1 Flere udenlandske gæster til danske kulturinstitutioner Lars Erik Jønsson Viceadm. Direktør VisitDenmark.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Advertisements

PR KAMPAGNE.
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Det Sydfynske øhav ”Et øhav i verdensklasse”
Turismens økonomise betydning i Ringkøbing-Skjern kommune Potentialet Hvad vore gæster mener om Søndervig - hvad vi arbejder med for at imødekomme gæsterne.
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Danmark’s Lungeforening’s Facebook Side Emma Williams – Praktikant i uge 9, 2012.
Turismen i Tønder Kommune Nu – og i fremtiden
- Udkast til handlingsplan
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Research & Innovation. Teknologier Attraktioner i Odense  Odense Zoo  Jernbane Museet  Fyrtøjet  Den Fynske Landsby  Jernalder Landsbyen  Tidens.
Hvad kan København som hovedstad?
Welcometo.dk Guldborgsund.
Undersøgelsen i hovetræk
Der er penge i kommunikation
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
Oplevelser i effektiv kvalitet
Arbejdsglæde eller sygefravær
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Badeferieby Tisvildeleje. Tisvildeleje – strand, natur, ro og badeliv Tisvildeleje kendes for sin strand, naturen og sine klassiske badehoteller – som.
NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske.
1 Peter Nedergaard, professor i statskundskab, Københavns Universitet Otte udfordringer for verdens klimapolitik – og EU og.
Kysferiebyer i vækst Nulpunktsmåling af kendskab og attraktivitet v. Epinions Den første analyse af kystferiebyer i Danmark Resultater for det danske og.
Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Oplevelsesøkonomisk satsning Økonomidirektørforeningens Årsmøde 2012 Direktør for Økonomi, Borger og Personale Erik Hattens Direktør for By, Erhverv og.
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Udvikling af master uddannelse på Bornholm - et udviklingssamarbejde mellem MOL- uddannelsen og Bornholm.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Karl Krogshede, klimakoordinator Energibyen Skive 1 Energisafari En blanding af Energiturisme og lokale kultur oplevelser En guidet tur der målrettes nationale.
Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608.
Turismeudvalg Turismeudvalgsformand: Tommy Schultz
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Program kulturseminar Tirsdag 30. august TEMA 1 ’Fokus og mangfoldighed i den internationale kulturudveksling’ Status på Det Internationale Kulturpanels.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Statsbiblioteket-AU kick off-møde, 22 marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Aktuelle udfordringer til de Videregående.
Malmö Festivalen har ca besøgende. Malmöfestivalen är en årlig festival i centrala Malmö. Festivalen är Nordens största stadsfestival med ca.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
1 27. marts 2015 Kulturministeriets og Udenrigsministeriets Samarbejdsaftale.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
Research & Innovation, group 9 1 Research & Innovation Præsentation 29/03/07.
Styrket international presseindsats i forhold til dansk kunst og kultur.
FREMTIDENS CAMPINGPLADS Et samarbejde mellem Videncenter for Kystturisme, Campingrådet, VisitDenmark og Aalborg Universitet.
Thomas Albrechtsen Salgs- og markedsføringsansvarlig Aktiv Danmark v. Dansk Turismefremme Ansvarlig for Bed+Bike i Danmark.
Cph Volunteers Giv en hånd til København. Derfor er vi her : For at kvalificere København til på bedre vis at kunne håndtere primært store, internationale.
J.nr. Virksomhedslister og digital kontakt til virksomhederne Oplæg til Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjællands uddannelsesdage d. 10. og 13. januar.
Præsentation 20. august 2015 Dansk Turismefremme på MID ”Made in Denmarks indflydelse på destinationen” Rasmus Jerver, Turistchef VisitVesthimmerland.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
AFDÆKNING AF TURISTERNES BEVÆGELSESMØNSTRE I DANMARK
CASE seminar fremmedsprog Liselotte Andreasen
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Energierhvervsanalyse
KØBENHAVNS UNIVERSITET
Det blå byrum er en unik kulturel scene
Oplevelser og afledte effekter
UDVIKLINGSPOTENTIALER FOR KULTURTURISMEN I HOVEDSTADSREGIONEN Lone Alletorp Callard Senior Advidsor Wonderful Copenhagen Et projekt, som har set på udviklingspotentialerne.
Innovative elever løser virksomhedsproblemer
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Energierhvervsanalyse
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Workshop Onsdag d. 19. september 2018 Kl
Kortlægning - Styrker og svagheder
Overordnet fokus forløbet
Præsentationens transcript:

1 Flere udenlandske gæster til danske kulturinstitutioner Lars Erik Jønsson Viceadm. Direktør VisitDenmark

2 Tre rapporter om kulturturisme udkommer senere på året Analysen peger på at: De internationale gæster kommer i anden række hos mange kulturinstitutioner Der er mangler på midler til langsigtet drift af initiativer overfor internationale besøgende Kulturinstitutioner mangler viden om deres gæster og turister generelt Ny rapport om markedsføring af DanmarkOpdateret rapport om kulturturister Ny Best Practice Analyse

3 Kilde: Kulturstyrelsens Brugerundersøgelse % af brugerne har bopæl i udlandet 74% af brugerne har bopæl i Danmark Udenlandske turister er en vigtig målgruppe for de danske museer Brugernes nationalitet på de danske museer ifølge Kulturstyrelsens Brugerundersøgelse 2014

4 Kultur tiltrækker mange turister til Danmark - derfor skal vi markedsføre os til et bredt publikum Kilde: VisitDenmark (2014) Kulturturisterne i Danmark. VisitDenmarks landsdækkede turistundersøgelse 40% af de udenlandske ferieturister i Danmark er kulturturister. Kulturelle og historiske oplevelser er én af årsagerne til at de er rejst til Danmark 62% af de udenlandske ferieturister i Danmark er kulturaktive De besøger f.eks. museer, historiske seværdig- heder, hører koncerter… KulturturisterKulturaktive turister

5 Vi skal gøre flere turister til kulturturister – i storbyerne såvel som ved kysten Kilde: VisitDenmark (2014) Kulturturisterne i Danmark. VisitDenmarks landsdækkede turistundersøgelse Børnefamilier i Danmark ekskl. KBH 26% Turister i København 61% Andelen af kulturturister I de mørkerøde område er der flere udenlandske end danske turister! Par i Danmark ekskl. KBH 39%

Et stort publikum for Danmarks kulturoplevelser - både fra de nære og de fjerne markeder 6 Kilde: VisitDenmark (2014) Kulturturisterne i Danmark. VisitDenmarks landsdækkede turistundersøgelse Kulturturisten har kulturelle og historiske oplevelser som én af årsagerne til at holde ferie i Danmark. Andelen af kulturturister blandt nationaliteter i Danmark kinesere8,8 mio. tyskere …. når det kommer til antallet af turister i Danmark

7 Vi skal markedsføre Danmark med afsæt i turisternes kendskab og efterspørgsel – på de nære og fjerne markeder Kilde: VisitDenmark NordenEuropa 1Europa 2Fjerne markeder Markeder: Norge og Sverige Kendskab til DK: Relativt højt Marked: Tyskland og Holland Kendskab til DK: Middel (over middel i Nordtyskland) Marked: UK, Italien og Frankrig Kendskab til DK: Relativt lavt Markeder: USA, Kina, Brasilien, Australien, Indien Kendskab til DK: Begrænset Fokus: Kystturisme og storbyturisme Fokus: Storbyturisme, sekundært kystturisme Fokus: Storbyturisme Kommunikation: -Korte afstande -Afslappet atmosfære og folk -Godt værtsskab og hygge -Forkælelse, autenticitet, de skjulte skatte -Shopping -Attraktioner og events -God, klassisk dansk mad med et moderne tvist Kommunikation: - Havet og storslåede strande -Naturoplevelser -Ro, stilhed, frihed, hygge, -Aktiv ferie (outdoor) -Lokal kultur -Madoplevelser fra jord til bord – især frisk fisk Kommunikation: -Arkitektur, design, -Cool livstil -Mad, fra jord til bord, -Kulturoplevelser -Autenticitet -Shopping -Dansk film -Visse klassiske danske ikoner -Musik- og kulturevents af international karakter Kommunikation: -Danmark = Skandinavien -Design og arkitektur -Klassiske kulturoplevelser, -Cykelkultur, bæredygtighed, -Royale oplevelser -Eventyrlig historie -Autenticitet og unikt byliv -Shopping og gastronomi. -H. C Andersen i Kina.

8 VisitDenmarks syv temaer skaber en stærk fortælling om Danmark Kultur som ferieaktivitet Lokal markedsføring Tilgængeliggør oplevelser Mund-til-mund marketing Kultur som primært rejsemotiv International markedsføring Fremhæv højdepunkter Vis de unikke oplevelser

9 Temaer i den internationale markedsføring af Danmark og projekterne under Culture Plus Det maritime Danmark Temaprojekt ”Det maritime Danmark” Temaprojekt ”Vikingebuen” Velfærdssamfundet: Temaprojekt ”Velfærd” Temaprojekt ”Danmarksfortælling om mad” Det levende kulturliv: Temaprojekt ”Det levende kulturliv” Landskabet: Temaprojekt ”Kystkultur” Temaprojekt ”Danmarksfortælling om mad”

10 Sådan sætter vi kulturen i spil i markedsføringen af Danmark 1.OplevDanmark.dk - international bookingplatform via 2.Internationale presseaktiviteter 3.Internationale events, kampagner og co- branding

11 OplevDanmark tilgængeliggør kulturoplevelser

12 Internationale presseaktiviteter – pressebesøg og omtaler

13 Internationale events, kampagner og co-branding Case 1: Den tværnationale vikingekampagne 2013 (UK, DE, NL) - events, presseaktiviteter og offline/online Case 1: Expedia kampagne Interaktiv video og online kampagnesite

14 Sørg for at få jeres særlige oplevelsestilbud på bookingplatformen Oplevdanmark via kontakt til den lokale turistorganisation Husk at dele jeres unikke og skæve historier med VisitDenmark – måske er det lige noget for verdenspressen Styrk videndeling og samarbejde med turisterhvervet – så vi sammen kan øge kendskabet og interessen blandt de udenlandske turister Abonnér på VisitDenmarks nyhedsbrev og følg os på Twitter og LinkedIn - så bliver I 100% opdateret på turismen i Danmark Flere udenlandske gæster til danske Kan I se jer selv i disse fortællinger? VisitDenmark Nyhedsbrev: Viden og analyser: Send dine gode historier til: