Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Nogle særlige problemstillinger Rejsekortet Overgangsordninger for takstsystemer i regionen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Nogle særlige problemstillinger Rejsekortet Overgangsordninger for takstsystemer i regionen."— Præsentationens transcript:

1 1 Nogle særlige problemstillinger Rejsekortet Overgangsordninger for takstsystemer i regionen

2 2 Nationalt, Trafikministeriet Arbejdsgruppe - takstsystemer 5 scenarier fra fuldt landsdækkende til fuld decentral frihed for det enkelte trafikselskab Arbejdsgruppe – takststigninger ARF, KL, DSB, HUR mener at taksterne målt i gennemsnit på udvalgte passagertyper og rejser må stige i takt med omkostningsudviklingen i branchen. Arbejdsgruppe – overgangsordninger for takster Afrapportering til Folketingets trafikudvalg i marts – vi afventer resultatet

3 3 Nationalt, Bus&Tog aftalesystemet Koordinering og personsammenfald mellem arbejdsgrupperne Rejsekort takstgruppe Takstsystem, beregningsprincipper, takstkompetence Kontant takstgruppe Landsdækkende zonesystem, beregningsprincipper, dyrere pris end Rejsekortrejser Aftalegruppe for det fremtidige Bus& Tog samarbejde Overgangsordninger fra nuværende til fremtidigt aftalesystem Seminar 7. marts om det fremtidige samarbejde

4 4 Rejsekort, tidsplan (COWI) 2006:Systembeskrivelse og kravspecifikation godkendt. 2006:Udvikling og produktion af Rejsekortet. 2007:Pilotprojekt på strækningen Holbæk-Glostrup med Roskilde som trafikalt midtpunkt. Omfatter bybusser, regionalbusser, regionaltog, lokalbanetog samt S-tog. 2008:Systemet udvides til hele Sjælland (busser, S-tog, Metro, lokalbaner og DSB-tog). 2009:Systemet udvides til hele landet, omfattende aftaleparterne (DSB, ARRIVA-tog, VAT og NT). 2010:Udvidelse af systemet til øvrige selskaber, der ønsker det.

5 5 Rejsekort, økonomi Fyn (COWI) PostEnhedspriserInvesteringer inkl. moms mio. kr. Drift og vedligehold inkl. moms mio. kr./ å r Decentrale investeringer i busser og p å salgssteder, inkl. installation og uddannelse 75-95.000 kr./bus 7-9 % drift og vedligeh. 27-341,9-3,1 Kontantbillettering (software/printer)10-12.000 kr./bus4 *) 0,4 Tilslutningsbidrag til Rejsekort A/SFasts æ ttes individuelt0-1 Afgift pr. rejse til Rejsekort A/S (Rejsekort-rejser)0,212 kr./rejse4,2-4,9 Oms æ tningsafgift til Rejsekort A/S (Rejsekort-oms æ tning)0,929 % af indt æ gter1,4 I alt ved aftale f ø r den 1. juni 200731-387,9-9,8 I alt ved aftale efter den 1. juni 200737-467,9-9,8

6 6 Sydjylland - status 3 forskellige takstniveauer Forskellige zonestørrelser i de nuværende 3 selskaber Forskellige billetsystemer – et avanceret elektronisk i SydBus, et manuelt i RAT og VAT midt imellem VAT har tilsluttet sig Rejsekorts 1. fase

7 7 Sydjylland – hvad så? Overgang til fælles system vil medføre takstændringer og en usikker indtægtsøkonomi Et fælles system vil leve kort tid, hvis Rejsekort anskaffes På kort sigt foreslås de nuværende systemer videreført med nødvendige små ændringer Der foreslås udarbejdet beslutningsgrundlag og konsekvensvurderinger af fælles billetsystem (Rejsekort) Plan for harmonisering af takster og zoner, hvis det er nødvendigt inden det fælles system Relationerne Bus&Tog i overgangsperioden? Kommunale frihedsgrader om 0-takst for lokalkørsel.

8 8 Fyn - status Op til 20 forskellige takster- og systemer Meget beskedent takstfællesskab mellem regionale og lokale busser Blandt landets højeste regionale takster i FynBus og landets billigste i Odense Samme elektroniske billetsystem i FynBus og Odense taget i brug 2003-04

9 9 Fyn – hvad så? Alene kommunesammenlægninger gør i hvert fald en beskeden harmonisering nødvendig Udredningsarbejde peger på to modeller: Bybusmodellen (Model A) Trafikselskabsmodellen (Model B) Arbejdsgruppen anbefaler Trafikselskabsmodellen på trods af nødvendig investering på 9 mio. kr.: sikrest indførelse af Rejsekortet hvis Rejsekortet forsinkes, kan man på Fyn agere mere afslappet, idet model B uden problemer kan forlænges et par år med det nuværende billetudstyr med model B kan Fyn indgå i Rejsekortsamarbejdet på det for Fyn mest optimale tidspunkt.

10 10 Fyn, en særlig problemstilling Odense Bybusser skal integreres i Trafikselskabet 92 driftsbusser og ca. 320 medarbejdere Aftaleudkast falder på plads 01.04.2006 Organisatorisk indplacering??? - samarbejde med Region Midt om tilsvarende opgave - referenceforhold - fremtiden Hvad med regionens jernbaner der ligner?


Download ppt "1 Nogle særlige problemstillinger Rejsekortet Overgangsordninger for takstsystemer i regionen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google