Sammenhænge mellem historie og sprog – nogle forsøg MUDS 15 Frans Gregersen DGCSS/INSS.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læse tradition og skoleparathed i Finland Jerrik Walløe.
Advertisements

Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Vores syn og optiske illusioner
Risici for fremtidens velfærdssamfund
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Et uformelt læringsmiljø
Fagets formål, fokus og fagmål
Familie og børn i en opbrudstid
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Singlerne på boligmarkedet: hvem er de og hvor bor de?
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Om faget dansk Indledning om fagets historie, HTXs plads i det samlede system og udfordringerne lige nu.
Uden mål, ingen plan. Uden plan, ingen Rehabilitering. Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
DER ER RÅD TIL VELFÆRD København 30/
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
INDUSTRISAMFUNDET - fra damp til drivhusgasser -
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Videnskabsteori & metode
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Selvstændige erhvervsdrivende, reproduktion, ulighed og mobilitet Martin D. Munk Professor, CMR-CSR, AAU-CPH.
DGCSS MUDS 11, Århus oktober 2006 Sprogforandring i virkelig tid En resentation af Danmarks Grundforskningsfonds Center for Sociolingvistiske.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Statistik for geografer
af 15 Region Hovedstadens Vækstbarometer Konjunkturer Udsigt 2015 ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Statusrapport Danmark Schæffergården søndag d
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Rekruttering til Tønder kommune – er der et problem?
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Nyt læreplansmål – ny lærebog
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
Sprogteorier om sprogforandringer
Bliv frivillig i Måltidet
Rekruttering til Vejen kommune – er der et problem?
Velkommen til Quiz om Rygning!!!.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Årsmøde
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Velkommen til fagligt samspil
Udviklinger i sprogsamfundet Danmark og deres mulige gennemslag i dansk ånd Liselund januar 2018.
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Fra anledning til udvikling
Virksomhedsinitierede kliniske forsøg i Danmark i 2013
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Sammenhænge mellem historie og sprog – nogle forsøg MUDS 15 Frans Gregersen DGCSS/INSS

Oversigt 1.Problemet – inspiration 2.Traditionsarkæologi 3.Historiske processer og historiske begivenheder – og deres sproglige konsekvenser 4.Eksemplifikationer

Problemet 1 Sprogforandring i virkelig tid giver os kun adgang til mindre – overfladiske og kvantitative – ændringer pga. det korte tidsrum vi kan dokumentere på sammenlignelig vis Men sprogforandring foregår både langsommere og mere i skred end vi kan se Det skyldes måske at sprog og historie er flettet sammen i meget højere grad end vi har set det før

Problemet1 Nik Coupland foreslår at skelne mellem sociolingvistiske forandringer og sprogforandringer (sociolinguistic change og linguistic change) Jenny Nilsson foreslog i 2009 at skelne mellem en beskrivelse af dialektsamfundets forandring over for en beskrivelse af dialektens forandring lige som Inge Lise Pedersen og jeg selv i 1990 foreslog at skelne mellem en beskrivelse af københavnsk og en beskrivelse af København som sprogsamfund Det giver nye muligheder

Traditionen2 Beskæftigelsen med den sprogteoretiske og sproghistoriske tradition i DK stillede mig over for et - uventet klart - skel mellem Rasks egen tilgang og hans ‘elev’ N.M. Petersens Rasks tilgang er nærmest internalistisk autonom mens Petersen er eksplicit eksternalist

Traditionsarkæologi2 Den eksternalistiske tradition går fra Petersen over Lis Jacobsen til Peter Skautrup Den internalistiske tradition går fra Rask til Lyngby og videre til Brøndum-Nielsen og Aage Hansen

Hvad er så problemet?? Hvordan kan vi finde årsagsforklaringer uden for sproget selv til de sproglige forandringer vi konstaterer i tid, forandringer af enhver art, kvantitative og kvalitative, og på ethvert sprogligt ‘lag’: fra pragmatik til fonetik (og internt i de forskellige lag)? Forudsætninger: tidsbestemte beskrivelser af hvad der ændrer sig rent sprogligt - og historisk-sociologisk viden

Historie: processer og begivenheder 3 Historiske processer: langsomme forskydninger som kun kan tidsfæstes ved begyndelses- og slutpunkter: Type: Industrialiseringen Historiske begivenheder: Tidspunkter hvor historien koagulerer til et vendepunkt socialhistorisk, men måske især bevidsthedshistorisk: Type: Den franske revolution 1789

Historiske processer 3 den demografiske transition og dens følger arbejdsstyrkens fordeling på sektorer og konsekvenserne heraf urbaniseringens konsekvenser

Sammenhænge3 Demografisk transition -> færre børn -> færre graviditeter -> større muligheder for kvinder til at komme på arbejdsmarkedet -> større arbejdsstyrke -> større velfærd -> flere pasningsmuligheder for børn -> større samvær med kammeratskabsgruppe end med familien -> generationssprog

Arbejdsstyrken 1787, 1880, 2001 Danmark 1787, 1880 og 2001, gul betyder handel, grøn service, rød industri og blå landbrug; lagkagestykkerne viser andelen af den samlede arbejdsstyrke som er aktive i hver sektor

Hypotese Sprogudviklingens store træk kan forklares ved at antage at Skautrup-cirklen regulerer dialektafviklingen således at det der ligger inderst i cirklen er det der bliver tilbage: intonationen OG ved at antage at omstillingen fra industri- samfund til service-samfund styrer en løbende omfunktionering af lydlige træk fra industrisamfundet til nye funktioner som stilmarkører: intraindividuelle forskelle bliver vigtigere end før

Historiske begivenheder Medieringsproblemet: Fra bevidsthedsskred i bredeste forstand til sprogholdninger i bredeste forstand til faktisk sprogbrug

Eksemplificering4 dialektudjævningen som ujævnt forløbende proces fra dialekt over sociolekt til stil serviceerhvervenes fagsprog og subjektsposition klasse som position køn som position

AM4 i København Generation 1 i S1: AK-informanter: 27 MK-informanter: 1 TOTAL: 28 Generation 2 i S1: AK-informanter: 2 MK-informanter: 5 TOTAL 7 Generation 1 i S2: AK-informanter: 11 MK-informanter: 2 13 Generation 2 i S2: AK-informanter: 3 MK-informanter: 1 4

AM4 som idiosynkratisk AM4 er næsten helt forsvundet fra sprogsamfundet! Det er et marginalt træk Som ved mange andre marginale træk synes det typisk at meget få personer har produceret uforholdsmæssig mange af det samlede antal af AM4 I Odder datasættet har kun to personer et AM4. En har kun ét eksempel mens den anden har hele 13 i S1 og 5 i S2. Af alle de i alt 19 AM4-eksempler i Odder har en enkelt person produceret de 18!

AN-variablen hos en enkelt informant i to, tæt på hinanden følgende, optagelser ɛin-betweenæNraising %p (Fisher) Interview Interview ***

fødeår datasætoptageårstørrelsetotalfrekvnøjagtig engang s frekvalene 1915MM * Gen Gen 1 S ,061930, Gen 2 S ,07820, Gen 1 S , , Gen 2 S ,115200, Gen ,951910, CLARIN *