Hvordan er dit samspil med børnene? Ballerup den 31. oktober 2010 Psykolog Peter Westmark

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Velkommen til Workshop
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Professionel relationskompetence
Børn, bevægelse og motivation
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
ADHD- også alt det andet !
Selvopfattelse.. STIGMA
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Opgaver om omsorgssvigt
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Støvring den 11. september 2007
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl del 2
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Om AKT elever i folkeskolen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Program Vitalisering af samspillet
Fællesskab og relAtioner i fdf
Relationskompetence – hvad er det?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
LÆRERE ELEVER FORÆLDRE __________________ EKSEMPLER PÅ TILTAG En ledelse med fokus på naturfag - positiv naturfaglig kultur.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Læreren som læringsleder
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Psykiske følger af utilfredshed med udseendet NOl-LEOOS
 Barnet fortæller 47,1 %  Forældre 35,0 %  Andet familiemedlem 1,8 %  Andre børn 1,7 %  Hospital/læge 2,4 %  PPR/socialforvaltning 1,3 %  Institution/skole.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
814_Måne og sol, skyer og vind 1, S1 Måne og sol, skyer og vind og blomster og børn skabte vor Gud. Himmel og jord, alting er hans Herren vor Gud vil vi.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Klassesamtale om resiliens
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Herre, min Gud, min længsel
Trivsel og mental sundhed
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
At være ung med en synsnedsættelse
Den glade skole på bjerget.
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Hvordan er dit samspil med børnene? Ballerup den 31. oktober 2010 Psykolog Peter Westmark

Helst man ønsker at være elsket I mangel derpå beundret I mangel derpå frygtet Idet mindste at være afskyet og foragtet Sjælen gyser tilbage for det tomme rum og ønsker kontakt for enhver pris Hjalmar Söderberg

Trivsel Social baggrund Socialgruppe Familietype Social integration Forældrekontakter Kammeratkontakter Selvopfattelse Selvtillid Skoleforventninger Oplevelse af lærernes vurdering

Relation og samarbejde Barn Forældre Nære professionelle Kammerater Rådgivere

ICDP – Samspilstemaer En vejledende ramme Følelsesmæssig kommunikation: 1.Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet/den unge. 2.Justér dig i forhold til barnet/unge og følg dets udspil/initiativ. 3.Tal til barnet/ung om de ting, det er optaget af og prøv at få en samtale i gang 4.Giv ros for det, som barnet/den unge klarer at gøre og vis anerkendelse. Formidling og berigelse: 5.Hjælp barnet/den unge med at samle sin opmærksomhed, sådan at I har fælles oplevelse af ting i omgivelserne. 6.Giv mening til barnets/den unges oplevelse af omverdenen ved at beskrive det, I oplever sammen og ved at vise følelser og entusiasme 7.Uddyb og giv forklaringer når du oplever noget sammen med barnet/den unge. 8.Hjælp barnet/den unge med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde – ved at lede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen.

Zonen for intimitet – Opfattelser af barnet Udenfor zonen:Indenfor zonen: Barnet som objektBarnet som person Empatisk blokeringEmpatisk identifikation Emotionel tilbagetrækningMedoplevelse af barnets følelser Afvisning og ligegyldighedEmotionel tilgængelighed og sensitivitet Omsorgssvigt eller overgrebSensitiv tilpasset omsorg EkskluderingInkludering

At se verden i et sandkorn Og en himmel i en vild blomst Holde uendeligheden i sin hule hånd Og evigheden i en time (William Blake)