Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Om at facilitere Facilitering, fra fransk facile = nemt, let
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
kl i kantinen på Lyngholmskolen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Forældremøde X årgang.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Læring og inklusion i skolen
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Hva er god klasseledelse ?
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Et fagligt løft af folkeskolen.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Inklusion og inkluderende processer
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
LÆRING, DER SES!.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
- Kom tættere på dit barns skolegang
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
- Kom tættere på dit barns skolegang
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Stresshåndteringsgruppe
EUC Syds værtskabsmanifest
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag

Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig, får man nemlig lyst til at undersøge sammenhænge og tage de udfordringer op, som man kan lære noget af – uanset om de er boglige eller praktiske. Og undervejs vækkes og næres elevens faglige stolthed. Indholdet i uddannelsen bliver relevant for eleven, og det giver ansvarlighed overfor faget og en dynamisk forståelse og forandring. Derfor skaber vi gode rammer, hvor vi i et forpligtende fællesskab støtter eleven i at lære mest muligt. Kresten Kold brugte lidt større ord, men egentlig mente han det samme. Han talte om ”ånden”, der gennem ”ordet” tændte gnisten i ”hjertet” og gav eleven kraft. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag28. januar 2015

Vi vil og kan mere… Ved hjælp af vores strategier og redskaber kan vi tilrettelægge og lede de pædagogiske processer – og få eleverne til at forstå, hvorfor de skal lære. Vi drives af lyst, og gnisten skaber en god energi som drivkraft for udviklingen, når dygtige medarbejdere og inspirerede elever skaber stærke, faglige, sociale og personlige relationer. I forpligtende samarbejde med virksomhederne skaber vi sammenhæng for eleverne. Talenter dyrkes, kompetencer trænes og verden vokser for den enkelte. Men det er vores gode rammer og kultur, der starter den positive cirkel for alle disse lag af læring. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag38. januar 2015

De fem byggesten… Det fælles pædagogiske og didaktiske grundlag bygger på skolens kulturvision og leveregler:  Struktur og feedback Leveregel #1  Tydelig ledelse af undervisningen Leveregel #2  Professionel relation og rollemodel Leveregel #3  Fagligt læringsfællesskab Leveregel #4  Vekselvirkning mellem teori og praksis Leveregel #5 Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag48. januar 2015

Struktur og feedback Læreren gennemfører undervisning, som eleverne oplever som velstruktureret, planmæssig og målrettet. Læreren bistår eleverne med konstruktion og rekonstruktion af viden. Levende undervisning giver plads til undring og udforskning. Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs faglige, sociale og personlige forudsætninger. Læreren giver eleverne tydelig feedback, så de ved, hvor langt de er nået, og hvordan de kommer videre. Læreren gennemfører evaluering og har fokus på det, der virker – ‘Vi vil og kan mere’. Leveregel #1: Gør banen fri til mennesker og løsninger Sig det klart Giv klare signaler, forklaringer og forbud. Fortæl forståeligt: Hvad er det, vi gør her? Hvad er det, vi ikke gør her? Giv direkte udmeldinger i situationen. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag58. januar 2015

Tydelig ledelse af undervisningen Undervisning på Kold College gennemføres altid ud fra en konkret undervisningsplan med klare læringsmål. Læreren involverer eleverne i mål og planlægning - og sikrer i forventningsafstemning elevernes medansvar for tilrettelæggelse og udbytte. Læreren inddrager eleverne i det Koldske ‘Vi vil og kan mere‘. Læreren påtager sig ansvaret i klasserummet. Leveregel #2: Sæt dig mål, forklar dem, og gør dine forventninger til virkelighed Gør målet forståeligt Tag dig tid til at forventningsafstemme og forklare, hvad opgavens fokus er, og hvordan det passer ind i planen. Giv alle overblik over, hvor I er på vej hen og hvorfor. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag68. januar 2015

Professionel relation og rollemodel 'Jeg vil undervise dig med en ild, der aldrig går ud‘ - Vi udfordrer eleverne og stiller krav, og vi insisterer på ansvarlighed og vækker deres nysgerrighed. Læreren er en positiv rollemodel og yder sit bedste. Læreren mestrer undervisningen og kan begrunde sin egen pædagogiske og didaktiske rolle. Læreren skaber professionelle relationer til sine elever. Vi tilbyder professionel støtte til elever, der har særlige faglige, sociale og personlige udfordringer. Leveregel #3:  #Vær forbillede for alle andre Vær opmærksom Professionalisme er, at vi alle overalt tager et ansvar. At komme til tiden, at man er forberedt, at man koncentrerer sig om det, der var meningen, og at man overholder de aftaler, man har. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag78. januar 2015

Fagligt læringsfællesskab Undervisningen er faglige samarbejder om læring, hvor der respektfuldt og velstruktureret bygges på 'hvad du kan, og hvad jeg kan’ Vi bruger hinanden på tværs og bringer ofte elever og klasser sammen på nye måder Faglige læringsfællesskaber er progressive og Koldske - og giver merlæring: ’1 + 1 = 3’ Undervisningen aktiverer elevernes nysgerrighed. Nysgerrighed mødes med udfordringer og bliver til yderligere læringslyst og ansvarlighed for den enkelte elev. Leveregel #4: Lad dig inspirere Forny din viden løbende Hold dig opdateret, og tag den nyeste viden ind i det daglige arbejde. Husk på, at dine kompetencer aktivt skal fornyes og suppleres. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag88. januar 2015

Vekselvirkning mellem teori og praksis Vi skaber sammenhæng mellem teori og praksis. Vi synliggør kulturen i de forskellige uddannelser og fag. Læringsmiljøet understøtter sammenhængen mellem teori og praksisnær undervisning. Vi prioriterer et tæt og forpligtende samarbejde med virksomhederne med fælles fokus på elevernes uddannelse. Vi følger med og er i front - i praksis mærker eleverne, at undervisning bygger på velunderbygget og opdateret viden. Leveregel #5: Skab det gode rum Mød konflikten Du skal turde møde striden og uoverensstemmelsen og tage styringen af løsningen. Acceptér, at alle har ret til at sige nej. Bryd ikke hverken elevers eller kollegers grænser. Tag den positive vej: Vær optimistisk i dine forventninger om, at dette nok skal lykkes. Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag98. januar 2015