Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”Forebyggelse af langtidsledighed og en indgang” Erfaringer og samarbejde mellem Jobcenter Silkeborg og lokale a-kasser V/Daniel Bomholt og Poul Andersen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”Forebyggelse af langtidsledighed og en indgang” Erfaringer og samarbejde mellem Jobcenter Silkeborg og lokale a-kasser V/Daniel Bomholt og Poul Andersen."— Præsentationens transcript:

1 ”Forebyggelse af langtidsledighed og en indgang” Erfaringer og samarbejde mellem Jobcenter Silkeborg og lokale a-kasser V/Daniel Bomholt og Poul Andersen 1 www.silkeborgkommune.dk

2 Styrket samarbejde mellem Jobcenter Silkeborg og lokale A-kasser ”Performance Management” -Styrket indsats mod langtidsledighed –Screeningsværktøj til identifikation af ledige i risiko for langtidsledighed  tidlig indsats –Øget borgerinddragelse –Indsatssegmenter og kobling til relevante tilbud AKUT-pakkeindsatsen –Personlige jobformidlere i A-kasserne ”En indgang” –kontaktforløb de første 6 måneder for nyledige 30 – 50 årige hos lokale LO A-kasser 2 www.silkeborgkommune.dk

3 ”Jobcenter Silkeborg har siden august 2011 arbejdet med at styrke indsatsen mod langtidsledighed gennem resultatbaseret styring (fokus på effekter af indsatser) Baggrunden herfor: Stigende langtidsledighed siden 2009 Kortere dagpengeperiode og forlænget genoptjeningsret Behov for at afprøve nye metoder – hvad virker? Sikre større ensartethed i måden vi arbejder på, så der ikke er forskel på om man møder konsulent A eller B (fælles kultur) Kunne måle og dokumentere effekten af vores indsatser over for de ledige 3 www.silkeborgkommune.dk ”Performance Management” – styrket indsats mod langtidsledighed

4 Hvad var formålet med projektet? Det primære formål var at skabe forandring ved: at styrke indsatsen overfor langtidsledighed i Jobcenter Silkeborg (pt. ca. 2000 forsikrede ledige, hvoraf mere end ca. 1/3 er langtidsledige og nogle områder er overrepræsenteret ) At mindske risikoen for langtidsledighed ved, at vi bliver gode til at spotte de ledige som er i risiko for at blive langtidsledige, så vi allerede tidligt i ledighedsforløbet kan iværksætte en forebyggende indsats i samspil med borgeren At styrket indsats i forhold til de ledige der allerede er ramt af langtidsledighed, så de bringes hurtigere i beskæftigelse Målet var at bruge de indsatser virker og prioritere kræfterne der, hvor behovet er størst med afsæt i en objektiv vurdering –gennem en screeningsmodel (og hvordan kunne vi blive skarpest herpå? Ved at inddrage de rigtige parter og skabe en forandringsteori i samspil mellem ledere, medarbejdere og andre relevante aktører for at skabe fælles mening, retning og bryde vanerne) 4 www.silkeborgkommune.dk

5 5 Processen undervejs Projektet er gennemført i samarbejde med: Jobcenter Silkeborg – Forsikrede Ledige Beskæftigelsesregion Midtjylland Rambøll Management Consult (facilitator) LO (udvalgte A-kasser) og Kristelig A-Kasse Aktiviteter i alle faser af processen Interviews (Jobcenter og A-kasser) Styregruppemøder (Jobcenter, BRM, LO) Projektgruppemøder (Jobcenter, BRM) Workshops (Jobcenter, A-kasser, BRM) Præsentation og dialog ifm. onsdagsmøder (Jobcenter, BRM) Fokus på at inddrage bred viden og sikre opbakning til projektets mål

6 Hvordan har vi i praksis arbejdet med at skabe en forandringsteori ? 6 www.silkeborgkommune.dk (Hvordan vil vi opnå – indsatser) Hvad er indsatsen? (for hvem vil vi igangsætte?) Hvem er målgruppen? Trin 2 (hvad ønsker vi at opnå?) Hvad er de tilsigtede effekter? (Hvorfor vil vi igangsætte?) Hvad er de strategiske målsætninger? Trin1 Trin 4 Trin 3

7 Projektet i korte træk - screeningsmodel 7 www.silkeborgkommune.dk  Centralt har været udviklingen af en screeningsmodel som bidrager til at identificere ledige med risiko for langtidsledighed samt udvikling af en række indsatssegmenter der målretter og prioriterer indsatsen til ledige afhængig af deres behov og risikoprofil.

8 Trin 1: ”Hvad er den strategiske målsætning?” Hvad: At iværksætte en indsats som hurtigst muligt får den ledige i varig selvforsørgelse Og det skal ske inden for de rammer vi har (på givent tidspunkt) Og indsatsen skal tage udgangspunkt i borgerens individuelle forhold Hvordan: Via nødvendig og tilstrækkelig indsats med afsæt i bedst tilgængelig evidens og dokumentation for virksomme indsatser (samtaler) (målsætning fastlagt af ledelse/projektgruppen via projektgruppemøder) 8 www.silkeborgkommune.dk

9 9 (Definition af parametre: Workshop mellem ledelse/medarbejdere/A-kasser) Trin 2: ”Hvem er målgruppen” Opdeling af alle dagpengemodtagere i 5 delmålgrupper

10 Screeningsværktøj til identifikation af ledige i risikogrupper 10 www.silkeborgkommune.dk Risiko- faktorer (Definition af parametre: Workshop mellem ledelse/medarbejdere/A-kasser)

11 11 www.silkeborgkommune.dk Spørgeskema til forberedelse af samtale – funderet i de tre risikofaktorer

12 Den lediges egen vurdering 12 www.silkeborgkommune.dk

13 Indsatssegmenter Indsatssegment A: Score over middel på alle områder Indsatssegment B: Score på middel eller derover på alle områder Indsatssegment C: Score under middel på ét område Indsatssegment D: Score under middel på to områder Indsatssegment E: Score under middel på alle tre områder 13 www.silkeborgkommune.dk

14 Trin 4: Kobling til indsatser Den ledige udfylder selv sin risikoprofil - er afgørende for valg af aktiv tilbud (tillidsreform) Individuelt tilrettelagt indsats hos Jobkompagniet (udførerenhed) Indsatssegment C, D, og E får tidlig indsats fra start A-kasser har været inddraget i proces omkring indhold af tilbud 14 www.silkeborgkommune.dk

15 15 www.silkeborgkommune.dk Trin 4: “Kobling til indsatser”

16 16 www.silkeborgkommune.dk BC1C2C3D1D2D3 JobklubxxxxXxX Arbejdsmarkedskendskabxxxxxxx Virksomhedskontaktxxxxxxx CV X X X Ansøgning x X x Kvalifikationer/kompetencer xX XxX Jobsamtalen x x x Brancheskift x xx Arbejdsværdier og livsstil x xx

17 17 www.silkeborgkommune.dk

18 18 www.silkeborgkommune.dk

19 19 www.silkeborgkommune.dk

20 20 www.silkeborgkommune.dk = inspireret af AKUT- pakkeindsatsen og den personlige jobformidler

21 Hvilke udbytte har vi fået af Performance Management? Hvad er der kommet ud af projektet? En mere målrettet og systematisk tilgang til de mødet med de ledige i almindelighed og langtidsledige i særdeleshed Screeningsværktøj til identifikation af ledige i risikogruppe Styrket og mere målrettet indsats i forhold til den enkeltes behov Fælles sprog, forståelse og ensartethed i sagsbehandlingen Styrket samarbejde med A-kasserne Øget borgerinddragelse og ansvarliggørelse 21 www.silkeborgkommune.dk

22 AKUT-pakkeindsats Det styrkede samarbejde med A-kasserne naturliggjorde en intensivt samarbejde omkring AKUT- pakkeindsatsen 3 erfarne jobkonsulenter blev personlige jobformidlere (A-kasserne blev også tilbudt opgaven) Alle havde borger og virksomhedskontakt Alle blev fast tilknyttet enten FOA, HK, 3F (og andre) Samtaler blev gennemført i A-kassen Løbende sparring – udfordringer taget i opløbet – fælles front udadtil ift. borgerne Erfaringerne med håndholdt indsats til udfaldstruede er integreret i udførersektionens tilbud i dag 22 www.silkeborgkommune.dk

23 Erfaringer med AKUT-Pakke Hvad er siger de personlige jobformidlere? Frekvent og direkte indsats skaber tillid hos borgeren og virksomhederne (har som sidegevinst givet andre jobåbninger) Intensiv og hyppig kontakt giver langt bedre mulighed for at identificere den enkelte borgers behov og tage hånd om det på en positiv måde – herunder matche den ledige kvalificeret til et job. Borgerens frivillige tilvalg af personlig jobformidling er hos mange afgørende for deres lyst til at indgå i forløbet Fast tilknytning til A-kasse fremmer samarbejdet begge veje – vi har udnyttet hinandens viden og styrker bedst muligt (1+1=3) 23 www.silkeborgkommune.dk

24 ”En indgang” De gode erfaringer omkring samarbejdet er ført videre i arbejdet med projektet ”en indgang” LO og FTF præsenterede Arbejdsmarkedsudvalget for forslaget om én indgang i slutningen af 2011. Med projektet har 3F, Metal, FOA, HK og FTF-A fra 1. juni 2013 overtaget hele kontaktforløbet for nytilmeldte ledige medlemmer i alderen 30-59 år i de første 6 måneder af 1. ledighedsperiode (26 uger). Udlægningen til a-kassen er frivillig for den ledige. Hvis den ledige ikke ønsker kontaktforløb i a-kassen, modtager den ledige kontaktforløb i jobcentret. Projektet kører frem til 31. december 2014. 24 www.silkeborgkommune.dk

25 Formål med projektet Gennem udvidet samarbejde, at forbedre lediges muligheder for hurtig tilbagevenden til ordinær beskæftigelse gennem a-kassens særlige branchekendskab og kendskab til medlemmer At tilbyde de ledige en enstrenget, sammenhængende og kvalificeret beskæftigelsesindsats  en indgang At reducere antallet af langtidsledige gennem en målrettet og tidlig indsats At styrke samarbejdet og skabe gode overgange mellem a-kasse og jobcenter At skabe fælles kompetenceudvikling og fælles fundament 25 www.silkeborgkommune.dk

26 Resultatmål De beskæftigelsesmæssige effekter af a-kassens indsatser skal være bedre end jobcentrets effekter - a-kasserne skal bringe en forholdsvist større andel af de ledige i job eller uddannelse sammenlignet med jobcentret. Kravet til rettidigheden for jobsamtaler i a-kassen skal være på niveau med kravene til jobcentret, dvs. rettidigheden skal være på mindst 95 %. A-kassernes rettidighed følges tæt af både a-kasser og jobcenter. Samarbejdsprojektet skal understøtte Silkeborg Kommunes beskæftigelsesplan og aktivt fremme de politiske målsætninger heri. Beskæftigelsesplanens målsætninger gælder således også for de borgere, der indgår i samarbejdsprojektet. 26 www.silkeborgkommune.dk

27 Principper for samarbejdet Jobsamtaler og rådighedssamtaler gennemføres som kombinerede samtaler for at sikre et smidigt og enkelt forløb for den enkelte ledige, og efter kravene i aktivbekendtgørelsen. Performance Management konceptet anvendes som fælles arbejdsgrundlag for samtaler. Alle ledige skal screenes ved samtaler med henblik på at identificere ledige, der har forhøjet risiko for langtidsledighed A-kasserne kan iværksætte en tidlig indsats inden for en fastlagt tilbudsvifte efter samme principper som Jobcenteret. A-kasser registrerer i KMD og forbereder jobplaner som Jobcenteret efterfølgende udarbejder 27 www.silkeborgkommune.dk

28 Proces Nedsættelse af styregruppe som definerede rammen for samarbejdsprojekt Tilknytning af en brobygger frem til 31. december 2012 Gennemførelse af 12 -12 konferencer for politikere, ledere, og medarbejdere med drøftelse af rammer for samarbejde på flere niveauer (både i 2012 og 2013) Nedsættelse af arbejdsgrupper med forskellige temaer og anbefalinger: –Visitation og overlevering –Tilbud og indsatser –IT –Kompetenceudvikling Etablering af følgegruppe (A-kasseledere, afdelingsleder, jobkonsulenter) Etablering af oplæring, support mv. ved fast kontaktperson på Jobcenteret Under hele processen været fokus på at det var et fælles projekt – en ny vej 28 www.silkeborgkommune.dk

29 Samlede erfaringer indtil videre Ca. 70 borgere i projektet pt. – nyledige Enighed om at det er et fælles projekt - Vi kommer rigtig lang med dialog og anerkendelse af hinandens spidskompetencer og bliver bedre til at sætte dem i spil Udfordringerne er oftest omkring IT, systemer og andre teknikaliteter, og ikke omkring de principielle rammer 29 www.silkeborgkommune.dk


Download ppt "”Forebyggelse af langtidsledighed og en indgang” Erfaringer og samarbejde mellem Jobcenter Silkeborg og lokale a-kasser V/Daniel Bomholt og Poul Andersen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google