Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAndrea Monika Nygaard Redigeret for ca. et år siden
1
FREMTIDENS CAMPINGPLADS Et samarbejde mellem Videncenter for Kystturisme, Campingrådet, VisitDenmark og Aalborg Universitet
2
Dagsorden Formål og metode Hovedtemaer – kort opridset Ikke-brugerne Foreløbige resultater
3
Formål Undersøgelse af oplevelsesønsker til campingferien blandt centrale målgrupper; danske, tyske, norske, svenske og hollandske gæster Bidrage med viden om det nuværende campingprodukt, og foreslå hvordan det danske campingprodukt kan gøres mere attraktivt for campinggæsterne
4
Metode Indledende undersøgelse på Facebook Interviews på 5 campingpladser – sommeren 2013, 2014: Hirtshals Camping, Aalborg Familie Camping, Skiveren Camping, Lakolk Strand Camping og Hasmark Strand Camping Interviews med ikke-brugere og lavsæson interviews
5
Vinter 2013/2014 Ferie For Alle Messe Analyse og endelige konklusioner på samlede data Forår/Sommer 2015 Stedsanalyser med særlig fokus på campingpladsernes planlægning, struktur, landskab og arkitektur Udvikling og visualisering af designscenarier Vinter 2014/2015 65 fokuserede interviews med 119 gæster 10 interviews med ‘ikke-campister’ Gennemsnitlig længde: 1/2 time Observationer på to pladser, 1 uge på hver Sommer 2014 interviews med folk der ikke finder camping attraktivt Gennemsnitslængde på 30 minutter Lavsæson interviews på to campingpladser 145 interviews med 318 gæster, på 5 campingpladser Gennemsnitslængde: 1/2 time Derudover en række stemningsbilleder Sommer 2013 Tidligere data: 31 interviews med 61 gæster (varende 30 to 90 minutter) på to campingpladser Indledende undersøgelse på Facebook: 104 svar Indledende arbejde
6
Hovedtemaer
7
Frihed Afbræk fra planlægningsmæssige struktur der præger hverdagen Frihed til at kunne gøre hvad man vil, når man vil Mobilitetsfrihed
8
Natur Foretrækker aktiviteter som foregår udenfor Kontakten med naturen ligger i gåture og cykelture Det primitive som en unik og positiv ting ved camping
9
Det Sociale Man ’hilser på’ Campingpladsen som ’et lille samfund’ Det sociale ligger på et uforpligtende niveau
10
Børnefamilien Sammen og hver for sig Forældre – mere samvær Børn – ustruktureret, uformel, ikke- superviseret leg
11
Ikke brugere For ikke at male et for ’lyserødt’ billede af campingferien blev der gennemført en række interviews med folk som tager afstand fra campingferien Varierende grader af afstandstagen
12
Data Ikke brugere Facebook: 55 ikke- campister: 8 Tlf. interviews: 8 Ferie For Alle: 38
13
Grader af afstandstagen Fordomme om camping Image-forplejning Stærkt imod Besværligt Hvad laver man For tæt på andre/for socialt Tilbageholdende Har aldrig overvejet campingferien Ingen info om mulighederne Indifferent
14
Luksus - Natur
15
Luksusmennesket Luksusmennesket er magelig Vil ikke lave mad, vaske op og gøre rent Vil ikke dele bad og toilet med andre Komfort og god mad Natur, samvær, grill – gourmet mad, jacuzzi, brændeovn Aktiviteter: jazz, ridning på stranden, gourmet middag, wellness Dette er for en mindre gruppe – vil man gå efter dem skal man gøre det ordentligt!
17
Naturmennesket Naturmennesket vil ikke ligge for tæt op af fremmede Vil ikke have masser af aktiviteter på pladsen og for meget luksus Vil ikke associeres med camping men er glad for at rejse i telt/mere primitivt gerne i en gruppe
18
Tilbage til rødderne – med et twist Tilbage til lejrpladserne Klynger af hytte/telt/? Fællesrum hvor man kan vaske op, lave mad og spise sammen Overdækket grillplads Bæredygtighed!
20
Konkluderende…. Fremtidens campingplads skal blive skarpere på ‘campingværdierne’ Inkludere konteksten Vælge en camping-vej helhjertet
21
marie@cgs.aau.dk Tak for opmærksomheden!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.