Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Potentialemodel for kvantificering af effekterne af Aarhus Letbane

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Potentialemodel for kvantificering af effekterne af Aarhus Letbane"— Præsentationens transcript:

1 Potentialemodel for kvantificering af effekterne af Aarhus Letbane
Michael Bruhn Barfod*, Claus Rehfeldt Moshøj+, Rune Larsen*, Jacob Kronbak*, Britta Lyager Degn+ *Danmarks Tekniske Universitet, Bygningstovet 116, 2800 Kongens Lyngby +Aarhus Letbane, Søren Frichs Vej 38, 8230 Åbyhøj

2 Outline Baggrund Projekt udført af DTU for Aarhus letbane i foråret 2016 I forbindelse med projektet er udviklet et GIS baseret analyseværktøj som efterfølgende er anvendt til de viste beregninger. Delrapport 1: Mobilitetspotentiale for Aarhus Letbane Analysegrundlag Beregningsgrundlag Transportsystemet Veje Letbanen Potentialeanalyse Adgangen til Universitetshospitalet Betydningen af forskellige alternativer til kørsel på strækningen Aarhus H - Odder Gennemkørselsstationer Ændring af frekvens Opsummering og Konklusioner Add Presentation Title in Footer via ”Insert”; ”Header & Footer”

3 Analysegrundlag Aarhus Letbanes netværk ved åbningen i 2017 (etape 1)
Ca. 110 km spor 52 stationer Køretiderne for de enkelte delstrækninger kommer fra Aarhus Letbanes køreplansoplæg og er lagt direkte ind på strækningerne Et klassificeret vejnet (OSM) med stiforbindelser inkl geokodede adresser indenfor 3 km afstand fra en station Socioøkonomiske variable fra Landstrafikmodellen

4 Beregningseksempel: Adgangen til Universitetshospitalet
Rejsetidsintervaller på 15 (lilla), 30 (blå) og 45 (cyan) min til Universitetshospitalet med maksimalt 10 minutters gang til en station De stationsnære oplande på strækningen fra Universitetshospitalet til Aarhus Hovedbanegård samt på strækningen fra Universitetshospitalet mod Lystrup har en god tilgængelighed på under 15 minutters rejsetid Rejsetiden fra de centrale dele af Aarhus centrum til Universitetshospitalet være på under 30 minutter Rejsetidsintervallet mellem minutter dækker dels området omkring Risskov og området omkring Hjortshøj. Effekten af, at der ikke er direkte forbindelse mellem Risskov og Universitetshospitalet ses tydeligt

5 Betydningen af forskellige alternativer til kørsel på strækningen Aarhus H - Odder
Aarhus H er et helt centralt knudepunkt i Letbanen Bruges som udgangspunkt for analysen af betydningen af forskellige alternative tilgange til kørslen for strækning Aarhus Hovedbanegård til Odder. Der undersøges 2 alternativer: Effekten af at omdanne en række stationer på strækningen Aarhus Hovedbanegård til Odder til gennemkørselsstationer Effekten af at fordoble frekvensen på strækningen som følge af at en række stationer omdannes til gennemkørselsstationer. Udgangspunktet for analysen er, som for analysen af Universitetshospitalet, en beregning af rejsetiden til Aarhus Hovedbanegård ved brug af Letbanen.

6 Gennemkørselsstationer Aarhus H - Odder
Letbanen stopper ikke længere på en gennemkørselsstation Udvælgelsen af stationer er baseret på en vurdering af stationsoplandet bl.a. ud fra afstand til nærmeste alternative station og befolkningsdensitet I analysen er følgende stationer valgt til gennemkørselsstationer:   Øllegårdsvej Nørrevænget Mølleparken Vilhelmsborg Egelund Parkvej Rejsetiden på Letbanen nedsættes med 1 min på de strækninger hvorpå det placeres gennemkørselsstationer Passagerer der bor nær en gennemkørselsstation får længere gangafstand til en station.

7 Ændring i rejsetid til og fra Aarhus H
Differens Rejsetidsintervaller med gennemkørselsstationer til Aarhus H. med maksimalt 10 minutters gang til nærmeste station Lilla: 0-15 min Blå: min Cyan: min Differenskort tydeliggør rejsetidsændringen pga. gennemkørselsstationerne Ændringen i rejsetid Rød: 2-10 min øget rejsetid Gul: +/-2 min forøget/mindsket rejsetid Grøn: 2-10 min mindsket rejsetid Efter

8 Øllegårdsvej og G. Clausensvej
Ændring i rejsetid ved Øllegårdsvej og G. Clausensvej som følge af gennemkørselsstationer Rød: 2-10 min øget rejsetid Gul: +/-2 min forøget/mindsket rejsetid Grøn: 2-10 min mindsket rejsetid Mindre ændring af rejsetiden mellem Øllegårdsvej station og G. Clausensvej station Lidt større ændring (2-10 min) for en række af vejene op mod Øllegårdsvej station. Tidsbesparelsen i køretid er meget lille pga. nærheden til Aarhus H.

9 Mårslet og Beder-Mailling
Ændring i rejsetid ved Mårslet og Beder-Mailling som følge af gennemkørselsstationer Rød: 2-10 min øget rejsetid Gul: +/-2 min forøget/mindsket rejsetid Grøn: 2-10 min mindsket rejsetid 3 stationer omdannes til gennemkørselsstationer: Mølleparken Vilhelmsborg Egelund Langt størstedelen af den forøgede gangtid til en station opvejes af den kortere køretid med Letbanen Gennemkørselsstationerne påvirker kun i mindre grad den samlede rejsetid til Aarhus H. for passagerer omkring de omdannede stationer.

10 Ændring af frekvens Som følge af gennemkørselsstationerne kan frekvensen på strækningen fra Aarhus H – Odder øges fra de nuværende 2 afgange i timen til 4 afgange i timen Den skjulte ventetid ved påstigning på stationerne bliver halveret og flere passagerer vil således få en gevinst i form af sparet rejsetid. Ændring i rejsetid som følge af indførsel af gennemkørselsstationer og øget frekvens Rød: 2-10 min øget rejsetid Gul: +/-2 min forøget/mindsket rejsetid Grøn: 2-10 min mindsket rejsetid

11 Øllegårdsvej og G. Clausensvej
Ændring i rejsetid ved Øllegårdsvej og G. Clausensvej som følge af gennemkørselsstationer og øget frekvens Rød: 2-10 min øget rejsetid Gul: +/-2 min forøget/mindsket rejsetid Grøn: 2-10 min mindsket rejsetid Samtlige af de 4 første stationer på strækningen fra Aarhus H. mod Odder opnår positiv effekter som følge af de øgede frekvens. Der opnås således en samlet bedre betjening af området

12 Mårslet og Beder-Mailling
Ændring i rejsetid ved Mårslet og Beder-Mailling som følge af gennemkørselsstationer og forøget frekvens Rød: 2-10 min øget rejsetid Gul: +/-2 min forøget/mindsket rejsetid Grøn: 2-10 min mindsket rejsetid Området omkring Mølleparken station, hvor passagererne før kunne forvente en forøget rejsetid, giver nu positive tidsgevinster. De negative områder omkring de øvrige omdannede stationer er derudover reduceret, og kun ganske få passagerer vil opleve en forøget rejsetid.

13 Odder Ændring i rejsetid ved Odder som følge af gennemkørselsstationer og forøget frekvens Rød: 2-10 min øget rejsetid Gul: +/-2 min forøget/mindsket rejsetid Grøn: 2-10 min mindsket rejsetid Omdannelsen af Parkvej station til en gennemkørselsstation har ingen negativ effekt på rejsetiden såfremt frekvensen forøges. Indførelsen af gennemkørselsstationer og øget frekvens vil være en entydig gevinst for Odder by.

14 Konklusion Etableringen af Aarhus Letbane vil få en positiv effekt på det kollektive transportudbud i Letbanens opland Forbedringerne i passagerernes mobilitet afhænger ikke kun af selve infrastrukturen (linjeføring og stationer) men i høj grad af hvorledes den nye infrastruktur udnyttes Indførelsen af gennemkørselsstationer på strækningen fra Aarhus H. til Odder viser: Et fald i tilgængelighed til stationer betyder ikke nødvendigvis et fald i passagerernes mobilitet – tværtimod Stationer for tæt på hinanden og med for tyndt et passagergrundlag kunne være med til at nedsætte mobiliteten for alle passagerne i hele Letbanesystemet For at udnytte denne nye transportinfrastruktur optimalt og skabe den størst mulige mobilitet for Letbanens passagerer bør det således nøje overvejes, hvorledes tilgængeligheden til stationer bliver afvejet i forhold til samtlige passagerers mobilitet


Download ppt "Potentialemodel for kvantificering af effekterne af Aarhus Letbane"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google