”Brug for alle” Temamøde den 18. juni 2013. Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Advertisements

Sundhedssekretariatet Sundhedsprofiler i Fredericia Kommune Baggrund og formål med at arbejde med sundhedsprofiler Fremgangsmåde og dataindsamling Præsentation.
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Når sammenhæng er bundlinje. Det glade budskab! Driftstal fra Sherpa 0-2 års ledighed Sammenlignelige tal fra andre forskningsdesign 1 år39 %4-12 % 2.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
Matchningsprojektet Resultater og anbefalinger Den 20. november 2013.
Sænk fraværet i samarbejde med Jobcenteret Udviklingschef Ib Thieme Rasmussen, Jobcenter Odense.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
STRATEGIEN FOR SOCIALT UDSATTE GRØNLÆNDERE Afsluttende konference Onsdag den 8. juni 2016.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
__________________________________________________________________________________________________________ Dok.nr Virksomhedstilfredshedsundersøgelse.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erfaringer med klinisk enhed og visitation til rehabiliteringsteam Tirsdag den 22. oktober 2013.
Socialpsykiatri og Udsatte Voksne Sociale Forhold og Beskæftigelse Når de unge er psykisk syge Det regionale beskæftigelsesråd 4. april 2011 v/ Niels Schwartz,
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II Title slide EVALUERING AF DET FÆLLES ANSVAR II ERFARINGER OG PERSPEKTIVER.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
1 Udviklingen i anvendelsen af de kompenserende ordninger Ved Anne Lyders Gade og Leif Scherrebeck Specialfunktionen Job & Handicap.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 10. december 2014.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 10. september 2014.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
NETVÆRKSMØDE 19. MAJ 2016 BRITT JENSEN. FÆLLES SAMTALERNE ”3 DELTAGERE OG 3 VINDERE”
Ungeindsats i jobcenter Middelfart Middelfart. Ungeindsats i jobcenter Middelfart 2008 politisk fokus på ungeindsatsen, herunder deltagelse i UTA Januar.
Det regionale Beskæftigelsesråd Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til netværksmøde om virksomhedsindsatsen.
Arbejdsprøvning Afklaring eller udvikling Oplæg i Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Marts 2012.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Udrulning af digitale redskaber i kontanthjælpsreformen v/ Specialkonsulent Anne Louise Hertz, BRHS.
Mål, delmål og progression - Ressourceforløb den
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Den langtidsledige skal til roret En individuel og jobrettet indsats for langtidsledige Oplæg på temadag i Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Evidensbaseret indsats Vicedirektør Helle Rasmussen, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Nye analyser Jobcenterchefmødet den 6. september 2011.
Modelprojekterne KVIS og KVIK KVIS Koordineret virksomhedsrettet indsats for sygedagpengemodtagere match 2 KVIK Koordineret virksomhedsrettet indsats for.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
TEMADAG FOR REHABILITERINGSTEAMMEDELEMMER Temadag om rehabilitering, rehabiliteringsteam og ressourceforløb Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Beskæftigelsesindsatsen Marie Hansen, direktør i Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Gode ressourceforløb er på borgerens præmisser
- Spot på snusepraktikker
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
Evaluering af jobfirst
JobFirst Seminar om samarbejdet med borgere i JobFirst 11. maj 2016
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Formelle krav til Rehab-Team…
Målopfølgning – Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Investeringsstrategien ”Flere i job og uddannelse”
Martin Holmgaard Adm. direktør
Aktiv idræt for alle Gentofte Kommunes indsatser de sidste 3-4 år
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
RAR Sydjyllands indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Sydjylland – august 2018.
En god start på lægelivet
Ekspertgruppen for voksen,- efter,- og videreuddannelse
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

”Brug for alle” Temamøde den 18. juni 2013

Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse (matchgruppe 3)  En stor del af målgruppen havde ikke et mål i form af job eller uddannelse  Flere med risiko for at være gledet over i en identitet som syg og permanent uarbejdsdygtig Der skal sættes en indsats i gang for denne gruppe – men vejen kan være lang for nogen……..

Hvor langt er vi nået? Succeskriterier:  Kommunerne etablerer og benytter tværfaglige teams.  Den enkelte borger fastlægger i samarbejde med jobcentret et konkret og realistisk mål om beskæftigelse eller uddannelse.  Den enkelte borger får en indsatsplan og deltager i de beskrevne aktiviteter på tværs af kommunens forvaltninger. Midtjylland Målgruppen5.859 Første samtale4.301 Møder i teamet3.186 I beskæftigel- sesrettet tilbud 37%

Dagen i dag  Projektafslutning – her må der prales  Central evaluering af Brug for alle  Fremadrettet – erfaringer vi kan bruge  Opsamling  Frokost kl  Der vil være en pause i løbet af formiddagen…..

Evaluering af Brug for alle Ved Anders Søberg Arbejdsmarkedsstyrelsen Den 18. maj 2013

Status  76 pct. af borgere har været til indledende samtale pr. 13. juni 2013  50 pct. af borgerne i målgruppen har været til teammøde pr. 13. juni  30 pct. af borgerne i målgruppen har deltaget i et beskæftigelsesrettet tilbud i løbet af projektperioden pr. 13. juni  12 pct. af borgerne i målgruppen har været selvforsørgende i løbet af projektperioden pr. 21. april 2013

Midtvejsrapport: Formål  Formålet er at afdække de foreløbige erfaringer med særligt fokus på:  Organisering af tværfaglige teams  Borgerinddragelse  Kvalitative afdækning i 12 kommuner:  12 telefoninterviews med tovholdere  4 besøg i jobcentrene med interview af sagsbehandlere og tovholdere  4 besøg i jobcentre med observation af teammøder  Elektronisk spørgeskemaundersøgelse blandt ca borgere, hvoraf 625 personer har svaret.

Midtvejsrapport: Overordnede resultater  Ledelsen vurderer, at der har været udbytte af de ressourcer der bruges på indsatsen  Casekommunerne bruger de gode erfaringer fremadrettet i arbejdet med at implementere reformen af førtidspension og fleksjob.  Gode erfaringerne med:  Mødets praktiske form, fx brug af mødeleder  Samtaleteknikker og borgerinddragelse i indsatsens forskellige faser  Kompetenceudvikling af teammedlemmerne, herunder indsigt i tilbud og muligheder på andre fagområder  Logistik, herunder mødeplanlægning, tids- og ressourceforbrug samt informationsomfanget til borgeren

Midtvejsrapport: Organiseringsmodeller Enkelt logistik, Samarbejde og tillid  For tidligt at udpege den mest effektive model Dynamik, Person- uafhængig

Midtvejsrapport: Borgerinddragelse  Inddragelsen af borgerne udfordres af, at målgruppen har meget komplekse problemer, herunder ringe selvoplevet helbred og et begrænset arbejdsmarkeds-perspektiv.

Midtvejsrapport: Helbred  83 pct. har svaret at deres helbred er ’dårligt’ eller ’mindre godt’  Målgruppens selvvurderede mentale helbred, WHO-5 skalaen

Midtvejsrapport: Borgernes arbejdsmarkedsperspektiv Tror du på, at du kommer i job? Ønsker du at komme i job? Tror du på, at du kommer i uddannelse? Ønsker du at komme i uddannelse? Slet ikke/i mindre grad 52 %31 %61 %47 % Hverken/eller6 % 7 %6 % I nogen grad/i høj grad 25 %49 %17 %32 % Ved ikke17 %13 %16 %15 %  Troen på at komme i job er lav  Men overvejende ønske om at komme i job  Belæg for at arbejde med borgernes motivation og tro på deres muligheder

Midtvejsrapport: Borgerinddragelse set fra jobcentret  De deltagende jobcentre vurderer generelt, at projektet overordnet set bidrager til at forbedre borgerinddragelsen i indsatsen.  Mødet i det tværfaglige team og processen mellem borger og sagsbehandler op til mødet kan fungere som en anledning til at få borgerens egne forventninger frem og få set på sagen fra nye vinkler.  Samtidig giver indsatsen mulighed for at ansvarliggøre borgeren ved at give opgaver til borgeren i løbet af indsatsen, hvilket kan tydeliggøres i indsatsplanen.  Flere kommuner påpeger, at særligt inddragelse af sundhedsfagligt personale - fx psykologer og læger - bidrager til sagens progression.

Midtvejsrapport: Borgerinddragelse set fra borgerne Understøttes af borgerne i deltagersurveyen.  56 pct. af borgerne vurderer, at de i høj eller nogen grad har indflydelse på deres mål for job og uddannelse, når der tales med et tværfagligt team.  42 pct. svarer det samme, når de har været til den indledende samtale med en sagsbehandler.  69 pct. af borgerne vurderer, at de i nogen eller høj grad har indflydelse på samtalens forløb under mødet med det tværfaglige team.

Slutevaluering: Formål 1. Afdække om de opstillede formål, delmål og succeskriterier nås og afdække hvad der har virket i indsatsen. 2. Identificere barrierer for implementeringen af føp/flex-reformen Mål  Borgere i målgruppen kommer i job eller ordinær uddannelse (unge) Delmål  Borgeren får en indsatsplan med klart job- eller uddannelsessigte  Borgeren deltager i beskæftigelsesrettede tilbud  Borgeren får en relevant indsats på social- og/eller sundhedsområdet Succeskriterier  Kommunerne etablerer og benytter tværfaglige teams  Den enkelte borger fastlægger i samarbejde med jobcentret et konkret og realistisk mål om beskæftigelse eller uddannelse  Den enkelte borger får en indsatsplan og deltager i de beskrevne aktiviteter på tværs af kommunens forvaltninger

Slutevaluering: Formål  Kvantitativ effektevaluering:  Er borgerne kommet i job og uddannelse?  Er borgerne kommet beskæftigelsesrettede aktiviteter?  Kvalitativ evaluering:  Hvordan er arbejdet med samtalerne, indsatsplanen og det tværfaglige team forløbet?  Hvordan bidrager indsatsen til at borgerne i højere grad kommer i job, uddannelse eller får relevante tilbud?  Undersøgelse af brugernes tilfredshed og progression  Er borgerne kommet ”tættere” på job  Borgerinddragelsen

Slutevaluering: Kvalitativ evaluering  Casebesøg i 12 kommuner  Interviews med tovholdere, ledere, styregruppe, sagsbehandlere, mentorer, borgere og teammedlemmer  Fokus på tværfaglighed, borgerinddragelse, indsatser og læring  Gennemgang af 500 indsatsplaner  Fokus på mål, delmål og indsatser  Sagsbehandlere  Interviews med sagsbehandlere i alle jobcentre.  Fokus på deres faglige vurdering af indsatsen og deres brug af strategier, værktøjer mv.

Fremadrettet….  Fællestræk i reformer  Lidt kontakt til arbejdsmarkedet er bedre end ingen kontakt  Borgere med færre ressourcer skal bringes tættere på arbejdsmarkedet  Borgerinddragelse  Koordineret tværfaglig indsats  Erfaringer på forskellige niveauer  Erfaringer i forhold til forskellige dele af indsatsen

Fremadrettet….  Find hver især 2 vigtige erfaringer  Tematiser erfaringerne – evt. andre temaer  Drøft erfaringerne i fællesskab