Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Anden nordiske konference om mentalisering København d
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Aldersintegration - et middel til at opnå målet
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
Læringsstile og lektier
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Pårørende program på Psykiatrisk klinik i Roskilde. V/. Psykolog
Oplæg til workshop ved STOKs årsmøde 2008
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Familiesamtaler med børn som pårørende
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Mentaliseringsbaseret supervision
Chris Argyris f
Inklusion i Børneinstitution Højme
ADHD- også alt det andet !
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Fællesskab og relAtioner i fdf
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Affektregulering og mentalisering
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Robusthed Overlæge Poul Lundgaard Bak Komiteen for Sundhedsoplysning.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Damer og herrer er så og så fede… Hvordan finder man en ny mor og venner, der ikke ryger hash? Hvordan finder man en ny mor og venner, der ikke ryger hash?
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
…………Skal blive så dygtige som de kan
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Hvordan motiverer vi de unge?
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Underviser / Emne.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
torsdag den 11. april 2019 Basen
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference

Mentalisering Ny teoretisk tilgang Behandling af Borderline Personlighedsforstyrrelse Senere udvidet Mentalisering til forståelse af misbrugsadfærd Blå Kors Medarbejderkonference 2015

Grundliggende teori Mentalisering er at forstå ens egen og andres adfærd ud fra de mentale tilstande, der kan ligge bag Mentale tilstande kan være følelser, tanker, ønsker mv. Mentalisering indebærer kontinuerlig nysgerrighed og opmærksomhed på mentale tilstande samt en erkendelse af, at mentale tilstande er ugennemsigtige Blå Kors Medarbejderkonference 2015

Eksempel Sofie på 8 og hendes mor Dobbeltheden i mentalisering. Et fokus på både egne og andres bagvedliggende intentioner Mentalisering hænger tæt sammen med evnen til at regulere følelser Blå Kors Medarbejderkonference 2015

Udviklingspsykologi Mentaliseringsevnen bliver udviklet i de nære relationer Mentalisering er knyttet til dannelsen af identitet, fornemmelse af selvet og en følelse af at være aktør i eget liv Tilknytningsteorien er helt central Blå Kors Medarbejderkonference 2015

Mentaliseringssvigt Mennesker med svagere mentaliseringsevne vil oftere føle sig misforstået. Vil oftere komme i affekt og hurtigere miste mentaliseringsevnen En tilværelse med skrøbelig mentalisering rummer mange konfliktfyldte forhold ”Misforståelser, i betydningen af fejltolkninger og svag mentalisering spiller en meget central rolle i den samlede menneskelige elendighed” Finn Skårderud Blå Kors Medarbejderkonference 2015

Mentalisering og misbrug Mindst tre sammenhænge: Påvirkede forældre har ofte sværere ved at forholde sig til barnet på en mentaliseringsfremmende måde Mentaliseringsevnen er ofte hæmmet, når man er påvirket af rusmidler Personer med skrøbelig mentaliseringsevne har ofte problemer med at regulere intense følelser og bruger ofte rusmidler affektregulerende Blå Kors Medarbejderkonference 2015

Mentalisering i praksis Vi har ofte at gøre med mennesker der ikke har lært at lave forbindelse mellem adfærd og bagvedliggende årsager Professionelle er ofte selv tilbøjelige til at miste mentaliseringen Vi kan øve os i at mentalisere – dvs. bruge mentaliseringen bevidst som værktøj Udgangspunkt i konkrete cases Vi øvede os i at stille mentaliserende spørgsmål Blå Kors Medarbejderkonference 2015

Mentalisering i praksis Mentaliserende spørgsmål ”Jeg tror du måske reagerer sådan her fordi…” ”Når jeg beder dig om at sidde stille er det fordi…” ”Når jeg siger det her til dig er det fordi…” Blå Kors Medarbejderkonference 2015

Afrunding Det overordnede mål med mentaliseringsbaseret tilgang er at udvikle barnets eller den voksnes mentaliseringsevne og dermed evnen til at regulere følelser Tilgang er målrettet de processer der skaber og vedligeholder misbrugsadfærd Det mentaliserende perspektiv arbejder med selve kernen i det, der er gået galt i de første, nære relationer og rummer derfor muligheden for en gennemgribende heling og recovery Blå Kors Medarbejderkonference 2015

Gode bøger om mentalisering ”Mentalisering i mødet med udsatte børn” af Janne Østergaard Hagelquist ”Mentaliseringsguide” af Janne Østergaard Hagelquist ”Lærernes grundfaglighed” af Jens Christian Jacobsen. Om brug af mentalisering i pædagogisk arbejde og i undervisning ”Mentaliseringsbaseret behandling i teori og praksis” af Jon G Allen Blå Kors Medarbejderkonference 2015