LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Sæt Viden I bevægelse Afd.leder Brit Skovgaard & fysioterapeut Annette Heinz 16. august 2010.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Forædremøde den
Lærerprofessionen.
Vi gennemførte en række interview ifm
Forældremøde X årgang.
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Hvad render vi rundt og laver?
Skole/hjem samarbejdet - Det handler om kvalitet i relationen.
Tilfredshedsundersøgelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Hvem er du i Juleevangeliet?
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Lærerprofessionen.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Arbejdsweekend i 5.kreds Gl. Skovridergaard i Silkeborg.
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Velkommen til opfølgningsdag
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d maj 2010.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Fremtidsdrøm om dagplejen NØGLE modellen N – Beskriv den nuværendes situation Hvad fungerer godt i dag? Hvad vil kunne komme til at fungere godt? Hvad.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Gæstepleje – afbræk eller variation? Vibeke Njor Dagplejeleder i Rødovre kommune.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
En god start på livet – i dagplejen
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Team Nordahl og Skibet Skole
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Børn med særlige behov i dagplejen
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Hvem er du i Juleevangeliet?
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Inspirationsworkshop med fokus på
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen

LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen i Danmark Historien om en succes Det startede som sort og grå dagpleje 1990: dagplejen er et lige- værdigt tilbud I dag: børn i dagpleje Og for de 0-2 årige hovedpasningsformen Men hvad er fremtiden for dagplejen?

LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejepædagogik Det hjemlige og trygge I den lille børnegruppe De tætte kontakter Den naturlige rytme Legen og samværet - hvordan udvikles og opkvalificeres denne pædagogik?

LANDSKONFERENCE 2006 Udviklingsveje Er det hverdagen og den hjemlige livsform? Eller er det institutionaliseringen? Skal dagplejeren være en slags pædagog? Det er et ægte dilemma Mange fortalere for dagplejen som mini-institution Men der er en stor styrke i den hjemlige livsform Det er den udvikling projektet udforsker

LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejeprojektet ”Dengang i dagplejen” 2004 Det nye projekt i dagplejere og 10 forældre Opstart og dagplejeuge Relationen mellem dagplejer og barn Ressourcer hos dagplejeren –Nærvær –Anerkendelse

LANDSKONFERENCE 2006 Hvad gik det ud på? Blive opmærksom på barnet,sig selv og samspillet Gå ind i situationerne: mikro- samspil Hold fast i nuet Selviagttagelse Dagbog Interview

LANDSKONFERENCE 2006 Ressourcer hos dagplejen? Glæden og overskuddet Noget man gerne vil Engagementet En tavs viden At få lov at være sig selv

LANDSKONFERENCE 2006 Hvordan udvikles ressourcer? Blive opmærksom på ressourcerne Prøve dem af Tænke over dem Få tilbagemelding på dem – og det må gerne være aner- kendelse af dem

LANDSKONFERENCE 2006 Hvad siger dagplejerne? Glade for at være med De opdagede at de kunne De fik inspiration De fandt frem til deres egen stil De blev bestyrket i at de har noget særligt at give børn

LANDSKONFERENCE 2006 Hvad siger forældrene? De har tydelige forventninger er glade for trygheden og kontakten At barnet er i en social udviklingsproces ”at være noget særligt”

LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen i erindringens lys De fleste husker meget fra deres tid i dagplejen Det nære og tætte At blive set ”hun gav mig lov til at være mig”

LANDSKONFERENCE 2006 Hvad er en hjemlig livsform? Hverdagsliv Samvær og praktiske opgaver Accept og deltagelse Overskuelighed Hvordan kan denne livsform udvikles?

LANDSKONFERENCE 2006 Udvikling af dagplejen Relationsorientering Anerkendelse og selvværd Arbejde med sig selv og det man selv kan Støtte og supervision

LANDSKONFERENCE 2006 Fremtiden? Bogen skal bidrage til forståelse af dagplejens styrke Den skal give mod til at holde fast i denne styrke – og slås for den Dagplejen er en vigtig del af vores velfærd Den del der handler om kvalitet