SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Perron 3 Slagelse Misbrugscenters Ungeafdeling
Advertisements

Samarbejde om de unge mellem myndighed og kommune
22. September 2010, Kommunernes Landsforening 5 udfordringer – 5 løsninger.
U18-modellen for misbrugsbehandling Ungekontakt sporet.
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
CFU’s målsætning: - Forebygge kriminalitet og uacceptabel adfærd hos familier og unge med komplekse udfordringer. - Fremme familiernes muligheder og egenforsørgelse.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Løft Sløret - for seksuelle overgreb Center for Voldtægtsofre, Rigshospitalet Karin Sten Madsen Kristina Marie Uddin.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
STRATEGIEN FOR SOCIALT UDSATTE GRØNLÆNDERE Afsluttende konference Onsdag den 8. juni 2016.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erfaringer med klinisk enhed og visitation til rehabiliteringsteam Tirsdag den 22. oktober 2013.
Socialpsykiatri og Udsatte Voksne Sociale Forhold og Beskæftigelse Når de unge er psykisk syge Det regionale beskæftigelsesråd 4. april 2011 v/ Niels Schwartz,
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling Helle Petersen Tilsyn, Sundhedsstyrelsen Fælles årsmøde 2009 for Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsen.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Psykiatrien Region Sjælland. Vi vil komme omkring: 1.Hvad er Psykiatri 2.Psykiatrien Region Sjælland 3.Samarbejdet med kommunerne 4.Ønsker og forventninger.
Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet Vivi Imer Hansen, socialrådgiver/projektleder ”Stress-sygemeldt tilbage til arbejdet”
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Præsentation af resultaterne fra
Respekt for Grænser Fakta
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
- for samarbejdspartnere
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Handleplaner psykiatri
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Uddannelsesplanen.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Samrådet september 2012.
- Spot på snusepraktikker
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Sund Mund til Byens børn
Det rette tilbud fra første kontakt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
Børne- og Familieafdelingen
Hjerneskaderådgivningen CFK
Empatisk Arbejdsmarked Præsentation til Københavns Kommune den 14
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler

Præsentation Lasse Larsen Socialrådgiver Selvstændig Rusmiddelkonsulenterne Nicolai Halberg Socialrådgiver KKUC Rusmiddelkonsulenterne

Unge og rusmidler – hvad er det man skal samarbejde om?  Forståelse og håndtering af problemer  Indfri delmål  Fastholdelse i arbejde/uddannelse/bolig  Økonomi  Misbrug  Familie og netværk  Kriminalitet  Psykisk og fysisk sårbarhed

Udsatte unge Rusmiddelkonsulenterne 4 Vanskelige unge – unge i vanskeligheder

Udsatte unge har behov for  Voksne med viden omkring rusmidler  Voksne med indsigt i hvordan systemet virker  Voksne med tydelige og ensartede holdninger til det at arbejde med unge og rusmidler  At institutionen har en rusmiddelpolitik

Medarbejdere har behov for  Viden der vedrører unge og rusmidler  At institutionen har en rusmiddelpolitik  Rådgivning  Fælles forståelse for udsatte unge  Handlingsveje når bekymringen melder sig  Procedure for hvordan man håndtere bekymringen  Kollegial sparring

Hvorfor skabe en rusmiddelpolitik?  For at skabe tryghed for medarbejdere  For at skabe gennemskuelighed for den unge  For at skabe mulighed for en mere ensartet tilgang til arbejdet med unge og rusmidler  For at inspirere medarbejdere i deres arbejde med unge og rusmidler  For at fremstå fagligt kompetente overfor samarbejdspartnere

Hvad kan Kommunen gøre?  Formulere en overordnede rusmiddelpolitik  Skabe fokus på unge og rusmidler  Stille viden til rådighed for frontmedarbejdere  Etablere relevante, differentierede og synlige tilbud

Hvad kan Kommunen gøre?  Etablere netværk  Fælles problemforståelse  Fælles begrebsforståelse  Handlingsveje  Samarbejde på tværs  Uddannelse  Tilbyde kurser vedrørende anvendelige metoder og værktøjer i forhold til håndtering i af unge og rusmidler (motivation, ambivalens, netværk)

Hvad kan Kommunen ellers gøre?  Kvalitetsstandard  Mulighed for akut kontakt til misbrugskonsulent  Producere manualer/vejledninger/instrukser  Skabe opmærksomhed omkring unge og rusmidler  Aviser, blade, foldere, plakater  Intranet  Foredrag  Seminar

Handlingsveje Rusmiddelkonsulenterne 11 Valg af handlingsvej Hvad kan vi selv? Andre skal tage over Sammen med andre?

Handlingsveje Rusmiddelkonsulenterne 12 Hvad kan vi selv? Skrue op for varmen Tage kontakt til netværk Undersøge vanskeligheder og sammen lave vurdering

Handlingsveje Rusmiddelkonsulenterne 13 Hvad kan vi sammen med andre? Skrue op for varmen Samarbejde med uddannelse Ambulant behandling

Handlingsveje Rusmiddelkonsulenterne 14 Hvornår skal andre tage over? Når der ikke sker forandring Når misbruget overdøver alt andet Når adfærden umuliggør indsats

Case  Forældrene  Den unges forældre retter henvendelse til kommunen  Forældre, sagsbehandler og behandlingstilbud deltager i fællesmøde  Sagsbehandler  Samarbejde mellem sagsbehandler og behandlingstilbud  Bevilgende myndighed  §50 undersøgelse  Status og handleplan  Ambulant behandling  Ugentlige individuelle samtaler  Gruppeforløb  Tovholderfunktion for den unge

Case  UU-vejling  UU-vejleder og behandlingstilbud Formulere uddannelsesplan  Erhvervsskolen  Vejleder, lære og behandlingstilbud Fastholdelse og orientering  Forældregruppe  Familiecenter/behandlingstilbud Fem forældrepar, hver 14. dag, syv gange i alt Dialog omkring forældres afmagt, forståelse af den unge, stofeducation, det at tale med sit barn  SSP  SSP og behandingstilbud Gensidig orientering

Hvordan samarbejder man med eksperter?  Klar rollefordeling  Bevidsthed om hvem der er tovholder  Undgå at overlade ”hele” sagen til andre  Holde kontakt og give tilbagemelding  Tydelighed om fælles mål  Komme mistillid overfor eksperter til livs

Dialog i mindre grupper  Hvad har I hæftet jer særligt ved?  Hvordan ser det ud hos jer?  Hvad kan I tage med jer?  Hvad har I lyst til at få uddybet/diskuteret