Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Advertisements

Hvad skal vi bruge digitalisering til? Lisbeth Nielsen Kontorchef Danske Regioner Digitaliser Danmark april 2011.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Kap. 14: Ufordringer og l ø sninger for den offentlige velf æ rdsservice Udfordringer L ø sninger Finansiering af Sundhedsv æ senet (SHV) Diskussion Sp.
Hvordan letter vi arbejdspresset i en travl klinisk hverdag? v/ Erik Jylling, Sundhedspolitisk direktør, Danske Regioner.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
 LO skolen  Velfærdsstatens udvikling –hvor er vi på vej hen?  Kurt Klaudi Klausen, professor og leder af Master of Public Management (MPM) og den Fleksible.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Regionernes resultater 2016 Grafikker fra GF-publikationen.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Privat beskæftigelse under pres personer Aktuel mangel på arbejdskraft – Demografisk tab af arbejdsstyrke Offentlig finansieret beskæftigelse.
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
Bæredygtigt hospitalsbyggeri Nyt Hospital Herlev Bygherrens forudsætninger IDA 8. april 2014 Jesper Myhr, Arkitekt MAA Projektleder byggeafdelingen Herlev.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
Niels Nørgaard Pedersen, SLB & Henrik Villadsen, SHS.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Borgernes krav, ønsker, og forventninger til en offentlig institution anno 2010 Johan Peter Paludan.
Fokus på handicappedes beskæftigelse Handicapkonference 22. november 2007.
Globalisering ANNE ROSENDAHL KRISTIANSEN 1.B NGH.
Patientinventering på Aalborg Sygehus KVALITET – svaret på sundhedsvæsenets udfordringer? Tirsdag den 28.november 2011.
17. Januar 2007 Karine Bech Dialyse ved kronisk nyresvigt Perspektivering Karine Bech Overlæge, dr.med. Hvidovre Hospital Formand for projektgruppen.
Kort om området – verdens bedste dagtilbud VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION Kvalitetsreformen på børneområdet - Oplæg ved regeringens konference.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Gallup om Det gode liv © TNS Februar 2014 Projekt: Gallup om Det gode liv som kilde til vækst.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
11 Status på demenshandleplanen v/ Nanna Skriver, centerchef for Center for Omsorg 12. november 2015.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Lars Hvilsted Rasmussen
Forberedelse til kick off 7. december 2016
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Hold sammen på Danmark Stormøde 20. maj 2010 Fredericia
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Forandringer i kommunerne
Samfundsøkonomiske gevinster ved social ansvarlighed
Budget 2017 – 2020 Sundhed, Omsorg og Arbejdsmarked
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Kvalitet i plejen.
Overvægt- & fedmebehandling
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Tro på dig selv - det gør vi
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Frivillige og ufrivilligt frivillige
Vækstforum Hovedstaden 9. september 2010 Marlene Haugaard
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
(Strategispor og strategiske indsatser)
Det rette tilbud fra første kontakt.
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Landskonference for reumatologiske sygeplejersker
Michael Brockenhuus-Schack, Formand for Landbrug & Fødevarer
Dialog mod Vold som business-case
Netværksmøde - Sundhedsøkonomi
Det er en politiske bestilling!
Region Midtjyllands opgave
Indsatser, der virker 20 veje til at bruge mindre antibiotika
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Lederen som rammesætter og drivkraft for engagement - Fortalt fra maskinrummet fra Danmarks Bedste Offentlige Arbejdsplads 2018 Ann-Christina Matzen Andreasen,
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Økonomisk Bæredygtighed
Præsentationens transcript:

Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011

Sundhed er et velfærdsområde – ikke et driftsområde Sundhedsvæsenet har i det seneste årti fokuseret meget på kvantitet – på at behandle flere og flere patienter. Nu er ventelisterne nedbragt. Privatsygehusene er et reelt alternativ til at levere ydelser til borgerne på visse områder. Nu handler det om at skabe kvalitet i behandlingerne. Det kræver et synligt kursskifte og nye styringsredskaber, hvor sundhedsvæsenet i højere grad bliver mål på de resultater, der bliver skabt for patienterne.

Status for et offentligt solidarisk sundhedsvæsen Vores sygehuse er blandt de mest effektive i verden Sygehusstrukturen og specialefordelingen er fastlagt Ventetiderne er nedbragt Men den økonomiske virkelighed trænger sig på …… Hvordan kommer vi videre?

Den økonomiske virkelighed mod 2050 Flere ældre Nye behandlinger Stigende forventninger …… sætter sundhedsvæsenet under pres

Stramme økonomiske rammer Realvækst

Hvad er kvalitet? Effekt Patienterne skal have den behandling, der virker bedst Lighed Der skal være lige pleje og behandling for alle borgere Patientsikkerhed Behandlingen skal være sikker for patienterne Patientfokus Patienten og de pårørende er omdrejningspunkt for behandlingen Rettidighed Borgerne skal have behandling og pleje når og hvornår de har behov Omkostningseffektivitet Samfundet skal have mest mulig sundhed for pengene

Formulering af en ny sundhedspolitik – i form af en kvalitetsdagsorden Der er behov for massive forandringsprocesser - systematisk og i dybden. Fokus skal flyttes fra antallet af behandlinger til effekten af behandlingen. Det kræver at vi gennem konkrete kvalitetsmålsætninger fokuserer indsatsen, hvor effekten er størst.

Bedre kvalitet reducerer omkostningerne KvalitetOmkostninger

Eksempler på nationale kvalitetsmål Patienttilfredshed Patienttilfredsheden skal øges på fire udvalgte områder Fejl Antallet af fejl der medfører patientskader skal nedbringes med 20 procent over tre år Dødelighed Dødeligheden på sygehusene skal nedbringes med 10 procent over tre år Forlænget levetiden Levetiden for patienter med f.eks. kræft skal forlænges ……Samtidig vil vi leve op til budgetter og ventetiderne

Sundhed er et velfærdsområde – ikke et driftsområde ”Sundhedsvæsenet har i det seneste årti fokuseret meget på kvantitet – på at behandle flere og flere patienter. Nu er ventelisterne nedbragt. Privatsygehusene er et reelt alternativ til at levere ydelser til borgerne på visse områder. Nu handler det om at skabe kvalitet i behandlingerne. Det kræver et synligt kursskifte og nye styringsredskaber, hvor sundhedsvæsenet i højere grad bliver mål på de resultater der bliver skabt for patienterne.” Altså: Regionerne skal sætte konkrete kvalitetsmål Kortere ventetid under behandling og bedre kommunikation betyder større patienttilfredshed Kvalitet betyder færre fejl Færre fejl betyder længere levetid og bedre livskvalitet