Uperfekt Lederskab Oplæg ved Jacob Storch, PhD 60136438.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Sprogpakkens 6-dages kursus
Set i forældreperspektiv
DLF ind i debatten om fremtidens skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
3.Marts Dorthe Wendt Den danske UNESCO-delegation
Sikring af arbejdskraft
Hvor der er fokus på klimaet.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Roskilde – Octavia d. 5 februar -2010
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Strategisk Safari To be perfectly frank, I’m not nearly as smart as you seem to think I am.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Empowerment og sundhed
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Relationskompetence – hvad er det?
Den lærende organisation
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
"Stigma betyder ’miskrediterende særtræk’. Stigmatisering rammer mange grupper i samfundet, der på en eller anden måde skiller sig ud fra normen eller.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Lærerens møde med eleven Af Jan Tønnesvang In Press , 16/12-09
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Implementering af Tablets som Supplerende og Alternativ Kommunikation
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Ord skaber Da du kom hertil fra et underfuldt sted,
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Uperfekt Lederskab Oplæg ved Jacob Storch, PhD

Den uperfekte leder ‘I have never stopped trying to become qualified for the job’ CEO darwin smith - kimberley- clark

“Det er tid til at begrave myten om den komplette leder: den fejlfrie person på toppen som regner det hele ud. Det forholder sig faktisk modsat, at jo før ledere holder op med at være alt for alle mennesker, desto bedre er stillet er deres organisation. Ancona, Malone, Orlikowski, and Senge (2007, HBR) Opgøret med myten om den perfekte leder Alternative title slide

Betragter man lederskab som uperfekt, bifalder man den indstilling, hvor man grundlæggende ser både lederen og ledelsesopgaverne som uafsluttede

Det uperfektes betingelser Al ledelse foregår i relation til noget eller nogen – er en social aktivitet Vi har ingen kriterier for perfektion, ligeså lidt som vi har det for det uperfekte Ledelsesopgaven vil altid være uafsluttet - der vil altid opstå nye behov og forståelser Alt hvad vi vi ved om ledelse, ved vi i kraft en udlægning om ledelse

Ledere skal stræbe efter ’godt nok’ Fokus på omstændighederne - under hvilke betingelser kan vi lykkes sammen Ledere og medarbejdere er hinandens forudsætninger - anerkend relationen og fokuser på, at begge parter oplever sig værdsat og myndiggjorte Skab en ramme af at være på vej - gør organisationen til et læringsfællesskab der er på vej mod noget som man er fælles om at lykkes med Bygger på Winnicot’s begreb om ’gode nok forældre’ -Forældre tilbyder en ramme og et miljø, hvori børn kan vokse -Forældreskab og barneskab er gensidigt skabende -Frigøre forældre fra eksperters generaliserede viden om det rigtige og perfekte

9 OMR O11

10 ’Tanker over et O’ - H.C. Andersen 1829 ’Der foregaae underlige Ting med dig! du er Intet, og hedder Intet, og sætter jeg ogsaa et Nul ved Siden af dig, saa er du heller ikke mere end to Gange Ingenting, men sætter jeg bare et 1 foran dig, saa bliver du strax et stort Tal og hedder Hundrede, og sætter jeg nu et 1 bag ved dig, saa bliver du endogsaa til Tusinde og En. Gud bevares! hvad der dog kan blive af et Nul i denne Verden, naar det bare kommer i Forbindelse med betydende Tal.’

Flerfamilieindsats Hvad inviterer vi borgeren ind i – hvilken identitet tilbyder vi dem? -Enlig mor med ringe netværk og tilknytning til arbejdsmarkedet? -Enlig mor med drømme om en positiv fremtid for børnene og muligheder for et stærkt netværk og varigt job?

”Det er ikke lederen, der skaber lederskab, det er lederskabet, der skaber lederen” - Barker

Lederskab er som ”en flod. Som indlejret i flodlejet /kulturen) kan man sige om den, at den flyder i en bestemt retning, men ser man nærmere efter, se man, at dele af den flyder sidelæns, i cirkler eller ligefrem baglæns i forhold til hovedretningen” - Barker

Ændret relation til borgeren Transaktionsmodel – Borgeren som en der har ret til ydelser – Det offentlige leverer ydelser – Borgerens mangler eller handicap definerer ydelser Borgeren bliver til gennem sine ’underskud’ Relationsmodel – Borgeren og det offentlige indgår i et samarbejde – Ydelser skabes i samarbejde – Borgerens ønsker til eget liv er afsæt for ydelser Borgeren bliver til gennem sine ønsker til eget liv

Ingen perfekt historie om lederskab Hvis man kan overvinde frygten ved at have en uperfekt historie om lederskab, vinder man også en stor frihed. En frihed der kan bruges til at give sine medarbejdere og sin organisation stor frihed

Co-evolutionært lederskab Vi er både skabere og produkter af vores engagement med vores omgivelser. Derfor er det centralt at være opmærksom på betingelserne for en organisations dialogiske landskab

Inklusion Eksklusion

Fokus på sprog At tale anderledes, fremfor at argumentere godt, er det vigtigste instrument i kulturel forandring!

Uperfekt lederskab ”aldrig er helt i stand til at tage sig selv alvorligt, fordi de altid er bevidste om, at de begreber, hvormed de beskriver sig selv, er genstand for forandring, de er altid bevidste om, at deres endelige vokabularer er skrøbelige og betinget af omstændighederne, ligesom dem selv” Rorty i “Philosophy and Social Hope” Kernen i den systemiske tænkning ligger i en ironisk indstilling, det vil sige en indstilling i en gruppe, som:

Ledelse er udover det hele Portrættet af en uperfekt leder og en uperfekt organisation Content slide