Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOliver Kirkegaard Redigeret for ca. et år siden
1
Regionalmøde 2010 Oplægsholdere Susanne Grove og Merete Phillip
2
Dagsorden Præsentation og case Gennemgang af krisereaktioner Øvelse Opsamling Afslutning og perspektivering Eventuelt
3
Krisereaktioner FaseTilstandKriseramtes mulige egen oplevelse Chok- Fasen Varighed: Et øjeblik til flere døgn Chok Uklar opfattelse af virkeligheden Fortrængning af det hændte Følelse af udmattelse Kvalme, svimmelhed og svedeture
4
Krisereaktioner FaseTilstandKriseramtes mulige egen oplevelse Reaktion sfasen Varighed: Typisk 4- 6 uger. Genoplevelse Forvirring Fornægtelse Vrede og skyldfølelse Sløvhed og lammelse Panik, gråd, latter og rysteture Udpræget træthed
5
Krisereaktioner FaseTilstandKriseramtes mulige egen oplevelse Repara- tionsfasen Varighed: Indtræder efterfølgen de og kan varer op til et år. Bearbejdning Overvejelse Tilbagevenden til hændelsen Uro, rastløshed, søvnløshed og mareridt Hovedpine og mavepine Træthed, irritabilitet og anspændthed Angst Mangel på selvtillid og selvværd
6
Øvelse Tænk på en krise du selv har haft
7
Øvelse Hvad var hjælpsomt? Hvad savnede/manglede du? Hvilken betydning har det for din tilgang til kriseramte medlemmer/kolleger i dag?
8
Førstehjælp ved krise Lytte Acceptere Rumme følelser Vise medfølelse Skabe tryghed og forståelse
9
Aktiv lytning Sige så lidt som muligt Åbent og imødekommende kropssprog Småord som ”nå…,virkelig” Døråbner - det lyder vanskeligt Gentag det sidste der blev sagt Pauser Spejle - du blev glad/ked af det
10
Hvad har medlemmet brug for At blive lyttet til Information om, hvor han/hun skal være Hvem pågældende kan gå til Få sagt ordentligt farvel
11
Hvad har gruppen brug for At tale sammen Ny start og forsvundne kompetencer Tydelig ledelse
12
Kredsen og tillidsrepræsentanter Læsse af Sætte grænser Input
13
Vigtigt for den afskedigede Komme fra arbejdet med værdighed At få støtte og omsorg At få psykologhjælp At sørge for at den opsagte har mulighed for at spørge igen, hvorfor- og få en uddybende forklaring At få sagt ordentligt farvel
14
Refleksionscirklen erfaring refleksion analyse beslutning handling
15
Litteraturliste Krise og udvikling, J. Cullberg Sorg og Krise, Lis Hillgaard med flere Uddrag fra ”Erfaringshæfte, Kollegiale kriser”, hæfte udarbejdet af Finansforbundet.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.