1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Advertisements

Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
SRP 2015 En officiel eksamen Karakter på eksamensbeviset.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
AT 2 Hvem kan huske hvad AT står for? Almen studieforberedelse
Fordybelse i et projekt
Video Club – med fokus på kommunikation og samspil
Projektopgaven.
FORDYBELSESDAG - RELIGION
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Instruktion til mødeledere
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Forberedelse til eksamen
Studieretningsprojektet 2017
Velkommen Robusthed basiskursus
Efter Karl Henrik Flyums modeller
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
EASY-A og Elevplan – undgå dobbeltarbejde
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Karl Henrik Flyums model
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Teopæd og den afsluttende opgave
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
International økonomi for matematikere
Demokrati og medborgerskab
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Mundtlig eksamen – international økonomi B
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Idegenererings-øvelse
Præsentationens transcript:

1 Projektopgaven 8. årgang

2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling af problemstillinger til de valgte delemner 5Planlægning af det videre forløb frem til fremlæggelsen

Delemnet Delemnet skal have en tydelig sammenhæng til det overordnede emne Delemnet skal rumme en eller flere problemstillinger Emnet må ikke være for bredt og ikke for smalt Det skal være interessant for andre end jer I skal kunne arbejde på forskellige måder med jeres emne Der skal være mulighed for at finde information om emnet I skal ikke have arbejdet med det samme før Det er uhensigtsmæssigt at flere grupper arbejder med det samme delemne 3

4 Gruppedannelser En vellykket gruppesammensætning hviler bl.a. på, at: Gruppen sammensættes ud fra interesse om emnet Der er et nogenlunde ensartet fagligt niveau i gruppen Gruppemedlemmerne kan "svinge sammen" Gruppemedlemmerne skal være enige om ideer til problemstilling, produkt og fremlæggelse

5 Om problemformuleringen Delemnets problemstillinger skal indeholde: Faktaspørgsmål (hvad, hvilke, hvor, hvor mange) Forståelsesspørgsmål (hvorfor og hvordan kan det være…) Vurderingsspørgsmål (er det rimeligt/ er der noget der taler for..) Handlingsspørgsmål (hvad kan/ bør gøres og af hvem…)

6 Problemformuleringen består af et hovedspørgsmål, evt suppleret med flere underspørgsmål. Udtryk så præcist som muligt hvad I undrer jer over og gerne vil have svar på. Problemformuleringen skal være et styringsredskab undervejs.

7 Sådan laver I en problemformulering: Hjælpeark –” Spørgsmålstrappen” - I spørger jer selv: - Hvorfor er det sådan … - Hvordan kan det være, at … - Hvad er grunden til, at … eller: - Hvilke årsager er der til, at … …og så er I i gang. I sletter de sætninger, der kan besvares med ja, nej eller et ord. I skærer overflødige og meget omfattende synsvinkler væk og beholder kun det allermest vigtige.

Problemstillingen Problemstillingen er jeres styreredskab. I skal bruge den til jeres produkt og jeres fremlæggelse. En god problemstilling har et spændingsfelt eller en konflikt. 8

9 Husk……. I skal arbejde som den kritiske journalist, der graver et centralt problem frem, beskriver baggrunden og udstikker nogle løsninger. Det særlige er, at I ikke bare skal løse en opgave, I skal selv lave rammerne for opgaven og derefter løse den.

10 Logbogen Logbogen er personlig Logbogen indeholder beskrivelser af dit og gruppens arbejde hver dag Logbogen skal godkendes hver dag Logbogen skal indeholde overvejelser over konkrete forløb.( Jeg gør - jeg tænker - jeg vil ) Både tanker og handlinger. Logbogen er såvel en dagbog som en statusrapport. (Hvad gik godt og hvad gik skidt?) Logbogen skal indeholde beskrivelser af samarbejdet med alle samarbejdspartnere. Logbogen skal medbringes til vejledningssamtalen

11 Bedømmelse af projektopgaven Projektopgaven bedømmes ud fra et afkrydsningsark og der gives en karakter til hver elev. Følgende områder bliver vurderet Fagligt indhold Det forventes at der inddrages viden fra flere fag, og at I har overblikket til at udvælge den væsentlige faglige viden. Arbejdsprocessen fordybelsen I emnet, planlægning,indsamling af informationer og bearbejdning af emnet Produktet udtryksformen og fremlæggelsesformen Fremlæggelsen måden produktet bliver formidlet på. Sammenhæng mellem produktet og fremlæggelsen

12 I får udleveret en folder hvor mange informationer er givet Find hjælp på nettet Husk: "Det hårdeste arbejde er at gå og være doven” Jødisk ordsprog

13 Informationssøgning Litteratur - Søg først på skolebiblioteket Skive Bibliotek ( tjek åbningstider) Besøg ud af huset. (vær i god tid med aftalerne, vær velforberedt, så du ikke spilder andre menneskers tid—måske arbejdstid) Netadresser ( vælg officielle, kvalificerede og opdaterede sider)