BEREGNINGSMODEL OM ØKONOMIEN I RESSOURCEFORLØB Beskæftigelsesregion Hovedstaden Sjælland Den 9. oktober 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Advertisements

Samarbejdet mellem Region og Kommune Status over den første tid med sundheds‐koordinator og klinisk funktions opgaver.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Nytteindsats V/ Anne Riis.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Målet for virksomhedsindsatsen 2014 v/ Beskæftigelsesregionen Roskilde, 24. september 2013.
Fattiggørelse og hjemløshed fra tag over hovedet til kontanthjælpsloft Hanne Thomsen Medlem af Rådet for Socialt Udsatte, formand WeShelter Fællessalen,25.
OK-08 Highlights Det statslige område. Lønnen Trin 4 nyt starttrin og 2årigt (+ ca kr./måned det første år) Forhøjelse af skalaen med mest på sluttrin.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erfaringer med klinisk enhed og visitation til rehabiliteringsteam Tirsdag den 22. oktober 2013.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 10. december 2014.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 10. september 2014.
Målinger af indsats til tiden Oplæg fredag den 7. januar 2011.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Det regionale Beskæftigelsesråd Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til netværksmøde om virksomhedsindsatsen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde v/ Fuldmægtig Kristina Vestergaard Nielsen og Specialkonsulent Anne Louise Hertz, BRHS.
Mål, delmål og progression - Ressourceforløb den
Det regionale projekt ”Bristede Drømme-Nyt håb” – ”Min hjerneskadede datter oplevede frit fald da hun blev udskrevet”
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Gode råd om indkøb for institutioner uden egen indkøbsorganisation Oplæg ved Henrik Dyrehave Rasmussen, Økonomi- og ressourcedirektør ved CELF (Center.
Den langtidsledige skal til roret En individuel og jobrettet indsats for langtidsledige Oplæg på temadag i Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
Reformen af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats 24. september 2016.
Temamøde om flowet mellem a-dagpenge og sygedagpenge Roskilde Hallerne 1. November 2013.
Samarbejdet i rehabiliteringsteamet Sundhedskoordinator Afdelingslæge, ph.d. Jens Christian Jensen Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
TEMADAG FOR REHABILITERINGSTEAMMEDELEMMER Temadag om rehabilitering, rehabiliteringsteam og ressourceforløb Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til fælles temadag om opfølgning på akutindsatsen og det fremtidige samarbejde d. 28. august 2013.
Jobcenterets rolle i dit sygdomsforløb
Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole
Frivilligheden i Vordingborg
Budget 2017 – 2020 Sundhed, Omsorg og Arbejdsmarked
Otte forsøgsrammer Infoaften 2017 Flemming Vium Jensen, Politisk chef
Hvorfor resultatløn?.
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
optimering af ejendomsdriften
Formelle krav til Rehab-Team…
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Investeringsstrategien ”Flere i job og uddannelse”
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
Netværksmøder - Drejebog
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
RAR Sydjyllands indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Sydjylland – august 2018.
Møde i det danske udvalg D&V 9/ Aarhus, Danmark
RAR Fyns indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Fyn – august 2018.
En god start på lægelivet
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode”
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Økonomistyring af tværgående løsninger
Nøgletal på vejområdet
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Social- og Sundhedsudvalget 1. april 2019
Velkommen til Møde om vandsamarbejde i Favrskov Kommune
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Status for budget 2019 ØDF Syd 30. august 2018 Status på budget 2019
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Lige adgang til lejligheder og sæsoner for alle
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
Årsmøde
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

BEREGNINGSMODEL OM ØKONOMIEN I RESSOURCEFORLØB Beskæftigelsesregion Hovedstaden Sjælland Den 9. oktober 2013

OPLÆG OM BEREGNINGSMODELLEN Oplæggets indhold: Kort om projektet om udviklingen af beregningsmodellen Hvad kan beregningsmodellen bruges til? Hvad indeholder beregningsmodellen – billeder fra modellen Forudsætninger for anvendelse Spørgsmål

PROJEKTET OM UDVIKLING AF MODELLEN

BAGGRUNDEN FOR PROJEKTET En ny førtidspensions- og fleksjobreform var vedtaget og netop trådt i kraft Indholdet i den nye reform betød en del ændringer for kommunerne, fx Ressourceforløb og rehabiliteringsteams Krav om tværfaglighed og en helhedsorienteret indsats Mulighed for langt sigte i indsatsen Mere af det samme på vej i andre reformer om kontanthjælp og sygedagpenge Fokus: Den tværfaglige indsats vil komme til at fylde mere og mere – både økonomisk og indsats- og resultatmæssigt.

KORT OM PROJEKTET Deltagere: Beskæftigelsesregion Syddanmark, 4 syddanske kommuner og mploy Projektperiode: 1. halvår af 2013 En periode med ganske få ressourceforløb 3 spor i projektet: 1.Belyse indhold og priser på indsatser og tilbud på beskæftigelses-, social- og sundhedsområdet med relevans for ressourceforløb 2.Udvikle en beregningsmodel, som kan vise den økonomiske betydning af forskellige valg og beslutninger om ressourceforløb 3.Parallelt tilbyde de deltagende kommuner bistand i processen

PROJEKTETS PRODUKTER: RESULTATET AF ARBEJDET I DE TRE SPOR Overblik over kommunernes tilbud og indsatser: Et katalog med et sæt af tilbud og priser Et katalog til hver af de deltagende kommuner med egne indsatser/tilbud, Et inspirationskatalog med en samling af de mest gængse indsatser/tilbud afdækket i projektet Mulighed for at regne på økonomien: En beregningsmodel i excel En brugerguide til modellen Bistand i processen for de 4 deltagende kommuner Procesunderstøttelse i den grad, kommunerne selv valgte det

PROCESSEN I PROJEKTET (I) Overblik over indsatser og tilbud Afvikling af individuelle workshops i hver af de deltagende kommuner Deltagere på tværs af sektorområder/forvaltningsområder i kommunen Samle info om kommunens tilbud og indsatser Udlede ‘priser’ på tilbud og indsatser Oplysningerne samles i et indsatskatalog, som rehabiliteringsteamet kunne anvende i deres arbejde (bruges som input i beregningsmodellen)

PROCESSEN I PROJEKTET (II) Det økonomiske spor: Beregningsmodellen udvikles sideløbende Tværkommunal arbejdsgruppe med økonomimedarbejdere Beregninger af baggrundstal, som kunne lægges ind i modellen Input til funktionaliteten i modellen/brugerguiden Test af modellen Både input fra indsatssporet og input fra økonomisporet bidrog til udformningen af modellen, som den ser ud nu

HVAD KAN MODELLEN BRUGES TIL?

OVERBLIK OVER MODELLENS KONSTRUKTION Modellen er overordnet bygget op om tre dele: 1) input, 2) beregninger og 3) output. På inputsiden er modellen baseret på variable om Omfanget af personer i ressourceforløb Omfanget af indsatsen/prisen på indsatsen Der er på forhånd lagt kommunespecifikke tal ind i modellen. Disse tal er baseret dels på projektresultaterne og dels på tidligere statslige skøn om ressourceforløb (fra lovforslag) Brugeren kan lægge egne tal i ind modellen og dermed regne på ‘eget’ input

MODELLEN KAN BRUGES PÅ FLERE MÅDER – TIL INSPIRATION…. Med de på forhånd indlagte tal kan modellen fx: Give inspiration til en tænkning om tilrettelæggelsen af økonomien i ressourceforløb og den tværfaglige indsats Bruges som afsæt for en dialog mellem økonomi og fagområder om dimensionering og indhold Give et indblik i hvilke typer af indsatser/tilbud andre kommuner arbejder med Give et indblik i hvor meget indsats, der kan prioriteres inden for rammerne af et fast budget/en fast pris pr. helårsperson (simulering i modellen) Give et indblik i hvad det økonomisk set betyder at nå forskellige resultater af indsatsen ressourceforløb

… ELLER TIL KONKRET INPUT TIL ØKONOMISTYRINGEN Med kommunens egne tal kan modellen fx: Skøn for udgifter til ressourceforløbsydelse givet det antal personer, som kommunen regner med skal have ressourceforløb Skøn for udgifter til bestemte indsatser/tilbud til det forventede antal personer i ressourceforløb Vise, hvilken økonomisk betydning det har at prioritere mere indsats af den ene slags frem for den anden slags Give et indblik i hvor meget indsats, der kan prioriteres inden for rammerne af et fast budget/en fast pris pr. helårsperson Og selvfølgelig også som grundlag for dialog mellem fagområder mv.

HVAD REGNES DER PÅ I MODELLEN?

DELELEMENTER I MODELLEN 14 Tilgang/afgang og bestand i ressourceforløb Tilbud i ressourceforløb Beregnings- model Økonomiske perspektiver Budget Opfølgning Enhedspriser

DELELEMENTER I MODELLEN 15 Tilgang/afgang og bestand i ressourceforløb Tilbud i ressourceforløb Beregnings- model Økonomiske perspektiver Budget Opfølgning Enhedspriser

HVILKE OPLYSNINGER SKAL/KAN INDTASTES I MODELLEN? Personer i ressourceforløb: Forventninger til bestand, tilgang og afgang (antal personer) Indsats i ressourceforløb: Forventning om anvendelse af indsatstyper/tilbud i ressourceforløb – for hver indsats/tilbud er der lagt oplysninger ind om: Tilbud/indsats, pris, gns. varighed, hvilket område der hhv. leverer/betaler for tilbuddet, refusionsordning Ydelse til personer i ressourceforløb: Baseret på antagelser om tidligere forsørgelsesgrundlag for gruppen i ressourceforløb Administrative udgifter: Udgifter vedr. rehabiliteringsteam, koordinerende sagsbehandler og klinisk funktion

2 METODER TIL ESTIMERING AF UDGIFTER TIL INDSATS Metode 1 (Simpel metode): Vurdering af forventet brug af indsatser og tilbud inden for 10 opgavetyper Metode 2 (Indsatsgrupper ): Definere op til 10 indsatsgrupper For målgruppen og indsatserne Vurdering af indsatsgruppernes omfang

DE TI OPGAVETYPER 1.Træning af sociale færdigheder 2.Voksenstøtte efter serviceloven 3.Mentor efter LAB 4.Kognitiv terapi, mindfulness mv. 5.Misbrugsbehandling 6.Livsstil 7.Genoptræning og kronikertilbud 8.Beskæftigelsesrettet tilbud 9.Uddannelsesrettet tilbud 10.Familieterapeutisk indsats

MODELLENS INDHOLD

MODELLENS OUTPUTSIDE 20 Tilgang/afgang og bestand i ressourceforløb Tilbud i ressourceforløb Beregnings- model Økonomiske perspektiver Budget Opfølgning Enhedspriser

MODELLENS OUTPUTSIDE 21 Tilgang/afgang og bestand i ressourceforløb Tilbud i ressourceforløb Beregnings- model Økonomiske perspektiver Budget Opfølgning Enhedspriser

HVAD VISER MODELLENS BUDGETSIDE? Modellen indeholder en del beregninger om forventede udgifter: 1.Samlet overblik over forventede udgifter og aktivitet 2.Mere detaljeret overblik over forventede udgifter til indsats Fordeling af udgifter på leverandør af indsats og betaler af indsats (ikke altid det samme) Fordeling af udgifter på indsatser og tilbud 3.Mere detaljeret overblik over forventede udgifter for hhv. social, beskæftigelse og sundhedsområderne

1. SAMLET OVERBLIK (I) Aktivitetsoplysninger (budgetår overslagsår): Forudsætninger om bestand, tilgang og afgang (input) Berørte og helårspersoner beregnes

1. SAMLET OVERBLIK (II) Udgifter: Alle tal i tabellen er beregnet og baseret på Forudsætninger om gennemsnitsydelsestakst (brutto ca årligt) (input) Forudsætninger om indsats/tilbud (input) Forudsætninger om administrative udgifter (input)

1. SAMLET OVERBLIK (III) – FIGURPRÆSENTATION

2. UDGIFTER TIL INDSATS (I) Tværfaglig indsats i ressourceløb betyder, at der i modellen tages højde for, at der er: Tilbud indenfor flere områder som indgår i indsatsen i ressourceforløb Der kan være forskel på, hvilket område tilbuddet er tilknyttet og hvilket område, der betaler for indsatsen Forskellig finansiering af udgifterne på de forskellige områder (fx refusion på beskæftigelsesområdet)

2. UDGIFTER TIL INDSATS (II) Udgifter til indsats fordelt efter leverandør og betaler af tilbud (brutto):

2. UDGIFTER TIL INDSATSEN (III) – FIGURPRÆSENTATION

3. DETALJERET OM UDGIFTER INDEN FOR ENKELTOMRÅDER (I) En fane i modellen for hvert af følgende områder: Beskæftigelse Social Sundhed Uddannelse Familie For hvert enkeltområde vises følgende (altid for området som hhv. leverandør og betaler): Udgifter i alt Udgifter fordelt på opgavetyper Udgifter fordelt på tilbud Gns. forløb i de enkelte tilbud

3. DETALJERET OM UDGIFTER INDEN FOR ENKELTOMRÅDER (II) Eksempel på udgifter på enkeltområder (her beskæftigelse):

ANVENDELSESMULIGHEDER - BUDGETSIDEN Med egne tal: Direkte input til budgettering af udgifter til forsørgelse og indsats Overblik over de samlede forventede udgifter tilknyttet personer i ressourceforløb Konkretisering af forventninger til fordeling af udgifter til indsats på tværs af fagområder Konkretisering af forventninger til hvilke og hvor meget bestemte indsatser skal anvendes i ressourceforløb Tabeller og figurer kan klippes ud og sættes ind i egne notater mv.

MODELLENS OUTPUTSIDE 32 Tilgang/afgang og bestand i ressourceforløb Tilbud i ressourceforløb Beregnings- model Økonomiske perspektiver Budget Opfølgning Enhedspriser

HVAD VISER MODELLEN OM ENHEDSPRISER? Modellen indeholder beregninger af enhedspriser for: Personer Udgifter pr. helårsperson i budgetåret Udgifter pr. berørt i budgetåret Opgavetype Udgifter for hver opgavetype Indsatsgrupper (hvis metode 2 er valgt)

ENHEDSPRISER I MODELLEN (I) Eksempel fra modellen (beregnet for budgetåret):

ENHEDSPRISER I MODELLEN (II) - FIGURPRÆSENTATION Eksempel fra modellen (beregnet for budgetåret):

ENHEDSPRISER I MODELLEN (III) Eksempel fra modellen (beregnet for budgetåret):

ANVENDELSESMULIGHEDER - ENHEDSPRISER Med egne tal: Synliggøre et gennemsnitligt udgiftsniveau, som er sammenligneligt med udgifter til andre målgrupper En enhedspris, som kan indgå i budgettet/nøgletal En enhedspris, som kan bidrage til synliggørelse af et gennemsnitligt serviceniveau

MODELLENS OUTPUTSIDE 38 Tilgang/afgang og bestand i ressourceforløb Tilbud i ressourceforløb Beregnings- model Økonomiske perspektiver Budget Opfølgning Enhedspriser

HVAD VISER MODELLEN OM ØKONOMISKE PERSPEKTIVER? Modellen indeholder 2 typer af beregninger af økonomiske perspektiver: Type 1: Beregninger af betydningen af at øge udgifterne til indsatsen: Øget udgifter til indsats for den enkelte i ressourceforløb Hvad betyder det at øge udgifterne til indsats med hhv. 10, 15 og 20 pct.? Hvad vil det kræve af bedre resultater for at ‘nulstille’ de ekstra udgifter til indsats? Øget tilgang til ressourceforløb Hvad betyder det at øge antallet af personer i ressourceforløb med hhv. 10, 15 og 20 pct.? Forøgelsen sker hvert år i tre år. Hvad vil det kræve af bedre resultater for at ‘nulstille’ investeringsudgiften? Type 2: Beregninger af betydningen af at opnå forskellige beskæftigelseseffekter: Fem scenarier for beskæftigelseseffekter (2, 4, 6, 8 og 10 pct.) Hvad er den økonomiske forskel for kommunen på om x pct. af personer i ressourceforløb kommer i beskæftigelse frem for fx kontanthjælp?

TYPE 1 BEREGNING: ØGET INVESTERING I INDSATSEN Eksempel på øget investering i indsatsen:

TYPE 2 BEREGNING: BESKÆFTIGELSESEFFEKTER Eksempel fra modellen om beregning af betydningen af forskellige beskæftigelseseffekter.

ANVENDELSESMULIGHEDER – ØKONOMISKE PERSPEKTIVER Med egne tal: Indgå til en første drøftelse af om udgifterne til indsats er på det niveau, som kommunen ønsker (mere/mindre) Input til en første drøftelse af forventninger til resultater Input til proces om formulering af mål og målfastsættelse Indgå som et grundlag, der kan regnes videre på, eller inspiration til helt andre beregninger

MODELLENS OUTPUTSIDE 43 Tilgang/afgang og bestand i ressourceforløb Tilbud i ressourceforløb Beregnings- model Økonomiske perspektiver Budget Opfølgning Enhedspriser

MODELLENS OPFØLGNINGSDEL I modellen gives der mulighed for simpel opfølgning i forhold til aktiviteten: Antallet af personer i ressourceforløb: Tilgang Afgang Bestand i budgetåret

OPFØLGNING PÅ TILGANG/AFGANG Eksempel klippet fra modellen:

OPFØLGNING PÅ TILGANG, AFGANG Eksempel fra modellen:

OPFØLGNING PÅ TILGANG, AFGANG Eksempel fra modellen:

FORUDSÆTNINGER FOR BRUG AF MODELLEN

Det kræver ikke noget at lade sig inspirere af modellen og tænkningen i modellen… Men ønskes en høj grad af tilpasning af modellen kræver det at der gøres et forarbejde. For at komme i gang: Arbejde med at afstemme målgruppen Arbejde med at afstemme og prioritere indsatsen i ressourceforløb Overblik – fx udarbejdelse af indsatskatalog med tilhørende priser… Arbejde med indsatsgrupper På sigt: Vedligeholde oplysninger i modellen Fokus på opfølgningsprocedure

SPØRGSMÅL