Diplomuddannelse for dagplejepædagoger Rikke Sværke Madsen Videncenter for Institutionsforskning Professionshøjskolen UCC

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Praksisrettet og udfordrende efter – og videreuddannelse i VIA
Advertisements

Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Kort videreuddannelse (KVU)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Opbygning og struktur 10.kl Et center, to adresser Koordineret ledelse Forskelligt udbud Pædagogisk samarbejde Fælles arrangementer.
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik.
Dagplejepædagogens rolle som garant for den pædagogiske kvalitet i dagplejen FOAs bud på at styrke dagpleje- pædagogernes fagområde og arbejdsvilkår Nyborg.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Børn og bevægelse Indsats der ”bevæger sig” Oplæg ved Spring Ud i naturen, Christiansborg, Torsdag d.19. maj 2016 v/Grethe Sandholm Lektor og Master i.
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Dagens program Hvorfor uddannelse? Diplom-uddannelsen - generelt Indhold på obligatoriske moduler og efterskolemodul Hvad kan jeg bruge uddannelse til?
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
UUV Køge Bugt Hvem er vi? Hvad er UUV?
INFORMATION OM FORBEREDELSESKURSUS FOR INDVANDRERE OG FLYGTNINGE
Studieretningsprojektet
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Tænketankens vision i en skolekontekst
- Vejledningen frem til sommer
Dagens program Du skal have kendskab til:
Studieretningsprojektet
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Social- og sundhedsuddannelserne
Forpligt professionshøjskolerne til digitalisering FSUS, 4
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
Tro på dig selv - det gør vi
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Introduktion til 2014 bekendtgørelsen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Sund Mund til Byens børn
Forældremøde.
Tendenser i forældresamarbejdet
Kognitive udfordringer - og de nødvendige forudsætninger
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Særligt tilrettelagte forløb STU træf 29. november 2012
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Hvor kan jeg hente hjælp?
Dialogen med klubben SPØRGEGUIDE UNDERVISNINGSMETODER
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Projekt supervision på sengeafdeling H1
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler
Specialuddannelse i borgernær sygepleje - proces og indhold
ORGANISATION OG FAGLIGE MILJØER
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Obligatorisk Selvvalgt Opgave
Undervisningsplanlægning
Konkret bud på lektions/studieaktivitetsplan
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Diplomuddannelse for dagplejepædagoger Rikke Sværke Madsen Videncenter for Institutionsforskning Professionshøjskolen UCC

Krav om specifik og målrettet videreuddannelse Den pædagogiske diplomuddannelse –Indhold –Adgangskrav Modul: Dagplejepædagogen som voksenunderviser og vejleder –Formål –Indhold –Organisering

Krav om videreuddannelse Faglig udvikling Professionalisering

Den pædagogiske diplomuddannelse Videreuddannelse for voksne Professionsbachelorniveau Indhold: Fire faglige moduler Obligatorisk modul: ”Videnskabsteori og pædagogik” Et afgangsprojekt om et selvvalgt emne Diplommodul for dagplejepædagoger: ”Dagplejepædagogen som voksenunderviser og vejleder”

Diplommodul for dagplejepædagoger Særligt tilrettelagt for dagplejepædagoger Modulet kan tages som: –En del af en hel pædagogisk diplomuddannelse –Enkeltstående diplommodul Modulet er en kompetencegivende efteruddannelse

Den pædagogiske diplomuddannelse Adgangskrav: Uddannelse på niveau med en mellemlang videregående uddannelse, tilsvarende bacheloruddannelsen eller anden relevant uddannelse Mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter uddannelse Adgangskrav til vores modul: Dagplejepædagog

Den pædagogiske diplomuddannelse Foregår under orlov i dagtimerne –Statens Voksen Uddannelsesstøtte - SVU Fokus på voksenpædagogik –”Dagplejepædagogen som voksenunderviser og vejleder”

Modul: Dagplejepædagogen som voksenunderviser og vejleder Formål: Tilegne sig viden om: –Voksnes læreprocesser –Metoder i vejledning, faglig sparring og supervision Kunne anvende denne viden i sit arbejde som dagplejepædagog

Modul: Dagplejepædagogen som voksenunderviser og vejleder Uddrag af indholdet: Voksnes læreprocesser Samspil mellem dagplejepædagog og dagplejer Voksendidaktik Dagplejerens samarbejde med forældrene Servicelovens målsætninger Overgange i børns liv

Modul: Dagplejepædagogen som voksenunderviser og vejleder Arbejdsformer Eksamen –Skriftlig gruppeopgave på 5-10 sider –Mundtligt forsvar –Bestået/ikke bestået

Modul: Dagplejepædagogen som voksenunderviser og vejleder Diplommodulet for dagplejepædagoger udbydes i to former: 6 uger med 40 lektioner, fx undervisning 2 gange om ugen Forløb efter enkelte kommuners individuelle ønsker og behov

10. september 2009

Tak for opmærksomheden