1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kontanthjælpsmodtagerne og kommunernes indsats Oplæg på SFIs konference ”Varme hænder og køligt overblik” 29. november 2007 Anders Rosdahl, SFI,
Advertisements

Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
17½ års samarbejde i Aarhus
IKV i den politiske kontekst
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
New Insight - Noter til præsentation
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
Viden fra Progressionsmålinger
1 J Jørlunde 2010 Udvalgte Boligområder – ny specialindsats på Musvågevej Den tidligere Jobpatrulje arbejdede frem til 1. nov.2009 intensivt med et lille.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Erfaringer om, hvad der virker i indsatsen mod langtidsledighed Jobcenter Roskilde, Anne Haarløv, April 2013.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Fagpilotordningen et jobrettet redskab til unge under 30 år med en erhvervsuddannelse Kontorchef Kirsten Thomsen.
FORSTÆRKET INDSATS FOR UDFALDSTRUEDE I AC OG FTF A- KASSERNE Politik og Praktik - om beskæftigelsesindsatsen i Midtjylland 10. februar 2012 Jobcenterchef.
Viborg Kommune - frikommune Aktiviteter på beskæftigelsesområdet.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Job og virksomhed Arbejdsmarkedsudvalget Mandag d. 1. februar
OPLÆG INDSATSER FOR LANGTIDSLEDIGE Oplæggets indhold 1 1 Udviklingsprojektets baggrund08.00 – Forebyggelse og håndtering af langtidsledighed08.45.
1 © Copyright AK-Samvirke Fra aktivering til rekruttering Verner Sand Kirk Konference i Beskæftigelsesregion Midtjylland 10. maj 2011.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Jobcenter Helsingør indsats i forhold til flowet mellem A – dagpenge og sygedagpenge Indsatsen begyndte i oktober 2012 Indsatsen blev iværksat da vi havde.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Serviceudbud 2009 Kontakt- og aktiveringsforløb for alle arbejdsmarkedsparate ledige.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
FTF Projekt Styrkelse og understøtning af jobrotation på tværs af Jobcentre.
1 Viden om arbejdsmarkedet i Midtjylland  Kontrakt 2012  Årlig analyserapport  Kommunebeskrivelser (april)  Udviklingen på det lokale arbejdsmarked.
Netværksmøde: Nye digitale redskaber til understøtning af borgerens ejerskab og ansvar for egen indsats STAR, Kirsten Vestergaard, 30. april 2014.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Nye analyser Jobcenterchefmødet den 6. september 2011.
Fordomme og udfordringer i handicapindsatsen Stig Langvad, formand, DSI.
Udfordringer i Region Syddanmark Jobcentre Job til personer med handicap Stig Langvad, formand, DSI.
”Forebyggelse af langtidsledighed og en indgang” Erfaringer og samarbejde mellem Jobcenter Silkeborg og lokale a-kasser V/Daniel Bomholt og Poul Andersen.
Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til fælles temadag om opfølgning på akutindsatsen og det fremtidige samarbejde d. 28. august 2013.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland ”Brug for alle” – velkomst og indledning v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
En tidlig og intensiv indsats Syddanmark, Fredericia, juni 2008
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Beskæftigelsesstrategi i Furesø
”Hurtig i gang” 19. juni 2008 Per Bech Grønning
1. Arbejdskraftreserven
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Præsentationens transcript:

1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef

2 Baggrunden for projektet er Den stigende langtidsledighed (vi har 2200 forsikrede ledige – 1/3 langtidsledige) Den kortere dagpengeperiode Vores eget behov for at kunne dokumentere at det vi gør, har en effekt Og så vil vi gerne blive mere ensartede i den måde vi arbejder på, så der ikke er forskel på om man møder konsulent A eller B

3 Hvad er det for et projekt? Projektet er et forandringsteoriprojekt, og projektet skal afprøve resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg, og skabe læring, der kan bredes ud til andre jobcentre

4 Hvor er vi i projektet? Vi kører ikke efter modellen endnu – vi står over for at skulle pilotteste modellen Vi har den overordnede scoringsmodel på plads Og vi har allerede høstet nogle gode erfaringer…

5 Projektdeltagerne er Jobcenter Silkeborg – Forsikrede Ledige Beskæftigelsesregion Midtjylland Rambøll

6 Formålet med projektet Det primære formål med projektet er at styrke indsatsen overfor langtids- ledighed i Jobcenter Silkeborg Konkret betyder det, at projektet skal bidrage til, at vi tidligt kan spotte de ledige, hvor der er risiko for langtidsledighed, så vi kan iværksætte en forebyggende indsats Herudover skal projektet bidrage til en styrket indsats i forhold til de ledige der allerede er ramt af langtidsledighed

7 Hvad er forandringsteori og resultatbaseret styring?

8 Nyledig med høj risiko for langtidsledighed Mehmet 46 år Boet i Danmark i 15 år Ingen erhvervsuddannelse Arbejdet som ufaglært på montagevirksomhed i Silkeborg Fyret/ansat ved udsving i ordrebogen

9 Trin 1 – Hvad er den strategiske målsætning? At iværksætte en indsats som hurtigst muligt får den ledige i varig selvforsørgelse Og det skal ske inden for de rammer vi har Og indsatsen skal tage udgangspunkt i borgerens individuelle forhold

10 Trin 2 – Hvem er målgruppen? – målt ift. afstand fra arbejdsmarkedet

11 Trin 2 – Hvem er målgruppen? - screening af borgeren Faglige kvalifikationer og uddannelse Sociale og personlige kompetencer Motivation og jobsøgning

12 Trin 2 – Hvem er målgruppen? - risikoprofil Over norm (1) Norm (2) Under norm (3) Ved ikke Uddannelse og faglige kompetencer  Personlige og sociale kompetencer  Motivation og jobsøgning  Udfyldningen af risikoprofilen sker i samarbejde med borgeren Forud for hver samtale udfylder borgeren et spørgeskema Spørgeskemaet giver bud på score (samt information, der kan kvalificere samtalen)

13 Trin 2 – Hvem er målgruppen? - Og hvem skal ha’ hvad? Nu begynder vi at ha’ det redskab som er helt centralt for projektet: Nogle klare billeder på hvilke borgere der er i risiko for at blive langtidsledige. Og lige så vigtigt: Nogle klare billeder på hvilke borgere der ikke er i risiko for at blive langtidsledige.

14 Nyledig med lav risiko for langtidsledighed Mette 26 år Speditør Uddannet markedsførings- økonom i 2010 Løn i seneste job: kr

15 Trin 2 – Hvem er målgruppen? - Allerede langtidsledige? Der er relativ høj risiko for at vedblive langtidsledig hvis: Den langtidsledige har kort erhvervserfaring Den langtidsledige er over 50 år Den langtidsledige har tidligere haft længere ledighed eller sygdom

16 Per 57 år Ufaglært 3F’er Længere perioder med sygdom

17 Trin 2 – Hvem er målgruppen? - Allerede langtidsledige? Og på samme måde er der relativ lav risiko for at forblive langtidsledig hvis: Den langtidsledige har en lang videregående uddannelse (kombineret med andre faktorer som fx alder, mobilitet mv.)

18 Pernille 29 år Cand. Jur. fra april 2011 Har været i løntilskud 6 mdr. Bliver nu indkaldt til samtale til de job hun søger

19 Trin 3 – Hvad er de tilsigtede effekter? Styrkede uddannelsesmæssige eller faglige kvalifikationer Styrkede sociale og personlige kompetencer Styrket motivation og jobsøgning

20 Trin 4 – Hvad er indsatsen? - 9 indsatssegmenter Udgangspunktet for indsatsen er indplaceringen af den enkelte i risikoprofilen Over norm (1) Norm (2) Under norm (3) Ved ikke Uddannelse og faglige kompetencer  Personlige og sociale kompetencer  Motivation og jobsøgning 

21 Indsatsgrupper 1.Over norm (score 1) på alle tre 2.Over norm eller norm (score 1 og 2) på alle tre 3.Under norm (score 3) på én af de tre parametre 4.Under norm (score 3) på to af tre 5.Under norm på alle tre Indsats afhænger af hvilken gruppe man tilhører

22 Erfaringerne indtil nu… Godt redskab til at sikre en prioritering i vores indsats – (hvem skal ha’ og hvem skal ikke ha’?) Godt redskab til at sikre ensartethed i sagsbehandlingen – vi har fået nogle fælles billeder på hvilke borgere der er i risiko for at blive langtidsledige Godt redskab til – forhåbentlig – at sikre større træfsikkerhed når vi vælger indsats og tilbud (bedre effekt…) Dynamisk model!

23 Udfordringerne… IT-understøtningen af redskabet Tid til spørgeskemaet og screeningen Personaleressourcer – det tager mere tid at få indarbejdet mere kvalitet i indsatsen Tilbudsviften (det rigtige tilbud ift. borgerens barrierer)