Organisering af gadearbejdet Tanker fra SSP Køge Grenå nov. 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Advertisements

Er det ikke noget i klassen?
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Anerkendende refleksion
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
mangfoldighedens søgelys
Lærerprofessionen.
Forældremøde X årgang.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Anonym Digital Rådgivning
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Hotel Nyborg Strand 31 aug. 2010
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
P SYKISK ARBEJDSMILJØ På Det Alternative Plejehjem, Esbjerg.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Den inkluderende skole
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Fem lærere på mentorkursus
Unge, fester og rusmidler i praksis Erfaringer fra Norddjurs kommune.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Fagligt Landsmøde 2005Karin Madsen Coaching er velegnet – når Fokuspersonen har brug for at styrke sin bevidsthed og evne til selviagttagelse og selvregulering.
Overblik over afkast/resultat mål ifm. klubpolitikken Klub- politik - Udvikle og styrke det gode ungdoms- liv Overgang skole og klub Samarb.aftale vedr.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Indsæt Billed SSP Køge2 Drop-in Café ”gadearbejde med tag over hovedet” Rammen: SSP-huset på Toldbodvej september 2013 til 31.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
AKT på Dybbøl Skolen.
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Oplæg til møde med gruppeformændene om kriminelle grupperinger i Odense Børn- og Ungeforvaltningen juni 2009.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Gadeplansarbejdet i Køge Børne- og Ungeforvaltningen / SSP FEB Jesper Snitgaard.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Fem lærere på mentorkursus
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
SSP ledergruppemøder april 2016
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Implementering af PALS
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Hvad er gadeplan sat i verden for.
Den kriminelle fødekæde i bander og
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Organisering af gadearbejdet Tanker fra SSP Køge Grenå nov

Basis overvejelser Hvem skal vi nå? (målgruppe) Hvordan kan vi nå dem? (metodevalg & kompetencer) Hvad skal / kan kontakten bruges til? (formål & mål)

Hvem er det, der har brug for en troværdig voksenkontakt på gaden?

36 % 58 % 4 % 2½ % - De, der aldrig -De fleste. -Indsatsen foregår i den almindelige Hverdag Generel forebyggelse - De truede. Indsatsen foregår i grupper, hvor de færdes. Specifik forebyggelse -De belastede. Indsatsen foregår Individuelt Individorienteret forebyggelse Udviklingen: de bliver færre, men værre

Målgruppens adfærd i Køge: Har svært ved at få dagligdagen til at fungere, vender op og ned på døgnet. Har et meget problematisk - om overhovedet noget skoleliv. Hævder sig gennem utryghedsskabende og truende adfærd i det offentlige rum Isolerer sig hjemme, i hashklubber, internetcaféer, spillehaller o.lign. Bruger det etablerede fritidsliv sporadisk. Har et stort og problematisk brug af rusmidler Har et stort og problematisk brug af rusmidler

Hvem er jeres målgruppe? Lokale overvejelser: Alder Alder Steder - demografi Steder - demografi Grupperinger - subkulturer Grupperinger - subkulturer Typiske kendetegn Typiske kendetegn Overvejelser til workshoppen ! Overvejelser til workshoppen !

Metode tilgang – Udegående eller opsøgende Udegående At være tilstede på de unges arenaer på en troværdig måde, således at de unge accepterer én og henvender sig til én At være tilstede på de unges arenaer på en troværdig måde, således at de unge accepterer én og henvender sig til énOpsøgende At kontakte/opsøge unge, som har brug for at blive hjulpet videre At kontakte/opsøge unge, som har brug for at blive hjulpet videre

Dilemma i gadearbejdet Forståelse/dialogGrænseløs/uklar OvergrebKonsekvens For meget Modsatte For meget Modsatte Dilemma

Hvem er jeres målgruppe? Lokale overvejelser: Alder Alder Steder - demografi Steder - demografi Grupperinger - subkulturer Grupperinger - subkulturer Typiske kendetegn Typiske kendetegn Overvejelser til workshoppen ! Overvejelser til workshoppen !

Grenå nov. 09 Tanker inden intervention (tavs viden) Tanker inden intervention (tavs viden) Opbygge tillid Definere problemstillinger Fælles udgangspunkt Arbejde på forskellige niveauer gaden/forvaltningen FleksibilitetMotivere Selverkendelse og tolerance Kunne agere selvstændigt/tage beslutninger Ikke dømmende tilgang Opbygge relationer Kunne finde resurser og styrke dem Værdier – egne og samfundets Bureaukratiske udfordringer Politisk opmærksomhed og tiltag Opmærksom på samarbejdspartnere

Grenå nov. 09 Relationsarbejde Gadearbejdet spreder sig over hele feltet fra den unge til politikerne ” Tid Kontekst Formel Uformel Model: Prof. Anni Fontaine Samarbejde mellem sportsklubber og boligforeninger Arbejde på gaden Observere i forskellige arenaer Møde den unge Første kontakt Gøre sig” kendt Arbejde med samarbejdsgrupper, ssp grupper Udvide kendskabet, lytte til de unges ønsker og behov Arbejde med politikere, forvaltning, sagsbehandlere, UUV, EUC.. Samarbejde med frivillige og deltage i arrangementer Arbejde med den unge for at gøre relationen mere formel

Gademedarbejderne Er specialiserede i at møde unge, som har mistet troen på sig selv og fremtiden. må ALDRIG gå bag om ryggen på den unge må ALDRIG gå bag om ryggen på den unge arbejder med arbejder med At skabe kontakt At opbygge tillid At motivere for forandring At rydde op i den unges arenaer At hjælpe med at bryde isen

Hvordan kan de blive parate til opgaven… SSP-koordinator/ SSP-teamet sørger for coaching og (kollegial) supervision. Varetager undervisning og foredragsvirksomhed overfor unge og forældre. Samarbejder med relevante ….. UUV, Familierådgivningen, Boligområderne osv. Deltager i SSP-netværkets møder Grundlæggende værktøjer som f.eks. Konflikthåndtering Konflikthåndtering Coaching Coaching Den svære samtale Den svære samtale Relationspædagogiske metoder/overvejelser Relationspædagogiske metoder/overvejelser High Touch feeling High Touch feeling

Kendt i fredstid -Erfaringer fra Køge - Gademedarbejderen bliver kendt i fredstid ved involvering i grundskolen Konflikthåndteringsundervisning i 4-6 klasse Social pejling i 5-6 klasse Dialogmøde om ungelivet i 7-8 klasse Rusmiddelkursus i 8 klasse Køgefester, køgefestuge, sidste skoledag, ungdomsklubber mv. - Relationer i fredstid giver tryghed, når de unge møder gadearbejderen i det offentlige rum

Observerende / Miljøbeskrivelse Hvad skal observeres Hvilke metoder Tiden Hvad skal det bruges til Hvem skal informeres før og efter Hvordan formidles observationerne

16 Jeg er ikke OK Du er OK Du er ikke OK Jeg er OK konstruktiv Bedre vidende Ydmyg tilgang Underdanig Slås om magten Mange konflikter

17 Principper for dialog 1.Skabe et trygt rum 2.Enes om hensigten: at lære 3.Bruge passende kommunikations- færdigheder (aktiv lytning) 4.Bringe det skjulte frem 5.Udholde vanskelige passager 6.Være villig til at blive ændret af situationen

Hvem laver kriminaliteten? Flemming Balvig: Youth at Risk