Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Sårbare unge P I H L I N K L U S I V E - oplæg og dialog om planer for
Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
Samspil på tværs i Silkeborg Oplæg 09. maj 2012 – Thisted UU leder Erik Rohde.
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Sundhed på arbejdspladsen
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Den inkluderende skole
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Fem lærere på mentorkursus
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Det Inddragende Netværksmøde
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Erhvervspsykiatrisk Center1 Konference: Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet ”Projekt fra Behandling til Beskæftigelse” -En parallel indsats for psykisk.
Inklusion: Workshop 2 ”Mangfoldighed skaber værdi” - modeller for organisering af inklusionsarbejdet på efterskolerne HUI LI, (CAND. MAG I PÆDAGOGIK OG.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Hvor står vejledningen i dag?
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Konsulent Maren Ottar Hessner
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Tosprogede elever Maren Ottar Hessner, pædagogisk konsulent Efterskoleforeningen.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Fem lærere på mentorkursus
Regionsprojekt på Campus Køge
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Ungestrategiens ledergruppe
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Grønlandske unge på efterskole i Danmark
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner Efterskoleforeningen

Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation Hvem er de unge? Udsatte unge Unge hvis’ ”opvækst oftest er karakteriseret ved (massive) omsorgssvigt og mislykkede skole-/fritidsforløb - dels fordi deres netværk ofte er sårbart og ressourcesvagt”. Det vil sige unge som oplever en kombination af personlige, sociale og faglige problemer og som samtidig ikke har ressourcer i deres netværk til at overkomme disse. Årsagerne til vedvarende forstyrrelser i de unges udvikling skal altså findes både hos den unge samt i det sociale miljø omkring den unge. Typisk inkluderer denne gruppe unge fra socialt svage familier, til tider flygtninge- og indvandrerunge, unge med en social sag i kommunen, kriminalitetstruede unge eller andre.

Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation Sårbare unge Unge med mere afgrænsede og veldefinerede problemstillinger og/eller udviklingsforstyrrelser. Det er typisk enten hos den unge eller i miljøet omkring den unge, at forstyrrelser opstår. De unge er karakteriserede ved manglende trivsel. Vi anvender her definitionen fra publikationen ”Sårbare unge – en vejledning til efterskolerne”. Her fremgår det, at sårbare unge ”som følge af deres problemer ikke trives i hverdagen. Deres vanskeligheder har stor indvirkning på deres humør, adfærd, sociale engagement og medvirken i aktiviteter. De kan have svært ved at gennemføre deres efterskoleophold og dermed også at komme i gang med, eller gennemføre, en ungdomsuddannelse efterfølgende.” Typisk består denne gruppe af unge med diagnoser, psykisk eller fysisk handicap, unge med erkendt eller uerkendt sårbarhed eller unge der oplever periodevise kriser i hjemmet (såsom skilsmisse eller dødsfald).

Trin 1: Politikformulering Efterskolen Formuler en inklusionspolitik Initiativet begynder i skolebestyrelsen Politikken skal behandles i alle medarbejdergrupper Politikken indeholder vision, formål og hensigt med konkrete tiltag Kommunen Formuler en efterskolepolitik Kan indgå som en del af kommunens inklusionspolitik Politikken indeholder formål, målgruppe og konkrete indsatser Inddrag gerne UU og PPR i formuleringen

Trin 2: Matchning Efterskolen Gør jer klart, hvad I kan og vil – i forhold til hvem Begynd med en kompetenceafklaring Indkreds målgruppen Overvej regler, rammer og undervisningsformer Forvaltningen Hvem skal hvorhen? Den unge vælger selv efterskole Få forældrene på banen Orienter jer om skolernes kompetencer

Trin 3: Overlevering af information Efterskolen Hvilken information er nødvendig? Søg aktivt informationen Kommunen må ikke udlevere alt Udvælg typen af information Forvaltningen Informer efterskolen Anmod om forældrenes samtykke Giv nødvendig information videre til efterskolen Vær åben om elevens behov

Trin 4: Efterskolebesøg Efterskolen Tænk over hvordan I møder den unge De unge er ’fint-tunede’ Signaler tillid og respekt Overvej et praktikophold Forvaltningen Tag på besøg på efterskolerne Besøg - ikke kun som tilsyn Få et personligt indtryk Inddrag evt. UU og PPR

Trin 5: Organisering Efterskolen Sørg for at rammerne er på plads Få organiseringen omkring opholdet på plads Afklar de økonomiske rammer Planlæg særlige indsatser Forvaltningen Sørg for at rammerne er på plads Få rammerne omkring finansiering på plads Afdæk behov for mentor Overvej deltagelse i optagelsessamtale

Trin 6: Netværksdannelse Efterskolen Tag initiativ til etablering af netværk Samarbejde i netværk er vejen til et succesfuldt forløb Tag initiativet før forvaltningen gør det Overvej deltagere, mødeledelse og kommunikationsveje Forvaltningen Tag initiativ til etablering af netværk Samarbejde i netværk er vejen til et succesfuldt forløb Tag initiativet før efterskolen gør det Overvej deltagere, mødeledelse og kommunikationsveje

Trin 7: Relationsarbejde Efterskolen Mentor skal på banen - netværket er back-up Et drastisk miljøskifte for den unge Mentor-mentee kan være relationen der bærer Ledelsen sørger for organisering Forvaltningen Ager brobygger Prioriter kommunikation med efterskolen Familien er borgere i kommunen – før, under og efter opholdet Støt forældrene i at være ’efterskoleforældre’

Trin 8: Opfølgning Efterskolen Følg op, kommunikér og dokumentér Følg op på signaler fra den unge Giv plads til samarbejde med forældre eller værger Overvej fordele ved skriftlig dokumentation Forvaltningen Følg op - og vær klar til hurtig hjælp Synkroniser dokumentationen med efterskolen Sørg for en gennemgående personlig kontaktperson til den unge Reager hurtigt ved mistanke om frafald

Trin 9: Overgange Efterskolen Tag fat på udslusningen i samarbejde med UU Relationer og/eller informationer føres videre UU er central samarbejdspartner i overgangen Tag personlig kontakt til dem, der skal tage stafetten Forvaltningen Tænk på tværs af UU, forvaltninger og efterskolen Søg samarbejde med UU Arbejd på tværs af forvaltninger Den unge er i centrum – mellem efterskolen, UU og forvaltninger

Trin 10: Evaluering Efterskolen Tag tid til refleksion og evaluering Evaluering i netværket Intern evaluering på efterskolen Forankring og plan for fremtidig indsats Forvaltningen Evaluer nu og igen om ét år Evaluering af de unges forløb og udvikling – i forvaltningen Evaluering af samarbejdet – i netværket Evaluering – ét år efter