ANDRE AKTØRER v. Birger Stein Christensen. 2 Andre aktører - Dagsorden Sygedagpenge Udsendte principafgørelser om ugyldighed/gyldighed Arbejdsmarkedsstyrelsens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Advertisements

Opfyldelse af lovmæssige bestemmelser Med udgangspunkt i bestemmelserne i Dagtilbudsloven vurderes øvrig lovgivnings forpligtigelse i forhold til opgaven.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Love og regler på beskæftigelsesområdet
Juridisk metode på beskæftigelsesområdet
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Rehabiliteringsteamet i Køge kommune
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Sygefraværspolitikker
Dansk Forening for Udbudsret Medlemsmøde 20. januar 2011
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Regulatoriske rammer for fjernkøling
Partnerskabsaftale vedr. sygedagpenge Helbred og Arbejdsliv Den 30/ Jobcenter.
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Nyt fra Erhvervs- og Byggestyrelsen
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv.
Delegering af sygeplejerskeopgaver – hvis ansvar?
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Roskilde kommunes Byråd Roskilde kommunes Arbejdsmarkedsudvalg Bilag 1a: Politisk forankring og ledelsesstruktur Statslig Beskæftigelseschef LBR ARBEJDSMARKEDSFORVALTNING.
Beskæftigelse og integration 21. marts Beskæftigelsesråd এ LandsBeskæftigelsesRådet এ Rådgiver ministeren om beskæftigelsesindsatsen i DK এ Regionalt.
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
Status for et moderne arbejdsskadesystem
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Kontoret Job og Fastholdelse 1  Aktivitetsparate på kontant- og uddannelseshjælp  Job- og uddannelsesparate på kontant- og uddannelseshjælp  Sygedagpenge.
1 © Copyright AK-Samvirke - marts 2007 Udgangspunktet er – som altid – de tre V-er. Vilje - til at samarbejde og anerkende ”de andre”
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Reformen af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats.
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
Rehabiliteringsteam Organisation og erfaringer ”Den gode indstilling”
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Ophør af JAF Inden ophør af et JAF skal kommunen foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne og dennes muligheder for at komme tilbage i beskæftigelse,
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
Andre aktører - sygedagpenge v. Birger Stein Christensen.
Tema for dagen: Hvordan kommer min sag videre i Jobcentret, og hvad er mine rettigheder Gennemgang af generelle rettigheder Kontanthjælp Sygedagpenge Jobafklaringsforløb.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Kursus for skolerevisorer Hotel Comwell, Middelfart 23. oktober 2012
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Overordnede bestemmelser
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
"Børnesager - hvor er retsstaten?"
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Efterskoleforeningen
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Personligt Tillæg Folkepension.
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Præsentationens transcript:

ANDRE AKTØRER v. Birger Stein Christensen

2 Andre aktører - Dagsorden Sygedagpenge Udsendte principafgørelser om ugyldighed/gyldighed Arbejdsmarkedsstyrelsens vejledning af Verserende sager om tilbagebetaling Verserende sager om ugyldighed/gyldighed Andre områder Beskæftigelsesindsatsloven Fleksjob Indstilling om påbegyndelse af sag om førtidspension

3 Hvad kan delegeres? Delegation af myndighedsudøvelse kræver klar og udtrykkelig lovhjemmel

4 Sygedagpenge P-afgørelser Ankestyrelsen har udsendt 5 principafgørelser:

Anden aktør/Vikarbureau –Kommune førte tilsyn og havde instruktionsbeføjelse over for firmaet –Firmaets logo var på afgørelsen og sagsbehandler underskrev som ansat i firma. –Aftalen mellem kommunen og firma anset som en aftale om selve opgavevaretagelsen.

Anden aktør/vikarbureau –Aftale om behandling af sygedagpengesager ved at stille vikarer til rådighed for kommunen. –Efter aftale var firma forpligtet til nødvendig og rettidig sagsopfølgning –Afgørelser om ret til sygedagpenge blev underskrevet med private firmas navn. –Aftalen anset for aftale med anden aktør

Anden aktør vikarbureau –Aftale med firma om opgavevaretagelsen –Supplerende vikaraftale om 2 timer pr. uge, - torsdag formiddag - så der kunne træffes myndighedsafgørelse. Kommunen betalte for de 2 timer direkte til vikaren. -Firmas mailadresse var angivet på afgørelser. –Anset for omgåelse Samlede aftale anset for aftale med anden aktør.

Anden aktør/vikarbureau –Omfattende aftale om hele sygedagpengeindsatsen i et fastsat antal sager. Afregning for alle sager samlet. –Ifølge aftalen var medarbejderne vikarer i kommunen og var underlagt kommunal afdelingsleder. –Fremgik af aftalen, at sagerne blev ”overdraget” til det private firma. –Aftalen med firmaet blev anset for en aftale om hele opgavevaretagelsen. Konsulenternes arbejde blev anset for en opfyldelse af firmaets aftale om opgavevaretagelsen. –Der var tale om en aftale med anden aktør og ikke en vikaraftale.

Anden aktør/vikarbureau –Aftale om socialfaglig vikarbistand. –Arbejde under kommunal afdelingsleder og kommunal instruktion. –Fremgik, at sagerne blev ”overdraget” til privat firma. –Ikke entydigt vikaraftale og ikke entydigt opgavevaretagelsesaftale. –Anset for aftale om opgavevaretagelse pga. ”overdragelse” af sagerne.

indstilling sygedagpenge AA lavede indstilling til afgørelse i sag om sygedagpenge Beskæftigelsesankenævn sagde ok AA kan forestå sagsbehandling i form af samtaler, opfølgning, indhentelse af sagsakter mv. Indstilling til afgørelse og partshøring er omfattet af delegationsforbuddet i lovens § 19, stk.2. Er så tæt forbundet med det at lave en afgørelse, at det er en integreret del af afgørelsen. Tilsvarende afgørelse på serviceloven

11 65 – 10 Afgørelse om fleksjob Anden aktør afslag på visitation til fleksjob Nævn ophæver og hjemviser, da ikke hjemmel til at overlade endelige afgørelse til anden aktør BU: Anden aktør kan udføre opgaver og træffe afgørelser efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Gælder også afgørelser efter kap. 13 om fleksjob.

påbegyndelse af sag om førtidspension Kommune lader AA udarbejde ressourceprofil og indstilling vedr. førtidspension Nævn ophæver afgørelse og hjemviser. Ikke hjemmel til at delegere myndighedsopgaver i forb. Med sager om førtidspension til AA BU: Kommune kan lade AA udrede og indstille i sager om førtidspension. Begr: Vurdering af arbejdsevne ved indstilling om førtidspension følger regler i bkg. om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne. Den er fastsat efter §4, stk.3, i beskæftigelsesindsatsloven

13 Anden aktør/vikarbureau Vikarer –Vikar fra vikarbureau indgår i kommunens medarbejderstab på samme vilkår som øvrige ansatte, dvs.: Underlagt kommunens instruktionsbeføjelser Underlagt kommunal chef Afgørelsesbreve underskrevet på kommunalt papir af kommunal medarbejder Ren vikar aftale: Intet problem

14 Kommende sag Partnerskabsaftale med firma efter ”no cure no pay” om investering og hjælp i sygedagpengeindsatsen. Vikaraftale med firma i samme koncern Vikarer træffer afgørelser om sygedagpenge Nævn erklærer dem ugyldige Sagen tager udgangspunkt i vikaraftalen. Er den isoleret fra partnerskabsaftalen. Er der økonomisk incitament til usaglige hensyn?

15 AMS brev af 10. marts 2011 Nye retningslinier for virkning af evt. ugyldighed

16 Kommende sager om virkning af ugyldighed 1.Varighedsbegrænsning 2 §7 uarbejdsdygtig