Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inddrag nu Kick-off møde
Inspirationstema: Børns rettigheder
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lærerprofessionen.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Forældremøde X årgang.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Mad, Måltider og Pædagogik
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Det Inddragende Netværksmøde
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
AKT på Dybbøl Skolen.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Vision mission værdier handleplaner
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE

BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE: EN DEL AF EGMONT FONDENS DNA HVORFOR? EGMONT FONDENS PRINCIPPER FOR INDDRAGELSE AF BØRN OG UNGE:  Børn og unge må aldrig manipuleres eller inddrages symbolsk.  Børn og unge skal opleve at blive mødt med oprigtig interesse, åbenhed, tillid og anerkendelse.  Inddragelsesmetoderne skal tage højde for børnene og de unges alder og situation.  Inddragelsen skal skabe værdi for børnene selv og medvirke til at træne deres kompetencer i at deltage  Børn og unge skal vide, hvorfor de inddrages, og hvad der kommer ud af aktiviteten  Inddragelse af børn og unges perspektiv skal være tænkt med i alle faser af et projekt fra planlægning over beslutning og gennemførelse til evaluering. EGMONT FONDENS BØRNESYN:  Egmont Fonden ser børn som ligeværdige mennesker med rettigheder. Børn skal respekteres og høres.  Voksne har altid ansvaret for børns trivsel og skal sikre børns omsorg og læring.  Børn har styrker og vigtig viden at bidrage med både i forhold til deres egen udvikling og samfundets som helhed.

HVORDAN? HVORFOR? UDSATTE BØRN OG UNGE INDDRAGES MINDRE OG FØLER SIG MINDRE INDDRAGET * Warming 2013, Jensen 2014, Børnerådet 2014, Ankestyrelsens praksisundersøgelse 2009, m.fl. På trods af lovfæstet ret til inddragelse og formaliserede kanaler for inddragelse, inddrages især udsatte børn og unge ikke i et omfang, så de føler sig set og hørt* ”Der blev ikke lyttet nok til alle elever, de populære fik lov til at bestemme.” Dreng, MaryFondens Unge Tænketank ”Jeg vil gerne blive spurgt mere, når det handler om mig og mit liv. Jeg synes hurtigt, det er ens forældre, der bliver spurgt, i stedet for én selv” Pige, 18 år, Ungepanelet Rigshospitalet

HVORDAN? HVAD? EGMONT FONDENS VISION & INDSATS VISION Inddragelse styrker børn og unge i at blive livsduelige og udfolde deres læringspotentiale INDSATS Egmont Fonden bidrager til mere og bedre inddragelse af udsatte børn og unge

HVORDAN? MÅLGRUPPER HVEM? Udsatte børn og unge Udsatte børn og unges netværk, fx forældre, søskende, plejeforældre, klassekammerater Professionelle, fx lærere, pædagoger og sundhedspersonale NGO’er på børneområdet Universiteter og professionshøjskoler Beslutningstagere PrimærSekundære

HVORDAN? EGMONGT FONDEN BIDRAGER TIL MERE OG BEDRE BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE PÅ TO FRONTER: HVORDAN? Ved at ”tage sin egen medicin” og: Alene støtte initiativer, der tager stilling til inddragelse af barnets perspektiv Altid inddrage børn og unge i fondens egne initiativer Evaluere resultatet af inddragelsen Ved at investere i: Viden om inddragelse og spredning af denne Kompetencer - hos børn og unge til deltagelse, hos voksne til inddragelse Kanaler til inddragelse Mål for strategien: Viden Der er opbygget øget viden om børne- og ungeinddragelse med særligt vægt på inddragelsens værdi for børnene og de unge Anvendelsesorienteret viden er spredt til strategiens målgrupper Kompetencer Metoder til inddragelse af udsatte børn og unge er indarbejdet i mindst én uddannelse – fx i læreruddannelsen Fondens initiativer har øget udsatte børn og unges deltagelse Kanaler Udsatte børn og unge er blevet hørt mere systematisk ifm. politikudvikling Udsatte børn og unge er blevet hørt mere systematisk ifm. deres egen sag

HVORDAN? Sådan investerer Egmont Fonden i: Viden Udvikling og spredning af dokumenteret viden om: Metoder til inddragelse og deltagelse Betydningen af inddragelse for børn og unges læring og trivsel Kompetencer Metoder og redskaber, der øger: Forældre og professionelles kompetencer til at inddrage børn og unge Børn og unges forudsætninger for og faktiske deltagelse Kanaler Beslutningskanaler, der giver udsatte børn og unge adgang til inddragelse som fx børne- eller ungepaneler Kvalificering af eksisterende kanaler fx børnesamtaler Egmont Fonden støtter alene initiativer, der ligger inden for rammerne af fondens almennyttige strategi

HVORNÅR? STRATEGIEN UDMØNTES, EVALUERES OG FØLGES OP Strategi Udmønt -ning Evalue- ring Analyse : Analyse af behov for mere og bedre børneinddragelse: Studiebesøg i Norge og Sverige Litteraturstudium af dansk og international forskning Inddragelse af børn og unge i workshops og surveys Referencegruppe af eksperter 2015: Udarbejdelse af delstrategi Barnets Perspektiv 2015-: Udmøntning af delstrategien i form af bevillinger 2015-: Løbende evaluering af indsatserne