Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Ørestad Skoles værdier
5 IT-didaktiske principper
LÆRINGSPRÆFERENCER VS FJERNUNDERVISNING
Læringsstile og lektier
En pragmatisk tilgang Udgangspunkt i arbejde af: Knud Illeris, se f.eks. ”Læring”, RUC 2007 særligt inspirationen fra læringsteoretikeren: David A. Kolb,
Undervisningsplanlægning
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Skolereform august 2014………………
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Viden, læring og progression
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Regional strategi og kompetenceudvikling
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Skoleåret  Høj faglighed  Helhedssyn  Respekt  Engagement  Udviklingsorienteret Klik på skyen og se en fortolkning af værdien ”høj faglighed.
Digital skriftlig- og mundtlighed
1. April 2014.
Individet i gruppen Mine læringsmål
I-bogs arbejde Pædagogiske overvejelser Randers HF og VUC TE.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Digitale læringsmuligheder – Velfærdsteknologi, E-Læring og simulationsrum Sundhed & Omsorg Esbjerg Kommune Seminar for AMU udbydere 15. august 2014.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
- Var ude aktivt og ”finde” duft indtryk. - Delte vi hinandens observationer. - Grupperede og analyserede vi vores observationer. - Fremlagde vores projekt.
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Problem- and play- based Learning
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Videnskabeligt projekt
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Talentudvikling SOSU elever.
Projekt: Koncept til formidling
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
IT i undervisningen interaktive assistenter
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Barnesyn og børneperspektiv
Sættet illustrerer: Det, der er nyt Det, der er gammelkendt …
Præsentationens transcript:

læring og it Læringsstile og it 1

læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter kan understøtte i begge retninger! 2

læring og it Læringsstile Læringsstile er udtryk for:  en præference i forhold til at tilegne sig ny viden  måden hvorpå man bearbejder ny læring Læringsstile kan have indflydelse på  hvordan man umiddelbart forholder sig til undervisningen  kommunikationen mellem lærer og elev  elevens faglige udbytte Men husk også at et menneskes foretrukne læringsstil  forandrer sig gennem livet  ikke nødvendigvis er ens afhængigt af fag og sammenhæng 3

læring og it Holistisk HOLISTISK = HELHEDS-orienteret Den holistiske elev: lærer bedst ved at starte med at få et samlet overblik har brug for at kunne se formålet med opgaven foretrækker åbne opgaver med flere løsninger trives godt med variation og spontanitet arbejder gerne med flere opgaver sideløbende 4

læring og it ANALYTISK = DETALJE-orienteret Den analytiske elev: lærer bedst ved at stoffet gennemgås trin for trin har brug for logiske forklaringer og en klar struktur er faktaorienteret foretrækker opgaver med kun én løsningsmulighed trives godt med faste skemaer og tydelige planer foretrækker at arbejde med én opgaver ad gangen Analytisk 5

læring og it Impulsiv IMPULSIV Den impulsive elev: vil gerne hurtigt i gang med arbejdet overvejer ofte ikke strategi for opgaveløsning kaster sig over opgaven uden de store overvejelser. 6

læring og it Refleksiv REFLEKTIV Den reflektive elev: vil have styr på opgaven og vil fordybe sig i den kan dårligt lære noget ved at kaste sig over opgaven uden at kende og analysere målet inden opgavestart. 7

læring og it Se – høre – røre - gøre 8

læring og it Kolbs læringscirkel Reflektiv Holistisk Analytisk Impulsiv 9

læring og it Kilde: Det Nationale VidenCenter for e-læring E-logbøger til læringsbeskrivelser og refleksion Wiki mm hvor forskellige forklaringer kan ses E-dialogrum (fora) Blogs Skype Second Life E-diskussionsrum E-Logbøger E-bøger Wiki mm. til opslag og fordybelse E-læringsobjekter Virtuelle konferencer hvor der kan stilles konkrete spørgsmål og modtages konkrete svar. Eksempeldatabaser, hvor teorien vises i praksis Simuleringer Video podcasts af praktiske handlinger E-læringsobjekter Elektroniske test Interaktive materialer, hvor færdigheder kan trænes E-læringsobjekter Animationer der viser hvordan noget hænger sammen Dele erfaringer Sætte erfaringer i faglig sammenhæng Forsøge at finde løsninger Afprøve løsningerne Refleksiv Analytiker Holist Impulsiv It i den nære fremtid 10