Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Turismens økonomise betydning i Ringkøbing-Skjern kommune Potentialet Hvad vore gæster mener om Søndervig - hvad vi arbejder med for at imødekomme gæsterne.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Turismens økonomise betydning i Ringkøbing-Skjern kommune Potentialet Hvad vore gæster mener om Søndervig - hvad vi arbejder med for at imødekomme gæsterne."— Præsentationens transcript:

1 Turismens økonomise betydning i Ringkøbing-Skjern kommune Potentialet Hvad vore gæster mener om Søndervig - hvad vi arbejder med for at imødekomme gæsterne ønsker Local Heroes REMINDER: Feriehusmessen i påsken

2 Turismens økonomiske betydning i Ringkøbing- Skjern kommune. Est. Overnatninger5,1 mio. overnatninger Turisme omsætning2,7 mia. Skatte indtægt918 mio. Årsværk2.767 (8,7%) Værdi tilvækst1,4 mia. (8,3%)

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12 Ekspertpanel Tilfredsheds- undersøgelsen (turister) Mystery Shopping Tre kvalitetsmålinger i hele landet • Over 6.000 interview er gennemført 28 steder • I alt 608 målinger • 4 besøg med i alt 32 observationer hvert feriested • 6-7 eksperter har besøgt alle 20 feriesteder

13 Ekspertpanel Tilfredsheds- undersøgelse (turister) Mystery Shopping Hvide Sande og Søndervig Besøg d. 28. maj fra fem eksperter: • Eva Steensig, Lighthouse • Lars Ramme Nielsen (VisitDenmark DE) • Helle Nysted Andersen (Bygningsarv) • Jan Fischer (Horesta) • Per Bak Malle (camping) • 287 face-to-face interview i Hvide Sande • 211 face-to-face interview i Søndervig +Ca. 50 korte svar (anbefalingsgrad) +Godt 400 online interview bl.a. indsamlet via fejo.dk +En fokusgruppe i Hvide Sande • 4 besøg med 32 ‘nedslag’ i Hvide Sande • 4 besøg med 28 ‘nedslag’ i Søndervig • 3 danske og 1 tysk Resultater for juli og august, 2013

14 Ekspertpanelets vurdering af Søndervig 14 … et kæmpe potentiale i byens markante resort stemning Søndervig er et klassisk dansk feriested. Der sker ikke det store, men det er et fint lille lukket område med skøn strand Stien til stranden snor sig op af klitten og gør badegæsterne spændt på, hvad der gemmer sig på toppen. Desværre er det en skuffende oplevelse, at der ikke er andet at opleve end en lille is- og fastfoodkiosk og to grafittimalede bunkere Strandområdet er allerede indtaget af mennesker, og stranden vil derfor ikke tage skade af at blive benyttet meget mere aktivt Anbefalinger 1.Vær mere varsom med belægningen i byen, skab farver 2.Opsæt skilte på og til de mest relevante og spændende steder 3.Skab opholdssteder i byen 4.Præciser Søndervigs primære kundesegmenter 5.Dyrk samarbejdet med Hvide Sande … byen har ikke samme høje kvalitet, som eksperterne oplever andre steder på Vestkysten

15 Tilfredshed med de 20 særlige feriesteder

16 Oversigten er udformet på grundlag af resultatet af flere spørgsmål: ”Hvad er din oplevelse af følgende forhold [i/på destinationen] ? Du kan svare på en skala fra 1 – 5, hvor 1 er meget dårligt og 5 er meget godt. Spørgsmålene er kun stillet til personer, der har benyttet aktiviteten. Resultater sorteret efter ”hele landet”. Tilfredshed med delelementer - Hvide Sande og Søndervig Bemærk •Hvide Sande scorer højere end hele landet på kyst/natur og sport-parametre •Søndervig scorer højere end hele landet på attraktioner og oplevelsescentre •Lavere vurdering af adgangsforhold, stier samt vedligeholdelse •Lav tilfredshed med (manglende) turistinformation i Søndervig

17 Tilfredshed med delelementer - Hvide Sande og Søndervig Bemærk •Næsten samme niveau som hele landet •Naturvejledning bedre vurderet i Hvide Sande •Vejret opfattet dårligere Oversigten er udformet på grundlag af resultatet af flere spørgsmål: ”Hvad er din oplevelse af følgende forhold [i/på destinationen] ? Du kan svare på en skala fra 1 – 5, hvor 1 er meget dårligt og 5 er meget godt. Spørgsmålene er kun stillet til personer, der har benyttet aktiviteten. Resultater sorteret efter ”hele landet”.

18 Oversigten er udformet på grundlag af resultatet af flere spørgsmål: ”Hvad er din oplevelse af følgende forhold [i/på destinationen] ? Du kan svare på en skala fra 1 – 5, hvor 1 er meget dårligt og 5 er meget godt. Hvad synes du om områdets landskaber og natur? Hvad synes du om områdets oplevelser og attraktioner? Hvor god eller dårlig er din oplevelse af overnatningsstedets standard og kvalitet? Mfl. Spørgsmålene er kun stillet til personer, der har benyttet aktiviteten. Tilfredshed med delelementer - Hvide Sande og Søndervig Bemærk •Markant lavere vurdering af pris/kvalitet, toiletter og parkeringsforhold i både Hvide Sande og Søndervig •Hvide Sande bymiljø og spisesteder nogenlunde på lands-niveau, dog ligger Søndervig markant under.

19 De tre vigtigste oplevelser – Søndervig. Spørgsmålet lød: Hvad er de tre vigtigste oplevelser for dig her i området? Andel af respondenter, der har nævnt oplevelsen. De fem mest udbredte kategorier er illustreret her. 19 Golf og shopping, spise sammen med venner Strand og badeland, alt efter vejret Natur, hav, shoppe Vi er her for at mødes med og holde ferie med nogle gode danske venner Sandskulpturerne i Søndervig

20 Hvide Sande •Parkering, svært at finde P-plads •Trængsel, trængsel på fjorden– for mange mennesker – turistpræget (i forbindelse med events), for mange tyskere, hunde •Det er dyrt •At vi ikke kan parkere autocamperen, hvor vi vil Spørgsmålet lød: Hvilke mangler eller negative sider har du oplevet ved destinationen? Langt de fleste svarede ”ingenting”. Hvilke mangler eller negative sider har du oplevet ved destinationen? Negative oplevelser – Hvide Sande og Søndervig Søndervig •Løsgående hunde, for mange tyskere med hunde •Der må gerne pyntes lidt i byen, lidt for udsalgspræget •Lidt for dyrt •For mange mennesker •Parkering •Vejret ”Vi har lejet det samme hus de sidste fem år, og der er ikke lavet forbedringer, det kunne det godt trænge til, men det ligger så dejligt.”

21 Foreløbige konklusioner Hvide Sande +Tilfredsheden er generelt høj +Hvide Sande har de styrker, som mange andre steder mangler: Byliv, kombineret med aktiviteter for enhver smag og flere niveauer. Udover strand og kyst. +De mange events og aktiviteter styrker oplevelsen af Hvide Sande som et sted, hvor der sker noget /Adgang til strand og udsigt /Problemer med at styre turiststrømme /Pris/kvalitet og manglende mersalg Søndervig +Middel til høj tilfredshed +Gode oplevelser for livsnydere +Et godt sted at være sammen /Begrænset og ikke charmerende byliv /Problemer med at styre turiststrømme – uklar målgruppe? /Pris/kvalitet og manglende mersalg

22 Potentialeplan for Søndervig • Ankomst og ny forside • Badevej med opholdsrum • Adgang til fjorden

23 Local Heroes • Det handler om gæstfrihed – og lysten til at være ambassadør for lokalområdet • Hvornår har du sidst været turist i dit eget område? • Hvad er dit personlige favoritsted? • 22. juni

24 Feriehus messe – Fremtidens Feriehus Beach Bowl 17. og 18. april

25


Download ppt "Turismens økonomise betydning i Ringkøbing-Skjern kommune Potentialet Hvad vore gæster mener om Søndervig - hvad vi arbejder med for at imødekomme gæsterne."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google