Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
institutionsleder Jette Melin
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Kommunikation Intern Klubuddannelse
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Workshop almene boligdage
Roskilde Tekniske Skole
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Den gode klasse Forældrenes rolle
Bokstav børn.
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
En konflikthåndterende kultur
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Kvantitative metoder
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.
Den vanskelige samtale
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
1. Hvad er udviklingssamtaler 2. Hvorfor udviklingssamtaler
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Fagligt Landsmøde 2005Karin Madsen Coaching er velegnet – når Fokuspersonen har brug for at styrke sin bevidsthed og evne til selviagttagelse og selvregulering.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
At tale om sexualitet.
Ledelse og kollega-adfærd
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Bisidderrollen i praksis
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Hvordan kan forældre støttes og inddrages i støtten omkring de unge? Af: Pædagog Lone Walsøe og forældre Merete Jensen.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Regionalmøde 2010 Oplægsholdere Susanne Grove og Merete Phillip.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
Målrettet kommunikation
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Kommunikation Modul A.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Interview-teknik.
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Stresshåndteringsgruppe
Redskaber og overvejelser
Kommunikationskursus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening

At arbejde professionelt Det professionelle plan Faglig uddannelse, viden og teorier, etik, holdninger Det personlige plan Personlighed, temperament, personlige baggrund, erfaring, ”cigarføring” Det private plan Barndom, opvækst, traumer, succes 2 Jakob Munk Jensen

Planlægning af samtalen Hvad ved jeg på forhånd? Hvad skal jeg have sagt? Hvad skal jeg have spurgt om? Hvad bliver svært for mig i samtalen? Hvem skal deltage? Hvor skal samtalen foregå? Hvor lang tid har jeg? 3 Jakob Munk Jensen

Samtalens begyndelse Kontakt Tage værtsskabet på sig (velkomst mv.) Lederen har hovedansvaret Kontrakt Aftale/orienter om dagsorden Tilpastidsramme 4 Jakob Munk Jensen

Samtalens forløb 1.Forhal ikke vanskelige budskaber 2.Vær konkret Gå fra det generelle til det specifikke Brug konkrete eksempler Undgå ord som fx ”man”, ”vi” og ”altid” 3.Tag din samtaleparter alvorligt Accepter reaktioner Snak om en ting ad gangen 4.Vær opmærksom på pausers betydning 5 Jakob Munk Jensen

Samtalens afslutning Annoncer samtalens afslutning Opsummer Understreg temaer, aftaler og beslutninger 6 Jakob Munk Jensen

Kommunikation Du er den ene halvdel af samtalen Din samtalepartners adfærd er reaktion på din adfærd Hvis du ændrer adfærd vil den anden måske også gøre det Du kan ikke ændre et andet menneskes personlighed, men du kan måske ændre vedkommendes adfærd – ved at ændre din adfærd 7 Jakob Munk Jensen

At blive taget alvorligt Vær 100 % tilstede Kom ikke med gode råd Vær undrende og nysgerrig Vis omsorg uden at tage ansvar Den enkelte rummer selv løsningen 8 Jakob Munk Jensen

Nogle faldgrupper At tale for meget og lytte for lidt At stille for lange spørgsmål At komme med gode råd At være utålmodig – absolut at ville løse den andens problem her og nu At lade sig styre af sin egen angst for svære følelser og dermed fx kommer til at udtrykke falsk optimisme 9 Jakob Munk Jensen

Aktiv lytning Stil åbne og opklarende spørgsmål Vær nærværende og nysgerrig, hav øjenkontakt og brug gentagelser og opsummeringer Vær opmærksom på talerens følelser Spørg til følelser og lad der gerne være pauser med tavshed i samtalen Undlad at komme med råd og forslag til løsninger 10 Jakob Munk Jensen

Den professionelle samtale Åbne frem for ledende spørgsmål Vær konkret Vær nysgerrig - det undrer mig… Resumer og hold fast på problemstillingen Udtryk dine egne overvejelser - særligt hvis de flytter sig Vent med almindelig og faglig rådgivning indtil alle muligheder er præsenteret og udtømt 11 Jakob Munk Jensen