Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop Onsdag d. 19. september 2018 Kl

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop Onsdag d. 19. september 2018 Kl"— Præsentationens transcript:

1 Workshop Onsdag d. 19. september 2018 Kl. 11-13
Kulturstrategi Workshop Onsdag d. 19. september 2018 Kl

2 Hvor er vi? Vision Indsatser Elementer til strategi Forudsætninger
Elementer til handleplan Forudsætninger Trends og tendenser Lyngby-Taarbæk i tal Udfordringer Vision Fokusområde 1 (Succeskriterier og Mål) Fokusområde 2 Fokusområde 3 Indsatser Tværgående strategier Målgrupper og aktører

3 Dagens program 11.00 - 11.15 Velkommen og præsentation
Hvor skal vi hen? Mod en vision for kulturlivet Forudsætninger og væsentlige trends. Hvad skal der til? Konkrete initiativer Præsentation og gruppearbejde om tre fokusområder: Enestående oplevelser / Aktive deltagere / Levende omgivelser 12.50 – Opsamling, afslutning og videre proces Frokost – sandwich og vand

4 Hvem er Lyngby-Taarbæk borgerne?
Verden ifølge Gallup… 9 homogene segmenter Baseret på holdninger og livsstil Hvad optager LTK borgere, hvad har værdi mv.?

5 Yngre, opbygger karriere, præger erhvervslivet, hovedstadsområdet.
Moderne Yngre, opbygger karriere, præger erhvervslivet, hovedstadsområdet. Traditionelle Ældre, velfærds forbrugere, provinskommuner, lav indkomst, ude af erhverv Fællesskabsorienterede Medmenneskelighed, socialt ansvar, omsorg, økologi, sundhed, kultur. København, kvinder, år Individorienterede Yngre mænd, under 40, vest for Storebælt, begrænset politisk og samfundsmæssig interesse, nære forhold, gør det selv

6 Moderne-fællesskabsorienterede
Kulturbrugere, samfundsmæssig ansvarlighed, åbenhed, tolerance, internationalt fokus, social ansvarlighed Moderne-individorienterede Yngre, med på beatet, stærkt drive, karrierelystne. Traditionel-fælleskabsorienterede Ernæring, sundhed, velfærd, 50 plus,, kvinder, ude af erhverv, nyder otium, sætter sig selv i centrum Traditionel-individorienterede Fædreland, teknologi-skepsis, gør det selv, ældre, pensionister, lav indkomst, lav uddannelse

7 Lyngby-Taarbæk borgerne – hvem er de?

8 Trends og tendenser Digital kreativitet, robotics, programmering, gaming SoMe, personlig branding, visualitet, youtubere Digital adfærd, dataetik, privatliv Optimering og genveje Kulturturisme, erhvervsturisme, expats Genbrug, autencitet, bæredygtighed

9 Trends – nationale Events og festivaler – temaer, eventplanlægning, kulturproduktion, (festivaler, store events, ungekultur) Selvorganisering og samskabelse – platforme og rammer for selvorganisering, frivillighed, DIY, maker, kreativitet (øvecontainere, maker spaces. bygselv, frivillighedskorps) Kunst, kultur og historisk bevidsthed Kunst som trend, kultur som dannelse, aktiv brug af historiske bygninger, fortiden i spil, iscenesættelse og visualisering (kunstmuseer, kulturprogrammer, rollespil, parforce)

10 Tendenser og statistik - LTK
Mange seniorer (20 pct. er over 65) – og stigende Mange unge år (ift. DK) Få borgere i alderen (ift. DK) Mange højt uddannede Mange udenlandske borgere (ift. DK) Mange tilbud til voksne og seniorer Mange tilbud indenfor musik, litteratur og kunst

11 Interviews med KFU – udvalgte statements
”Vi har allerede rigtig mange og rigtig gode tilbud på vores kulturinstitutioner.” Vi står på noget rigtig godt, som der er stolthed over.

12 Interviews med KFU – udvalgte statements
”Vi skal måske ikke være byen med de store kulturtilbud, men byen, der overrasker.” ”Store kulturoplevelser kommer især, når jeg ikke forventer dem.” ”Det er i hverdagen, jeg gerne vil forstyrres.” ”Vi skal have noget, der kan skabe liv og kant i byrummet.” Kulturen skal overraske, forstyrre og skabe refleksion

13 Interviews med KFU – udvalgte statements
”Vi skal bruge kulturen til at skabe analoge fællesskaber. Væk fra de sociale medier.” ”Vi skal skabe stolthed hos borgerne over vores lokale historie.” Kultur skal samle og skabe lokal identitet

14 Mod en vision… Hvad skal kulturen? Overraske & Forstyrre
Refleksion & Udvidede horisonter Fællesskaber & Sammenhængskraft Hvorfor? Et liv med kant – Et liv med kvalitet

15 Hvad skal der til? Tre fokusområder er besluttet af KFU: Enestående oplevelser Aktive deltagere Levende omgivelser

16 Fokusområde 1: Enestående oplevelser
Hvordan gør vi det? Hvad skal der til? Konkret, konkret, konkret! Skaber refleksion og sætter spor Høj kunstnerisk kvalitet indenfor mange forskellige genrer Alsidige tilbud mod en bred kreds af målgrupper Udvikles på tværs af sektorer og i samarbejde med andre aktører Synlige og uomgængelige flagskibe/tilbud

17 Fokusområde 2: Aktive deltagere
Hvordan gør vi det? Hvad skal der til? Konkret, konkret, konkret! Tager aktivt del i selve kulturoplevelsen Bidrager frivilligt som arrangører Oplever gode muligheder for at udtrykke sig kunstnerisk Udvikler deres kreative kompetencer Samles i frivilligt engagerende fællesskaber Oplever og tilgår kulturtilbud på egen hånd - selvorganiseret

18 Fokusområde 3: Levende omgivelser
Hvordan gør vi det? Hvad skal der til? Konkret, konkret, konkret! Inviterer til oplevelser i det fri og mellem husene Inspirerer til leg, kreativ udfoldelse og fællesskab Bygninger, byrum og natur Det grønne, i det blå og på det sorte I alle bydele Synlig og levende kulturarv

19 Nye målgrupper? Nye tilbud?
Samme tilbud Samme tilbud Til samme målgrupper Til nye målgrupper Nye tilbud Samme målgrupper Nye målgrupper Nye tilbud


Download ppt "Workshop Onsdag d. 19. september 2018 Kl"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google