Gruppedannelse - den svære proces Oplæg til P2-gruppedannelse, foråret 2009 for EE, ITC og EGI.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vejlederens kommunikation
Advertisements

Workshop Sund By Netværket
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
DANNELSE DER VIRKER – efterskolens pædagogik
Lærervejledning lyd Hvad skal jeg bruge Lydgenerator ( Frederiksen) Kabler 2 højtalere Vibrationsgenerator (Frederiksen) Spillemaskine 1 stk. 100 mm søm.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
Punkt 1. Behovsanalyse Afsøge markedet Beslutningsgrundlag/vælge Pilottest Etablere projektorganisation.
Mintzbergs former og kræfter på Realskolen. Adm. Leder Pæd. Leder FO-leder Bestyrelse Skoleleder -Relation til fagforening -Forskning og udvikling -Lønninger.
Modul 6: Personlig salgscoaching
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Alle rettigheder forbeholdes
E-learning om ballonprojektet
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Den gode læge Yngre Lægers politik

Elevernes evaluering af grundforløbet
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Den gode SRP-proces.
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
FNs Verdensmål Hvad går de ud på? Hvorfor er de vigtige?
Den gode tone Lse.
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Model for scoring og prioritering af digitaliseringsprojekter
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Vejledning til lancering af Egencia
Programmering.
Lav dit eget brød.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
Vejledning til lancering af Egencia
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
projekt eller lignende
Statusrapport Vejledning
Sådan bruger du præsentationen
Hvad skal der ske nu på vores bibliotek? Lokalt oplæg
Funktioner Graf og forskrift Husk, at diasshowet skal afspilles!
Krav til informationsformidling
Videnskabeligt projekt
Innovation i humanistiske fag
Videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Den gode SRP-proces.
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Mini-innovationsforløb Elevcamp
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Idegenererings-øvelse
MIKRO-PROJEKTMODELLEN
Præsentationens transcript:

Gruppedannelse - den svære proces Oplæg til P2-gruppedannelse, foråret 2009 for EE, ITC og EGI

Indhold De væsentlige faktorerDe væsentlige faktorer Gruppedannelse i erhvervslivetGruppedannelse i erhvervslivet RegnbuetestenRegnbuetesten

Gruppedannelsen Fire væsentlige faktorer spiller ind: Mangfoldighed = forskellighedMangfoldighed = forskellighed PersonlighedPersonlighed Faglig interesseFaglig interesse ‘Kemi’‘Kemi’

Mangfoldighed Forskning viser, at jo mere forskellige medlemmerne af en gruppe er, jo større er gruppens potentiale for innovation og kreativitetForskning viser, at jo mere forskellige medlemmerne af en gruppe er, jo større er gruppens potentiale for innovation og kreativitet Mangfoldighed mht. flg. faktorer:Mangfoldighed mht. flg. faktorer: –Køn (kvinde, mand) –Uddannelse (gymnasium, HTX, adgangskursus, andet) –Etnicitet

Personlighed Der findes mange personlighedstests – vi laver Regnbuetesten:Der findes mange personlighedstests – vi laver Regnbuetesten: –Rød (effektiv, optimistisk, dominerende) –Gul (kreativ, iderig, luftig) –Blå (vedholdende, stabil, ‘martyr’) –Grøn (strateg, bureaukrat, skeptisk) Der er brug for alle regnbuens farver for at få en velfungerende gruppeDer er brug for alle regnbuens farver for at få en velfungerende gruppe I får en kort introduktion og laver testen i dag og vi diskuterer den i første SLP-kursusgang i P2I får en kort introduktion og laver testen i dag og vi diskuterer den i første SLP-kursusgang i P2

Faglig interesse Inden for den enkelte faggruppe kan der være mange faglige interesserInden for den enkelte faggruppe kan der være mange faglige interesser Vejledernes interesser afspejles (delvist) i deres projektforslag – jeres interesser afspejles i jeres egne forslag og jeres bearbejdning af vejledernes forslagVejledernes interesser afspejles (delvist) i deres projektforslag – jeres interesser afspejles i jeres egne forslag og jeres bearbejdning af vejledernes forslag Fire måneder er lang tid at arbejde med et fagligt område, så den faglige interesse er vigtig for at bibeholde motivationen gennem hele projektperiodenFire måneder er lang tid at arbejde med et fagligt område, så den faglige interesse er vigtig for at bibeholde motivationen gennem hele projektperioden

‘Kemi’ Det udefinerlige: Vi trives sammen !!Det udefinerlige: Vi trives sammen !! Socialt samvær er vigtigt for det gode samarbejde, MEN HUSKSocialt samvær er vigtigt for det gode samarbejde, MEN HUSK samvær ≠ samarbejdesamvær ≠ samarbejde P1-procesanalyserne tyder på, at nogle grupper har haft for meget samvær og for lidt samarbejdeP1-procesanalyserne tyder på, at nogle grupper har haft for meget samvær og for lidt samarbejde

Gruppearbejde i erhvervslivet Projektgrupper sammensættes efter folks baggrund og kompetencer mht. mangfoldighed, ikke mht. ‘kemi’Projektgrupper sammensættes efter folks baggrund og kompetencer mht. mangfoldighed, ikke mht. ‘kemi’ “...der [er] mere forskel på de forskellige personers uddannelsesmæssige baggrund. Det gør, at man ofte ser lidt forskelligt på, hvordan en opgave skal løses, og det kan godt være en fordel.” (citat fra praktikportfolio 2008)“...der [er] mere forskel på de forskellige personers uddannelsesmæssige baggrund. Det gør, at man ofte ser lidt forskelligt på, hvordan en opgave skal løses, og det kan godt være en fordel.” (citat fra praktikportfolio 2008) “Evnen til at samarbejde og tænke kreativt er af stor betydning i erhvervslivet..” (citat fra praktikportfolio 2008)“Evnen til at samarbejde og tænke kreativt er af stor betydning i erhvervslivet..” (citat fra praktikportfolio 2008) ‘Kemi’en kan skabes – den behøver ikke være der fra begyndelsen‘Kemi’en kan skabes – den behøver ikke være der fra begyndelsen

Hvad bør I tage hensyn til ? Mit råd til jer er, at I tager hensyn til alle fire faktorer i flg. rækkefølge:Mit råd til jer er, at I tager hensyn til alle fire faktorer i flg. rækkefølge: –Personlighed (regnbuen) –Mangfoldighed mht. køn, uddannelse (gym, HTX, adg), etnicitet –Faglig interesse –‘Kemi’ Kravet er at I danner grupper, der indeholder alle regnbuens fire farver, max. to personer med samme farve (hvis det er muligt pga. antal personligheder)Kravet er at I danner grupper, der indeholder alle regnbuens fire farver, max. to personer med samme farve (hvis det er muligt pga. antal personligheder)

Regnbuetesten – 1 eet kryds for hvert af de 40 udsagn – giv point til hvert udsagn X X X

Regnbuetesten - 2 indsæt talværdi i skemaet – tæl sammen for A, B etc A = ∑ = 36B = ∑ = 32

Regnbuetesten – 3 afsæt sum A, B etc. på akserne – forbind punkter på akserne - beregn trekantareal for alle farver RØD = 36 * 32/2 = 576

Regnbuetesten – 4 Skriv på en Post It af den farve, der svarer til dit største areal, kode for din uddannelsesbaggrund (gym, HTX, adg, andet)Skriv på en Post It af den farve, der svarer til dit største areal, kode for din uddannelsesbaggrund (gym, HTX, adg, andet) NB!!! BLÅ erstattes af orange Post It !!!NB!!! BLÅ erstattes af orange Post It !!! Sæt denne Post It på et synligt sted på dig selv og bær den indtil gruppedannelsen er overståetSæt denne Post It på et synligt sted på dig selv og bær den indtil gruppedannelsen er overstået Skulle der være et tilfælde hvor to arealer er lige store, bruger du to Post ItsSkulle der være et tilfælde hvor to arealer er lige store, bruger du to Post Its

Gruppe- arbejdets styrke

Rigtig god fornøjelse med Regnbuetesten … og med jeres P2-gruppedannelse