland dem med de øvrige stemmer. 4. Inderkuverter åbnes først ved optælling.

På selve valgdagen  Åbning kl  Valghandlingen starter med oplæsning af lister og listeforbund.  Stemmekassen åbnes – vis den er tom - og lukkes og låses inden 1. stemmeseddel lægges i.  Valgkort er ingen betingelse for at stemme. Anden dokumentation er ok.

Afslutning  Kl , når der ikke er flere vælgere.  Formanden for valgbestyrelsen opfordrer til at afgive de sidste stemmer.  Underskriv valglisten.  Valgbestyrelsen samler alt materialet (evt. fra flere afstemningssteder).  Optælling af stemmer.

Optælling 1. Stemmer sorteres i gyldige/ugyldige stemmer. 1. VB afgør om en stemme er gyldig eller ugyldig 2. Først fordeles stemmer/mandater på listerne. 3. Når listens antal mandater kendes, kan det afgøres hvem på listen, der har fået mandaterne på listerne.

Optælling og mandatfordeling  Hvor mange mandater til hver liste (listeforbund tælles under et)  Stemmetal divideres med 1,2,3,4 osv.  Der skal vælges 9 kandidater til rådet Liste Liste Liste Liste Divisor 1255(1)172(3)100(5)180(2) Divisor /2(4)86(7)5090(6) Divisor 385(8)57 1/333 1/360 Divisor 463 3/4(9) Divisor 551

Optælling og mandatfordeling (listeforbund) Liste 1Liste 2Liste Divisor 1255(2)172(3)280(1) Divisor /2(5)86(7)140(4) Divisor 385(8)57 1/393 1/3(6) Divisor 463 3/470(9) Divisor Liste 3Liste 4 Divisor 1100(2)180(1) Divisor 25090(3) Divisor 360(4) Divisor 445

Hvem er valgt fra listen - sideordnet Kandidater Personlige stemmerValgte med nr. Stedfortrædere med nr. AA21 nr. 2 BB22 (evt. nr. 4)*(evt. nr. 1)* CC6 (evt. nr. 3-4)** DD36 nr. 3 EE1 nr. 6 FF6 (evt. nr. 3-4)** GG39 nr. 2 HH54 nr. 1 JJ22 (evt. nr. 4)*(evt. nr. 1)* KK3 nr *Det afgøres ved lodtrækning mellem kandidaterne BB og JJ, hvem af dem der skal være medlem nr. 4 og hvem af dem stedfortræder nr. 1. **Det afgøres ved lodtrækning mellem kandidaterne CC og FF, hvem af dem der skal være stedfortræder nr. 3 og hvem af dem stedfortræder nr. 4.

Hvem er valgt fra listerne - prioriteret  Der skal udregnes et fordelingstal (hvor meget et mandat ”koster”)  Alle listens samlede stemmer divideret med (listens vundne mandattal+1) og forhøjet til nærmeste hele tal.  Eks. for liste 1 er det samlede stemmetal 255/(4+1) = 255/5 = 51 forhøjet til 52.

Hvem er valgt fra listerne - prioriteret Fordelingstal 52 Kandidater Personlige stemmerListestemmer Stemmer i alt Valgte med nr. Stedfortrædere med nr. 1. AA213152nr BB221436nr CC66nr DD36 nr EE11nr FF66nr GG39 nr HH54 nr JJ22 nr KK33nr Selvom HH har flere personlige stemmer end fordelingstallet, bliver AA først valgt, fordi AA står øverst på kandidatlisten, og fordi fordelingstallet er opnået ved personlige stemmer og listestemmer.

Indberetning  Antal stemmer m.v. Indberettes næste morgen den 9. november inden kl , hvis man selv taster i kandidatsystemet. eller oplysningerne skal være stiftsadministrationen i hænde kl. 9.00, så de også kan indberette inden kl. 12  Udskrift af beslutningsprotokol Brug autoriseret skema på DAP, se Valg/Blanketter. Laves i to eksemplarer: 1 til stiftsadministrationen senest 10. november og 1 til menighedsrådets arkiv

Underretning til de valgte  Skriv besked: ”Tillykke - du er valgt”.  Oplys, at kandidater, stedfortrædere og alle andre kan klage over valget til biskoppen senest den 15. november.  Blanketter til både valgte og stedfortrædere findes på Den Digitale Arbejdsplads.

Spørgsmål?    Telefon Mandag til torsdag kl. 10: Fredag kl. 10:00 – 13:00.  På valgdagen den 8. november er telefonerne åbne fra kl. 08:00 – 21:30.