Hvordan er dit samspil med børnene? Ballerup den 31. oktober 2010 Psykolog Peter Westmark
Helst man ønsker at være elsket I mangel derpå beundret I mangel derpå frygtet Idet mindste at være afskyet og foragtet Sjælen gyser tilbage for det tomme rum og ønsker kontakt for enhver pris Hjalmar Söderberg
Trivsel Social baggrund Socialgruppe Familietype Social integration Forældrekontakter Kammeratkontakter Selvopfattelse Selvtillid Skoleforventninger Oplevelse af lærernes vurdering
Relation og samarbejde Barn Forældre Nære professionelle Kammerater Rådgivere
ICDP – Samspilstemaer En vejledende ramme Følelsesmæssig kommunikation: 1.Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet/den unge. 2.Justér dig i forhold til barnet/unge og følg dets udspil/initiativ. 3.Tal til barnet/ung om de ting, det er optaget af og prøv at få en samtale i gang 4.Giv ros for det, som barnet/den unge klarer at gøre og vis anerkendelse. Formidling og berigelse: 5.Hjælp barnet/den unge med at samle sin opmærksomhed, sådan at I har fælles oplevelse af ting i omgivelserne. 6.Giv mening til barnets/den unges oplevelse af omverdenen ved at beskrive det, I oplever sammen og ved at vise følelser og entusiasme 7.Uddyb og giv forklaringer når du oplever noget sammen med barnet/den unge. 8.Hjælp barnet/den unge med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde – ved at lede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen.
Zonen for intimitet – Opfattelser af barnet Udenfor zonen:Indenfor zonen: Barnet som objektBarnet som person Empatisk blokeringEmpatisk identifikation Emotionel tilbagetrækningMedoplevelse af barnets følelser Afvisning og ligegyldighedEmotionel tilgængelighed og sensitivitet Omsorgssvigt eller overgrebSensitiv tilpasset omsorg EkskluderingInkludering
At se verden i et sandkorn Og en himmel i en vild blomst Holde uendeligheden i sin hule hånd Og evigheden i en time (William Blake)