Samordning i den kollektive trafik ­Med kunden i centrum.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Advertisements

Strategiplanen er fundament og retning.
Højklasset busløsning på Frederikssundsvej
Nye trafikselskaber og kommuner Trafikdage Kommunerne får kollektiv trafik tættere ind på livet … … fylder mere i budgettet og i dagligdagen...
Region Syddanmark Udvalg for trafik om miljø Region Syddanmark 22. november 2007.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Målet for virksomhedsindsatsen 2014 v/ Beskæftigelsesregionen Roskilde, 24. september 2013.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
TNS Gallup - Public Tema: Hjemmehjælpere 23. – 25. august 2010 Public
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Projekter med støtte fra Statens Trafikinvesteringsplan - erfaringer og visioner / København Cathrine Krogh Keinicke/ Frank Andersen.
Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune.
Highlighte nederste linjer i overskriften: 1. Markere (linjer/ord) 2. Vælg den første farve i farveskemaet fra PowerPoints topmenu Temadag Horsens 5. september.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
BEDRE BUS TIL NØRRE CAMPUS. BYNET 2018  Samarbejde mellem Metroselskabet, DSB, Movia, Frederiksberg Kommune, Transportministeriet og Københavns Kommune.
Pendlerbus Silkeborg – Århus N Pendlerbus Silkeborg – Århus N Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference Odense, 15. juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik.
Hvilket potentiale er der i den kollektive trafik? Mikael Hansen, konsulent.
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Århus Kommunes ansøgninger om puljestøtte 1. runde – fem ansøgninger.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
En introduktion til rejsekort – nem betaling til bus, tog og metro.
17. Januar 2007 Karine Bech Dialyse ved kronisk nyresvigt Perspektivering Karine Bech Overlæge, dr.med. Hvidovre Hospital Formand for projektgruppen.
Konference om busfremkommelighed  ITS Vejle trafikcenter  Signalprioritering  Busbane i Nørrebrogade.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Sunde arbejdspladser 14.marts 2016 Una Arnbjørn Projektleder for partnerskabet Projekt: Sammen står vi stærkt – ny model til mere sundhed på arbejdspladsen.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
Energibranchen som energispareaktør De nye politiske tiltag inddrager branchens kommercielle ”ikke forpligtede” leverandører af energi, energianlæg og.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
1 Nogle særlige problemstillinger Rejsekortet Overgangsordninger for takstsystemer i regionen.
Dialogmøde-januar-2011/ 1 De overordnede behov i transportsektoren samt mulighederne for at løfte det samlede niveau.
Strækningsbaseret Pendlerservice i MitMovia Stine Bay Michelsen, Marketingkonsulent Trafikstyrelsens Netværkskonference /
Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder Koordineret kørsel i Danmark Trafikstyrelsens konference 20. november 2012, Chefkonsulent Henrik.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Præsentation af resultaterne fra
VejTrafikSikkerhedsledelse Certificering af Rudersdal Kommune - Vejafdelingen Trafikdage august 2016 ved Kit Lærke Knudsen.
Strategisk energiplanlægning
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Mine spilområder Faglig og kompetencemæssig koordination og synergi
Landsdækkende virksomhedskampagne
Forandringer i kommunerne
Akkreditering i speciallægepraksis
Skolernes kvalitetsrapport
Rekruttering til Nordfyns kommune – er der et problem?
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Potentialemodel for kvantificering af effekterne af Aarhus Letbane
Borgermøde.
Styringsredskaber og deres betydning for bestyrelsesarbejdet
RAR Fyns indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Fyn – august 2018.
Regional udvikling og kollektiv trafik
Tendenser i forældresamarbejdet
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Rammesætning for dagen
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Styring af professionshøjskoler – og uddannelsesudvalgenes rolle
Landskonference for reumatologiske sygeplejersker
Status for buspuljerne
Hvad ved vi egentlig om trafik?
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Visionære Regionale Udviklings Planer
Visionære Regionale Udviklings Planer
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Formålet med kommunikationsstrategien
Hovedformål: Sammenhæng
Plustur, lemvig 16. juni 2019.
Præsentationens transcript:

Samordning i den kollektive trafik ­Med kunden i centrum

Samordning er politisk ’hot’ ­Ministeren har i Folketinget i april fremsat en redegørelse om den kollektive trafik ­Hovedpointerne her er blandt andet, at sammenhængen i den kollektive trafik skal styrkes for at kunne løfte størstedelen af fremtidens trafikvækst. Blandt andet nævnes: ­Et sammenhængende trafiksystem f.eks. mht. køreplaner ­Bedre samarbejde mellem aktørerne f.eks. fælles markedsførings- kampagner og produkter i stedet for ’enegang’ med særlige loyalitets- og bonusprodukter ­Trafikinformation på tværs af den kollektive trafik skal styrkes ­Fokus på kundernes behov (rettidighed, pålidelighed, tilgængelighed)

Passagerens oplevelse af sammenhæng i den kollektive trafik ­Generelt oplever passagererne ikke den kollektive trafik som ’sammenhængende’, men de bemærker, hvis der mangler sammenhæng: ­Der er ikke nogen der har ansvaret for passagerens samlede rejse. Hvis man mister sin korrespondance pga. forsinkelse (som ikke falder under en rejsegaranti) er der ikke nogen selskaber, der har ansvar for, at man kommer frem. ­Der er ingen fælles kundeservice med fælles trafikinformation, klageadgang og øvrige muligheder for henvendelse. ­Trafikinformation ved driftsforstyrrelser kommer sjældent på tværs af selskaber og frem til passageren

Behov for samordning ved rejser med skift ­Rejseplanen har lavet en undersøgelse af hvad kunderne prioriterer i forhold til samordning i den kollektive trafik: ­Kort rejsetid ­Få skift/direkte forbindelser ­Lav pris ­Kort ventetid ­Rejser med skift betragtes som ’et nødvendigt onde’, pga. ventetiden ved skift, mellemtransport, og risikoen for ikke at nå en forbindelse videre. ­Kollektive ture med skift udgør 1/3 af alle kollektive rejser og næsten halvdelen af transportarbejdet, da andelen af kollektive rejser med skift forøges med stigende rejselængde

Den daglige og den uvante rejse (Kilde: Rejseplanen/Wilke)

Hvad kan vi så gøre ved det…?! ­Bedre tilgængelighed ­Korrespondancegaranti ­Bedre viden om rejsestrømme ­Fokus på knudepunkter ­Øget koordinering af køreplaner ­Passagerrettigheder ­Incitamentsordninger ­Trafikinformation

Og hvem skal gøre hvad? ­Staten: ­Puljeordninger -Evaluering af lov om trafikselskaber -Den statslige trafikplan ­Trafikselskaber/kommuner/regioner: ­Øget dialog om køreplanlægning & korrespondancer -Fokus på de passagerer, der rejser på tværs -Videndeling af tiltag, der virker

Gode eksempler fra puljerne ­Trafikinformationsprojekter: ­Midttrafik og Arriva: Den sammenhængende rejse ­Strækningsbaseret pendlerservice i MitMovia ­Trafikinformation på tværs med Rejseplanen i det offentlige rum ­ITS-projekter ­Fremkommeligheds- og terminalprojekter: ­Kompaktterminaler med bedre skifteforhold mellem bus og tog ­Superstoppestedskoncepter ­Signalregulerede kryds, så bussen lettere kan komme til stationen