Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
Danehofskolens værdigrundlag
At forholde sig professionelt Anne Skov
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Set i forældreperspektiv
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Kompetenceafklaring af børnene
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Lærings- og praksisfortællinger:
Baggrunden for indførelsen af PALS
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Bokstav børn.
Er mit barn klar til skolestart ?
Forældremøde X årgang.
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Inklusion i Børneinstitution Højme
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Relationer – børn og voksne
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Pædofili Pædofili.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Seksualpolitik.
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn
Velkommen.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Relations kompetencer
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Foredrag, Daginstitution Gedved, d ’ Hvem er jeg?’ John Aasted Halse  Cand.pæd. & psych. autoriseret psykolog  Privatpraktiserende psykolog.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Case eksempler Seksuelt bekymrende adfærd. Gruppearbejde Vurder og drøft de to cases ud fra Bekymringsbarometret ? Hvilke områder ville være relevante.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Seksualitet.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at man IKKE forveksler barnets seksualitet med en voksen seksualitet. Der er stor forskel. 1 Børn og seksualitet, Fuglevængets børnehus

Et tabubelagt emne Emnet børns seksualitet kan være ganske svært at diskutere, da det ofte er tabubelagt. Det berører de ansattes og forældrenes egne grænser og normer og diskussionen har derfor ikke altid barnets perspektiv, hvilket giver en del udfordringer. Ofte er forskellen mellem voksen- og børneseksualitet i diskussionen ikke eksisterende og det er her tabuet vokser frem. Når vi i Fuglevænget diskutere børn og seksualitet er det derfor yderst vigtigt at vi fra starten af tydeliggøre at udgangspunktet er barnet og den udvikling barnet er nået til. Børn seksualitet Kort beskrivelse af børn seksualitet. Udviklingen af barnlig seksualitet går hånd i hånd med barnets samlede udvikling og personlighedsdannelse. Barnet udvikler sin seksualitet i relation til sine nærmeste omsorgspersoner og kender ikke på forhånd til seksualitetens betydning, hverken hos sig selv eller hos den voksne. De(n) voksne, som tager sig af barnet, er derfor med til at give barnets seksualitet betydning i takt med, at barnets interesse for og udforskning af seksualiteten udvikler sig. Som en del af sin udvikling og i samspillet med sine relationer lærer barnet at forstå betydningen af de kropslige oplevelser og fornemmelser. Den voksne har et vigtigt ansvar for at støtte barnet til at udvikle en sund og almindelig accepteret viden og adfærd i forhold til den seksuelle udvikling. Den voksne lærer gradvist barnet sociale spilleregler og omgangsformer i forhold til jævnaldrende, andre børn og voksne. Socialstyrelsen, 2 Børn og seksualitet, Fuglevængets børnehus

Børns seksuelle lege Børn undersøger sig selv og hinanden med og uden tøj på. De rører og udforsker kønsdelene, og de leger ”doktor”. Med ”doktor” mener vi en nysgerrig undersøgelse af kroppen og dens funktioner. Dette skaber ofte diskussioner mellem pædagoger og forældre, fordi den barnlige seksualitet kommer som en overraskelse for mange forældre og de sammenligner den med voksen seksualitet. Det er vigtigt at disse snakke tages med det samme, så historien/legen ikke udvikler sig fra en lille fjer og til 5 høns. Det handler om børn og deres nysgerrighed og snakken skal tages ud fra dette perspektiv. Det anses som helt normalt, at børn kigger på egne og andre børns kønsdele og numser og at de også viser egne kønsdele og numser frem for andre børn. Det er også normalt, at børnene tager alt tøjet af og leger nøgne sammen. I Fuglevænget har vi den holdningen, at børnene altid som minimum har underbukser på i institutionen, både fordi institutionen er en del af det offentlige rum, men også af hensyn til hygiejne. Hvis vi voksne opdager børn, der leger uden at have underbukser på, vil vi på en ordentlig og respektfuld måde bede børnene om tage underbukser på igen, for ”i Fuglevænget har vi ikke bare numser når vi leger”. 3 Børn og seksualitet, Fuglevængets børnehus

4 Hvordan støttes børns seksualitet Vuggestuen: Vi vil give børnene mulighed for at se hinanden uden tøj på og mærke egen krop i de situationer, hvor det falder naturligt, f.eks. på badeværelset, når der er bleskift og toilettræning Vi vil i disse situationer sætte ord på kroppen og tale om hvordan barnet/børnene ser ud. Vi vil gennem bøger give barnet en viden om kroppen I børnehaven: Vi vil ud fra barnets alder tale om kroppen og hvordan vi ser ud, dette gøres gennem snak, bøger, børnenes egne fortællinger og billeder Vi lader børnene se hinanden, mens de er ikke har tøj på – i naturlige situationer ved bleskift og toilet besøg. Vi vil - i det omfang det kan lade sig gøre – respektere, at et barn ønsker at være alene på toilettet. Vi vil tale med børnene om egne grænser og glæden ved kys og kærtegn. Vi vil understøtte børnene i at sige til og fra og fortælle barnet, at det selv bestemmer over egen krop, og hvad det har lyst til at være med til - Barnets grænsesætning og blufærdighed skal respekteres og barnet skal ud fra dette lærer at sige fra Vi vil snakke med børnene om, at man ikke må putte noget ind i sine egne eller andres huller, hverken ører, næse, tissekone eller numse.

Børn og seksualitet, Fuglevængets børnehus5 Vi vil møde børnene åbent og fordomsfrit, når de taler om deres kønsdele. Vi vil bekræfte børnene i - hvis de taler om det - at det er dejligt at røre ved sig selv og hinanden. Vi accepterer, at det er naturligt for børnene at udforske hinanden, og at der til en vis grad vil være situationer, hvor børnene leger ”doktor”. Når vi opdager, at nogle leger bekymrende lege, skælder vi aldrig ud, da barnet ikke skal føle sig skamfuldt. Vi vil spørge til legen og hjælpe dem videre til en anden leg. Hvis man som personale observerer noget unormalt, skal man kontakte en kollega/leder og snakke hændelsen igennem. Derefter kan man agere på bedste vis.

Børn og seksualitet, Fuglevængets børnehus6 Normal og unormal seksuel udvikling og adfærd Anne Louise Stevnhøj betragter følgendewww.børnogseksualitet.dk som normal og unormal seksuel udvikling og adfærd. Normal adfærd At være nysgerrig i forhold til, og eventuelt røre ved, familiemedlemmers køn og bryster. At tage tøjet helt eller delvist af. At udforske hinanden og hinandens kønsdele ved at se på og ved at pille. At “bolle” (lege samleje) med tøj på. At vise numse og kønsorganer frem. At prøve at putte ting ind i hinanden (fingre, tusser, glaskugler, bær…) Men børnene skal taktfuldt standses og have forklaret, at de ikke må, da det kan give rifter og infektioner. At være interesseret i og at udforske forskellene på kønnene. At børnegruppen sammen elsker “frække ord”. At have erektion. At spørge om køn og sex.

Børn og seksualitet, Fuglevængets børnehus7 Og ting der falder uden for “normalområdet” At have erektion næsten konstant. At lege med afføring i børnehavealderen. At slikke/sutte på andre børns kønsorganer eller at opfordre andre børn til at gøre det på sig. At tage på pædagogernes bryster/kønsorganer – eller at prøve at få andre børn eller voksne til at berøre egne kønsorganer. At putte ting ind i egen eller andres tissekone/numse selv om det gør ondt, og/eller selv om voksne har sagt, at barnet ikke må. At tale/tegne om seksualitet konstant – som en rille i en grammofonplade. At tvinge/presse andre til seksuelle lege eller til at tage tøjet af. At vide for meget om sex. Det er for eksempel ikke alderssvarende viden for et børnehavebarn, hvad oralsex er, hvordan sæd ser ud osv. At være seksuelt indladende/opfordrende over for voksne.