Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lærervejledning lyd Hvad skal jeg bruge Lydgenerator ( Frederiksen) Kabler 2 højtalere Vibrationsgenerator (Frederiksen) Spillemaskine 1 stk. 100 mm søm.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lærervejledning lyd Hvad skal jeg bruge Lydgenerator ( Frederiksen) Kabler 2 højtalere Vibrationsgenerator (Frederiksen) Spillemaskine 1 stk. 100 mm søm."— Præsentationens transcript:

1 Lærervejledning lyd Hvad skal jeg bruge Lydgenerator ( Frederiksen) Kabler 2 højtalere Vibrationsgenerator (Frederiksen) Spillemaskine 1 stk. 100 mm søm Nogle elastiske bolde Fint salt 1 Stk. 100 x 100mm firkantrør med påsvejset bund Kasser til at dæmpe lyd med Sokler til opstilling af udstyr Diverse plader til forsøg.

2 Billeder af diverse remedier

3 Lærervejledning lyd billede af lydgenerator

4 Lærervejledning lyd billede af vibrationsgenerator

5 Vibrationsgenerator Med vibrationsgeneratoren er det muligt at visualisere begrebet Hz. Generatoren viser svingninger fra 1 Hz og opefter. Kursisten kan altså se hvad f. eks 20 Hz vil sige ved at følge pladens bevægelser. Drys lidt fint salt på pladen og drej på frekvensreguleringen. Hvor materialet i skiven har egensvingninger vil der nu optræde mønstre og lyden forstærkes tydeligt. Illustrerer hvorfor stive og høje konstruktioner i visse frekvensområder pludselig mister evnen til at dæmpe lyd.

6 Lærervejledning lyd spillemaskine

7 Spillemaskine og flangetransmission Spillemaskinen kan fås i Tiger for et meget beskedent beløb. Hold spillemaskinen mellem fingrene, drej og bed kursisterne vurdere lydens højde. Hold maskinen mod f. eks en bordplade med hård belægning, drej på håndtaget. Vibrationerne fra spillemaskinen forplantes nu til bordpladen med tydelig forskel i styrke. Bordpladen som har et meget større areal end maskinen svinger nu med og forstærker lyden.

8 Lyd. Lydudbredelse gennem svingende flader.

9 Spillemaskine og flangetransmission Tag et f. eks 100mm søm. Vis kursisterne hvor lille et areal spidsen udgør. Hold sømmet mod spillemaskinens ramme og drej uden kontakt med bordet. Bed kursisterne vurdere lydens højde.

10 Lydkonstruktioner. Flangetransmission gennem søm eller skruespids.

11 Spillemaskine og flangetransmission Placer nu sømhovedet på spillemaskinens ramme. Hold spidsen af sømmet mod bordpladen og drej på håndtaget. Lyden er nu meget højere, og man har et let forståeligt eksempel på, hvor lidt der skal til for at ødelægge en lyddæmpende konstruktion, hvis der sløses under udførelsen

12 Lærervejledning lyd. Lyddæmpning

13 Lyddæmpning Monter de 2 højtalere på en sokkel beklædt med et porøst lyddæmpende materiale. Som vist på foregående dias. Vær meget omhyggelig med at skære ud til ledninger, så der slipper mindst muligt lyd ud ved skæreriller. Find en tilpas irriterende tone på generatoren.

14 Lyddæmpning. Mål med en lydmåler lydens styrke i en afstand af f. eks 300mm. Placer nu en kasse over første højtaler og registret lydstyrken. Placer nu kasse nr.2 over næste højtaler og mål lydtrykket. Konklusion: Det hjælper forsvindende lidt at dæmpe en enkelt lydkilde, hvis der er flere lydgivere på samme niveau i et lokale..

15 Lyddæmpning. Da lydtrykket aftager, med kvadratet på afstanden fra lydkilde til modtager skal man være opmærksom på, at placere lydmåleren i samme afstand fra lydkilden under hele forsøget. Vær endvidere opmærksom på at kasserne over højtalerne er i god kontakt med underlaget.

16 Første højtaler dæmpes

17 2 højtaler dæmpes

18 Lydstyrke og absorption.

19 Jo højere en lydbølge er i forhold til svingningsaksen jo mere energi indeholder lyden eller tonen. Højden fra svingningsaksen til bølgetop benævnes ” Amplituden” Jo større amplitude jo mere energi.

20 Lydstyrke og absorption. Styrken i forhold til bølgehøjde kan illustreres med en elastisk bold. Hold bolden 500mm over et hårdt gulv og lad den falde. Registrer højden på tilbagespringet. Lad nu bolden falde fra 1000mm og registrer forskellen.

21 Lydstyrke og absorption. Forsøg med elastisk bold.

22

23 Placer nu et blødt porøst underlag hvor bolden ramte ved forudgående forsøg. Registrer hvad der sker. Opspringet forsvinder eller mindskes meget. Den energi som bolden havde ”kinetisk energi” er nu optaget ”absorberet” af underlaget. Forsøget holder ikke videnskabeligt, men kan illustrere hvad absorption er.

24 Lydstyrke og absorption. Forsøg med elastisk bold.

25 Lydvandring gennem luft. Anvend f. eks et firkantrør med godstykkelse 5mm og højde 300 mm påsvejset et fodstykke. Bor et hul til ledning og monter et tilslutningsstykke i røret således at luftgennemgang forhindres gennem ledningsindføringen. Ledningsgennemføringen tætnes omhyggeligt. Monter dupper under fodstykket af blød akryl eller andet lyddødt materiale.

26 Lydvandring gennem luft. På oversiden af røret påfores en krave af blødt fleksibelt materiale således at der kan sikres tæt kontakt med et plademateriale. En højtaler placeres i røret og generatoren startes. Mål evt. lydtrykket i en afstand af 100mm. Placer f. eks en 13mm gibsplade på røret, og registrer lydtrykket i samme afstand.

27 Lydvandring gennem luft. Erstat nu den første plade med en tilsvarende hvor i der er boret et 10mm hul. Mål lydtrykket og konstater hvor stor betydning tæthed har i lyddæmpende konstruktioner. Endelig. Kun fantasien sætter grænser for hvad der kan udvikles af illustrative forsøg. God fornøjelse.


Download ppt "Lærervejledning lyd Hvad skal jeg bruge Lydgenerator ( Frederiksen) Kabler 2 højtalere Vibrationsgenerator (Frederiksen) Spillemaskine 1 stk. 100 mm søm."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google