Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FREMTIDENS CAMPINGPLADS Et samarbejde mellem Videncenter for Kystturisme, Campingrådet, VisitDenmark og Aalborg Universitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FREMTIDENS CAMPINGPLADS Et samarbejde mellem Videncenter for Kystturisme, Campingrådet, VisitDenmark og Aalborg Universitet."— Præsentationens transcript:

1 FREMTIDENS CAMPINGPLADS Et samarbejde mellem Videncenter for Kystturisme, Campingrådet, VisitDenmark og Aalborg Universitet

2 Dagsorden  Formål og metode  Hovedtemaer – kort opridset  Ikke-brugerne  Foreløbige resultater

3 Formål  Undersøgelse af oplevelsesønsker til campingferien blandt centrale målgrupper; danske, tyske, norske, svenske og hollandske gæster  Bidrage med viden om det nuværende campingprodukt, og foreslå hvordan det danske campingprodukt kan gøres mere attraktivt for campinggæsterne

4 Metode  Indledende undersøgelse på Facebook  Interviews på 5 campingpladser – sommeren 2013, 2014: Hirtshals Camping, Aalborg Familie Camping, Skiveren Camping, Lakolk Strand Camping og Hasmark Strand Camping  Interviews med ikke-brugere og lavsæson interviews

5 Vinter 2013/2014 Ferie For Alle Messe Analyse og endelige konklusioner på samlede data Forår/Sommer 2015 Stedsanalyser med særlig fokus på campingpladsernes planlægning, struktur, landskab og arkitektur Udvikling og visualisering af designscenarier Vinter 2014/2015 65 fokuserede interviews med 119 gæster 10 interviews med ‘ikke-campister’ Gennemsnitlig længde: 1/2 time Observationer på to pladser, 1 uge på hver Sommer 2014 interviews med folk der ikke finder camping attraktivt Gennemsnitslængde på 30 minutter Lavsæson interviews på to campingpladser 145 interviews med 318 gæster, på 5 campingpladser Gennemsnitslængde: 1/2 time Derudover en række stemningsbilleder Sommer 2013 Tidligere data: 31 interviews med 61 gæster (varende 30 to 90 minutter) på to campingpladser Indledende undersøgelse på Facebook: 104 svar Indledende arbejde

6 Hovedtemaer

7 Frihed  Afbræk fra planlægningsmæssige struktur der præger hverdagen  Frihed til at kunne gøre hvad man vil, når man vil  Mobilitetsfrihed

8 Natur  Foretrækker aktiviteter som foregår udenfor  Kontakten med naturen ligger i gåture og cykelture  Det primitive som en unik og positiv ting ved camping

9 Det Sociale  Man ’hilser på’  Campingpladsen som ’et lille samfund’  Det sociale ligger på et uforpligtende niveau

10 Børnefamilien  Sammen og hver for sig  Forældre – mere samvær  Børn – ustruktureret, uformel, ikke- superviseret leg

11 Ikke brugere  For ikke at male et for ’lyserødt’ billede af campingferien blev der gennemført en række interviews med folk som tager afstand fra campingferien  Varierende grader af afstandstagen

12 Data Ikke brugere Facebook: 55 ikke- campister: 8 Tlf. interviews: 8 Ferie For Alle: 38

13 Grader af afstandstagen Fordomme om camping Image-forplejning Stærkt imod Besværligt Hvad laver man For tæt på andre/for socialt Tilbageholdende Har aldrig overvejet campingferien Ingen info om mulighederne Indifferent

14 Luksus - Natur

15 Luksusmennesket  Luksusmennesket er magelig  Vil ikke lave mad, vaske op og gøre rent  Vil ikke dele bad og toilet med andre  Komfort og god mad  Natur, samvær, grill – gourmet mad, jacuzzi, brændeovn  Aktiviteter: jazz, ridning på stranden, gourmet middag, wellness  Dette er for en mindre gruppe – vil man gå efter dem skal man gøre det ordentligt!

16

17 Naturmennesket  Naturmennesket vil ikke ligge for tæt op af fremmede  Vil ikke have masser af aktiviteter på pladsen og for meget luksus  Vil ikke associeres med camping men er glad for at rejse i telt/mere primitivt gerne i en gruppe

18 Tilbage til rødderne – med et twist  Tilbage til lejrpladserne  Klynger af hytte/telt/?  Fællesrum hvor man kan vaske op, lave mad og spise sammen  Overdækket grillplads  Bæredygtighed!

19

20 Konkluderende….  Fremtidens campingplads skal blive skarpere på ‘campingværdierne’  Inkludere konteksten  Vælge en camping-vej helhjertet

21 marie@cgs.aau.dk Tak for opmærksomheden!


Download ppt "FREMTIDENS CAMPINGPLADS Et samarbejde mellem Videncenter for Kystturisme, Campingrådet, VisitDenmark og Aalborg Universitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google