Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode modtagelse og frivillig trivsel
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Workshop almene boligdage
Hvad gør livet så værdifuldt?
I dag er temaet Visualisering
Baggrunden for indførelsen af PALS
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Interkulturel kompetence
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Undersøgelsen i hovetræk
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
MUNDTLIG FREMSTILLING
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Fortællinger fra kanten
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Mentorforløb mere end bare sidemandsoplæring
Nyt Netværk 9. november 2006inkubia aps Dansk Arbejdspladskultur.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Læreren som læringsleder
Stress En folkesygdom?.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Socialisering Kapitel 5.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
La Città Eterna La Città Eterna sommer 2016 ROMA 29. Juni – 5. juli 2016.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF - Midtjylland. Forældrekursus COACHING Herning Badminton Klub 29.september 2008.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur Kapitel 4: Gennemgang af Geert Hofstedes seks kulturelle dimensioner , Copyright.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Kilder til ensomhed  Livsstil/kultur –Teknologi –Mobilitet –Fjernsyn  Livssyn –”Jeg gør det jeg vil, og du gør det du vil, jeg er ikke sat i verden for.
Når du ved bare at træne vandhane nogle få gange i Odense, kunne begynde at lukke vandhanen som de 5 mio andre danskere… så kan du også træne de andre.
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
VirksomhedsnetværkCabi
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
Kommunikation og skabelsen af sociale verdener
Hvordan får jeg indflydelse?
Den gode tone Lse.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
MUNDTLIG FREMSTILLING
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Den gode tone Lse.
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
torsdag den 11. april 2019 Basen
Er din virksomhed en hobby med indbygget job i
Præsentationens transcript:

Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016

Side 2 Nadia El-Gendi Seniorkonsulent Mail: Mobilnr

Side 3

Side 4

5 Hvorfor kulturfokus?

Side 6

Hvad er kultur?

Side 8 Kultur Kultur er… alt det selvfølgelige, vi går og gør hver eneste dag internaliseret i vores kroppe - vi gør det pr. automatik (embodied) de uskrevne regler.

Side 9 Kultur kan være svært at få øje på Man bliver blind, og tager for givet at andre tænker som en selv Integration af udenlandske medarbejdere på danske arbejdspladser

Side 10 Kultur… Kultur er historisk Kultur kan ofte opleves som naturligt Kultur opleves som sandhed – men forskelligt i andre kulturer…

Side 11 Kulturmødet

Side 12 Kortspil

Side 13

Side 14 ’500’ ’31’

Side 15 Det vi gerne opdager… Dårlig kommunikation - konfliktfyldt Ikke forstå hvad der bliver sagt eller ment Irritation Sladder Fordomme i mødet medarbejderne følger ikke det aftalte Medarbejderne føler sig udsat for racisme eller forfølgelse 15

Side 16 Hvor kæden hopper af… Kulturmødet mellem… Egalitær arbejdspladskulturHierarkisk arbejdspladskultur

Side 17 Afgrænset kulturelt felt Afgrænset kulturelt felt Afgrænset kulturelt felt Afgrænset kulturelt felt

Side 18 Hierarkisk (High context) Høj magtdistance Hierarkisk (High context) Høj magtdistance Egalitær (Low context) Lav magtdistance) Egalitær (Low context) Lav magtdistance)

Side 19 Danmark: Et af de mest egalitære lande i verden (Geert Hofstede)

Side 20

Side 21 Danmark er et egalitært samfund: Skattesystem Lige adgang til sundhed, uddannelse osv. Kritisk presse

Side 22 Folk fra egalitære samfund kommunikerer Ulighed er dårligt Privilegier skal man gøre sig fortjent til Kritisk tænkning uenighed er godt Flad lederskab Antiautoritære ofte ud fra en optik, hvor…

Side 23 Antiautoritære

Side 24 Det betyder for samarbejdet mellem leder og medarbejdere Usynlig magtbalance i samarbejdet mellem leder og medarbejder Meget lille afhængighed af ledelse Medarbejdere foretrækker den konsulterende lederstil Lidt kontrol Tillid Medarbejder og ledere er gensidigt afhængige af hinanden – for at nå i mål Medarbejdere vil uden større besvær henvende sig og modsige sin chef, og chefen vil have en forventning herom

Side 25 Det betyder for samarbejdet mellem leder og medarbejdere Selvstændighed forventes Eksempel; Konflikten med at sætte sig ned på en stol og vente på opgaver

Side 26 Det betyder for samarbejdet mellem leder og medarbejdere Ansvarlighed forventes Uenighed er acceptabelt Vi taler ikke ‘ned til’ folk Man giver ikke hinanden ordrer, men spørger/beder pænt Man er konfliktsky – løser ved kompromis og forhandling anvender ironi

Side 27 Ironi og sarkasme Vi vil stoppe lidt tidligere i dag, så har du også mulighed for at hjælpe til med at rydde op, ikk? ”

Side 28 Det betyder for samarbejdet mellem leder og medarbejdere Taler indirekte frem for direkte

Side 29 Indirekte tale ”Gider du rydde op, inden du går hjem?” ”Der trænger godt nok til at blive fejet her” ”Den kunne også være pæn i blå” ”Det kunne også være spændende for dig at starte på denne opgave”

Side 30 Hierarkisk (High context) Høj magtdistance Hierarkisk (High context) Høj magtdistance Egalitær (Low context) Lav magtdistance) Egalitær (Low context) Lav magtdistance)

Side 31 Eksempler på hierakiskesamfund Drenn AlderdomUddannelse Ledelse

Side 32 Hierarkiske samfund – hvor der er en høj magtdistance Skattesystem – stor forskel på rig og fattig Der er forskel på hvilke sygehuse man har adgang til og lægebehandling man kan få Censureret presse

Side 33 Hierarkisk samfund Ulighed er naturligt – alle forventer at privilegier afhænger af din placering i hierarkiet ordre skal adlydes få ordrer uden spørgsmål – lydige man er meget afhængig af ledelse Er vant til autokratisk ledelse Er vant til en faderligledelse – som er ansvarlig for at opgaven løses ‘Spørger om lov’ kultur

Side 34 Er det ok, hvis jeg tager en blyant?

Side 35 Kollegaer fra hierarkiske samfund oplever i kulturmødet med det egalitære samfund sig: Ikke respekteret for sin position i hierarkiet folk gør ikke som man siger, når man giver ordre Eller man skal skure toiletter selvom man er – head of salat Eller feje selvom man er mekaniker Føler sig forbigået i forhold til at få tildelt opgaver (vi tager dem selv) At danskerne er meget uformelle. Vi bruger ikke ord som ‘sir’ / ‘madam’, titler på uddannelse eller ‘dresscode. Vi har ikke en særlig praksis ved folk der har en særlig position

Side 36 Kollegaer fra egalitære samfund oplever ofte medarbejdere fra hierarkiske samfund som: Nedladende i sin kommunikation (giver ordre) At de tror at de er bedre end andre ‘Mindre fagligt kompetente end andre medarbejdere’ Tænker ikke selvstændigt

Side 37 Interkulturel kommunikation

Side 38 Metode (interkulturel kommunikation)

Side 39 ?

Side 40 Tips og tricks  Overvejende sandsynligt, at vi ikke tænker ens om, hvordan opgaven skal løses  Undersøg medarbejdernes perspektiver og hensigter  Få dem til at forklare - også gerne flere gange - så det ikke bliver dine antagelser  Lyt efter (pas på med ikke at antage for meget)

Side 41 Tips og tricks  Husk at italesætte de udskrevne regler  Hold dig opdateret på viden om andre kulturer  Informer dine ansatte om, hvordan de selv kommunikerer, og hvordan deres indvirkning er på andre  Husk: Hav ikke berøringsangst overfor kultur. Kultur er ikke helligt, det er en tilfældig praksis

Side 42 Hvad er målet? Hvad vil jeg gerne have til at ske? (…eller er det bare personligt generende for mig, fordi vi PLEJER at gøre tingene på en anden måde?)

Side 43 Samarbejde