1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Større Skriftlig Opgave
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Arbejdspladsudvikling
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Dansk-historie opgaven i 2.g 2013
Bytte   PowerPoint  .
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Relationer – børn og voksne
Karl Henrik Flyums model
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Relationer – børn imellem
Samarbejde, Læring og Projektstyring
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Formalia ved opgaveskrivning
Større Skriftlig opgave
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Organisation/ledelse, procesanalyse
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
DIEB-DEB3.1 Lektion 3: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
DIEB-DEB14.1 Lektion 13: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Større skriftlig opgave i 2.hf
P0-erfaringsopsamling
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
- og hvordan du undgår dem…
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard

2 mm 2: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalysen Læringsmål: Efter dette mm skulle du gerne have nogle ’Gode råd’ til P1-perioden, givet af og til dig selv og dine kammerater have forstået –hvad en procesanalyse er, –hvorfor du skal skrive en sådan og –hvordan en god procesanalyse skrives

3 Mm 4: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalysen Program 8.15 Forelæsning om P0-procesanalysen 8.30 Oplæg til tværgruppearbejde 8.45 – Tværgruppearbejde – Poster præsentation på ”B200” gangen P0-procesanalyser påbegyndes

4 Forelæsning om P0- procesanalysen 1. HVAD er en procesanalyse? 2. HVORFOR skal I skrive en procesanalyse? 3. HVORDAN skal I skrive en procesanalyse?

5 HVAD er en procesanalyse? En procesanalyse består af: –en beskrivelse –en analyse og –en vurdering af jeres projektarbejdsproces. P0-procesanalysen beskæftiger sig med fem områder: –Projektplanlægning –Gruppesamarbejde –Samarbejde med vejleder –Problemformuleringer –Rapportstruktur

6 HVORFOR skal I skrive en procesanalyse? - 1 For at forbedre jeres kompetencer vedr. projektplanlægning, samarbejde og projektstrukturering For at skrive procesanalysen bliver I nødt til at tænke over, hvad I gjorde i P0, hvordan det gik og hvorfor det gik som det gik.

7 HVORFOR skal I skrive en procesanalyse? - 2 I lærer med andre ord af jeres erfaringer og bliver dermed bedre til at håndtere det problemorienterede og projektorganiserede gruppearbejde og problemorienterede projektforløb

8 HVORDAN skal I skrive P0- procesanalysen? 1. Lav beskrivende runder om områderne: projektplanlægning, gruppesamarbejde, samarbejde med vejleder, problemformuleringer og rapportstruktur. 2. Lav vurderende og analyserende runder med udgangspunkt i spørgsmålene: HVAD er gået godt?… og HVORFOR?HVAD er gået godt?… og HVORFOR? HVAD er gået skidt?… og HVORFOR?HVAD er gået skidt?… og HVORFOR?

9 HVORDAN skal I skrive P0- procesanalysen? (fortsat) 4.Giv ’Gode råd’ til studerende og til vejledere mhp. forbedringer i P1- projektet. Brug *start, stop, fortsæt*- modellen: Det vil vi/det bør vejlederen begynde at gøre (start) Det vil vi/det bør vejlederen begynde at gøre (start) Det vil vi/det bør vejlederen ikke gøre mere (stop) Det vil vi/det bør vejlederen ikke gøre mere (stop) Det vil vi/det bør vejlederen fortsætte med at gøre (fortsæt) Det vil vi/det bør vejlederen fortsætte med at gøre (fortsæt)

10 Et par tips om procesanalyser Det er en god idé at starte med en individuel skriverunde, hvor hver studerende skriver hans/hendes personlige ‘procesanalyse’, inden I begynder at diskutere i gruppen !! Det er en god idé at starte med en individuel skriverunde, hvor hver studerende skriver hans/hendes personlige ‘procesanalyse’, inden I begynder at diskutere i gruppen !! Tag eet område ad gangen og gør det færdigt inden I går i gang med det næste. Det kan sommetider være svært at skelne klart mellem områderne, men prøv at se på den vejledning, som ligger på kursushjemmesiden. Tag eet område ad gangen og gør det færdigt inden I går i gang med det næste. Det kan sommetider være svært at skelne klart mellem områderne, men prøv at se på den vejledning, som ligger på kursushjemmesiden.

11 Et par tips om procesanalyser Vent med at analysere og vurdere jeres erfaringer til efter I er færdige med beskrivelsen. Vent med at analysere og vurdere jeres erfaringer til efter I er færdige med beskrivelsen. Hvis I er uenige så skriv de modstridende opfattelser i stedet for at bruge meget tid på at blive enige. Hvis I er uenige så skriv de modstridende opfattelser i stedet for at bruge meget tid på at blive enige.

12 Et par tips om procesanalyser De ‘Gode råd’ til P1 skal være konkrete og operationelle, ikke kun pæne uforpligtende ‘nytårsforsæt’! De ‘Gode råd’ til P1 skal være konkrete og operationelle, ikke kun pæne uforpligtende ‘nytårsforsæt’! P0-procesanalysen bør maksimalt fylde 5 sider, excl. bilag. Relevante bilag er for eksempel: Tidsplaner, samarbejdsaftaler, indholdsfortegnelser etc. P0-procesanalysen bør maksimalt fylde 5 sider, excl. bilag. Relevante bilag er for eksempel: Tidsplaner, samarbejdsaftaler, indholdsfortegnelser etc. P0-procesanalysen afleveres til jeres studiesekretær senest tirsdag den 27. september, kl. 12:00. P0-procesanalysen afleveres til jeres studiesekretær senest tirsdag den 27. september, kl. 12:00.

13 Nogle spørgsmål til P0- procesanalysen??

14 Oplæg til tværgruppearbejde Start med en præsentationsrunde: Navn, faggruppe, P0-projekt emne 2. Lav beskrivende runder om områderne: projektplanlægning, gruppesamarbejde, samarbejde med vejleder, problemformuleringer og rapportstruktur 3. Lav vurderende og analyserende runder med udgangspunkt i spørgsmålene: HVAD er gået godt?… og HVORFOR?HVAD er gået godt?… og HVORFOR? HVAD er gået skidt?… og HVORFOR?HVAD er gået skidt?… og HVORFOR?

15 Oplæg til tværgruppearbejde Giv ’Gode råd’ til studerende og til vejledere mhp. forbedringer i P1-projektet. Brug *start, stop, fortsæt*-modellen: Det vil vi/det bør vejlederen begynde at gøreDet vil vi/det bør vejlederen begynde at gøre Det vil vi/det bør vejlederen ikke gøre mereDet vil vi/det bør vejlederen ikke gøre mere Det vil vi/det bør vejlederen fortsætte med at gøre (evt. bedre)Det vil vi/det bør vejlederen fortsætte med at gøre (evt. bedre) Gør eet område færdigt ad gangen, fra beskrivelse over vurdering og analyse til ’Gode råd’

16 Oplæg til tværgruppearbejde De ’Gode råd’ fra jeres tværgruppearbejde skriver i på én eller to posters, som I hænger op på ”B200” gangen klokken Derefter er der poster præsentation i 30 minutter. 6.I bør selvfølgelig også tage afsæt i de ’Gode råd’ i skrivning af jeres P0-procesanalyser 7.Endvidere sender I de ’Gode råd’ til mig i en , og jeg vil så kategorisere dem og lægge dem på kursushjemmesiden, til brug når I skal skrive samarbejdsaftale og lave projektplaner i P1.

17 Nogle spørgsmål til tværgruppearbejdet??

18 Tværgruppearbejdet slutter kl. 10:00 Posterpræsentationen begynder kl på “B200” gangen, og slutter kl Lad én af gangen stå ved jeres egen poster - og gå rundt og se hinandens “gode råd” Procesanalyseskrivning: ? i egne grupper Jeg er på kontor A223 til spørgsmål indtil kl 12 (mindst)

19 Efter denne kursusgang forventer jeg at følgende er i jeres portfolio Liste med ”gode råd til P1” fra tværgruppesamarbejde, og noter om hvordan andre gruppers arbejdsproces adskiller sig fra jeres egen. P0 procesanalysen (skal også afleveres)

20 … og nu: Go’ fornøjelse med jeres tværgruppesamarbejde og P0-procesanalyseskrivning