Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læring i bevægelse - hvorfor?
Advertisements

Lærings- og praksisfortælling
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Måltidet – lyst og fællesskab
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Inspiration til reformarbejdet
Alle børn er alles ansvar
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Mere bevægelse i hverdagen
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Bevægelse i naturfagene
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
BEVÆGELSE I SKOLEN – SKOLEN I BEVÆGELSE Pia Paustian, og Katrine Bertelsen, Det nationale videncenter KOSMOS,
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Små glade ben i tal.
DGI Institutionsidræt
- Legende aktiviteter i en fagdidaktisk undervisning
Den pædagogiske læreplan
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
- Legende aktiviteter i en fagdidaktisk undervisning
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Strategiske pejlemærker
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
Alle børn med i idrætsfaget
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion hænger sammen med verificeringen af følgende: At fysisk aktivitet forbedrer kognition. Det er sandsynliggjort i forhold til problemløsning, logisk tænkning, rumopfattelse, sproglige færdigheder, arbejdshukommelse, selvopfattelse og opmærksomhed. At fysisk aktivitet kan være et redskab til en positiv udvikling af mentale, emotionelle og sociale processer. At fysisk aktivitet øger dannelsen af stoffer der kan fremme hjernens strukturelle og funktionelle ændring gennem læring og erfaring. At læring fremmes bedst, hvis den fysiske aktivitet er udfordrende, varieret og indebærer succesoplevelser.

Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion hænger sammen med verificeringen af følgende: At fysisk aktivitet øger hjernens modstandsevne mod kognitiv svækkelse som følge af alder og sygdom. At fysisk aktivitet integreret i undervisningen ud over idrætsundervisningen har vist sig at fremme læring. Happy Hour effekter og bonusgaver, i form af positiv indflydelse på andre områder af vores væren, som handler om socialisering, vores måde at opfatte os selv og andre på, vores motivation, koncentration og motoriske færdigheder. Sundhedsmæssige gevinster.

Indsatsområder Teoretisk grundviden til alle i dagplejeorganisationen Forældreinddragelse Kan selv / vil selv Rammesætning og regler Den strukturerede / den ”frie” leg De gratis glæder Mesterlæreprincippet for både små og store Netværk, inspiration, organisering Tid til faglig sparring, udvikling og refleksion

Teoretisk grundviden for alle i dagplejeorganisationen Motorisk Socialt Kognitivt - sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring Om at arbejde med de 6 læreplanstemaer med kroppen som udgangspunkt

Forældreinddragelse Teoretisk grundviden What did you learn in ”the dagpleje” today dear little boy of mine? Dokumentation Samarbejde omkring barnets sansemotoriske udvikling Stil krav

Kan selv / vil selv …... skal ( i hvert fald prøve) selv? Dagplejens enestående særstatus som barnets ”andet hjem” Dagligdagen er fuld af pædagogiske aktiviteter og læringsarenaer Hvilke situationer i dagligdagen kan børnene selv hjælpe til, være med, drages ind i? Selvhjulpne forældre

Den strukturerede leg og den ”frie” leg - fokus på bevægemønstre børnene ikke opsøger selv - Inspiration til børnenes egenleg. - Flytbare møbler og inventar - Multifunktionelle møbler - Opbevaring af legetøj - ”Bevægelsen for fri hængekøjer og gynger til alle”

”Her har jeg lavet nogle landingsbaner til engle.” ”Hvorfor har du det, jeg har da aldrig set nogen engle?” ”Nej, men jeg har også først lige lavet dem” Frit citeret efter landskabsarkitekt Stig Lennart Andersen

De gratis glæder Haven – en jungle af sansemættede oplevelser Se på dit lokalområde med et sanseligt nysgerrigt barns øjne Alle veje fører til Rom, derfor kan du lige så godt gå en kønnere og sjovere omvej

Rammersætning og regler Hvorfor, hvorfor dit og hvorfor dat? ja hvorfor egentlig?

Mesterlæreprincippet for store og for små Om at hvile i sig selv og sin lille krop – kropskultur, kropsforståelse, bevægeglæde Som mester er man altid selv først på dansegulvet Tilegnelsen af nye bevægemønstre

Der gives ingen karakter for det kunstneriske udtryk. Men masser af point for engagement

Netværk, inspiration og og organisering - Legstuen som arena for udvikling & sparring - Organisering - aktivitetsmappe - legekuffert - bevægekort - digitalt forum - Se på dagplejen med pippiøjne - Afskedsreception for Jante

Tid til faglig sparring, udvikling og refleksion - Den upåagtede faglighed - Opkvalificering af praksis kræver tid i bogstaveligste forstand.

Giv slip og spring ud!