RETNINGSLINJER OG HANDLINGER. Statslig Vandplan Kommuneplan og Grundvandsbeskyttelsesplan Vandforsyningslovens §13c - Kommunalbestyrelsen gennemfører.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

”Rent drikkevand” Hvordan sikrer vi rent drikkevand i Odder kommune
De seneste ændringer af jord-forureningsloven Ulla Højsholt Funktionsleder Jord & Affald Miljøstyrelsen.
§ 8 og indsats på frivillige/private projekter -herunder kort nyt 7. november 2012.
Administrationspraksis for virksomheder i det åbne land
Bly i drikkevandet I 2011 var embedslægen involveret i en sag i Tønder om bly i drikkevandet Embedslægen kontaktede bl.a. Sønderborg Kommune – havde.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Jordvarmeboringer Jens.
Indsatsplanerne for pesticider i drikkevand og deres betydning
Den Nationale Grundvandskortlægning – GKO / Vandplaner
Miljø og Natur Rikke Kirk Andersen, Geolog
Grundvandsbeskyttelse i Odense Kommune
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Vejledning om indsatsplaner.
Grundvandsforum Aarhus Kommune
Indsatser og vandværker
DDS Dokumenteret Drikkevands Sikkerhed i Odense Kommune
Er kommuner blevet underkendt i nævnet ift. vilkår stillet med baggrund i landskabelige hensyn? Ja, se: NMK af 11/12-13 Nyere afgørelser hvor.
Indsatsplan for grundvandet i Bevtoft – Skovby kortlægningsområde
Indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse
Morten Steen - Jord-Erfa-Midt
Velkommen til Konference om kommunernes rolle i udbredelsen af bredbånd og mobildækning.
Regionens rolle og samspil med kommunerne Jord-ERFA-Midt
Hvad er en indsatsplan? En indsatsplan er en handleplan for grundvandsbeskyttelse Det er Vandforsyningsloven samt en tilhørende bekendtgørelse der beskriver,
Vedtaget af Byrådet den 7. oktober 2013
Affald til jordbrugsformål. Hvorfor fører vi tilsyn? ?
Skanderborg Kommune NATUR & MILJØ
NATUR OG MILJØ Teknik og Miljø Aarhus Kommune Grundvandsforum Aarhus Kommune 5. oktober 2011.
Vandforsyningsplan Vedtaget af Byrådet den 7. oktober 2013.
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Miljøbeskyttelseslovens § 19 og § 33
EU-regler og regulering af jord i råstofgrave Møde i ATV Jord og Grundvand, 25. november 2009.
Farum 26. november 2014 Stenløse 8. januar Bekendtgørelse om kvalitetssikring på almene vandforsyningsanlæg § 2. Et alment vandforsyningsanlæg skal.
Ole Kiilerich, Miljøstyrelsen
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
I:\inf\pr-toolbox\overheads\Firmapresentation_nov2005.ppt 1 Fordele ved at indsatsplaner udarbejdes i kommunerne Miljøkonsulent Kenneth Stübert Berger.
Handel med korn mellem landmænd
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Hvad betyder Natura 2000 for landbruget? Miljøkonsulent Irene Wiborg Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Jordvarme og grundvandsbeskyttelse – et spørgsmål om plads….
Byplanafdelingen Teknik og Miljø Aarhus Kommune Lokalplaner på vej 11. marts 2013.
EN BY I KLITTEN – HVAD HANDLER DEBATTEN OM DE DANSKE KYSTER OM? Lone Søderkvist Kristensen Lektor i Landskabsforvaltning Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning,
VANDFORSYNINGSPLAN 2016 ODENSE KOMMUNE. Vandforsyningslovens §14 Kommunalbestyrelsen udarbejder planer for, hvorledes vandforsyningen skal tilrettelægges,
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Samarbejde med Virksomhedsafdeling v/Jacob Haass Svendsen, Svendborg Kommune, Team Industrimiljø EnviNa ERFA-møde om Indsatsplan for Grundvandsbeskyttelse.
Samletanke.. Samletanke DS 432 Afløbsinstallationer med samletank   Samletanke må kun tilsluttes afløb, der ikke kan bortledes tilfredsstillende på.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Vandrådsmøde Lejre 7. April 2016Pernille Weile. Fornyede indvindingstilladelser Indvindingstilladelser til drikkevandsforsyning gives for en periode af.
Kommunens indsats mod pesticider Signe Krogh – ENVINA møde, 1-2. februar 2016.
Samarbejde med planafdelingen
Envina indsatsplanmøde februar 2017
Aalborg, Aarhus, København, januar 2017 SVANA, Vandforsyning
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Grundvandsstrategi I Region Midtjylland.
Miljøstyrelsen Jordvarmeanlæg Mathias Mæhle Lasse Tellerup Møller
Jordflytning og jordtilførsel til råstofgrave - Kommunens høringssvar
Anvendelse af Boringsnære Beskyttelsesområder Høje-Taastrup Kommune
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Status for indsatsplanlægningen i Sønderborg kommune
Center natur, miljø og trafik
Minivådområder En frivillig kollektiv indsats Landbrugsseminar 2018
Ny målrettet regulering
Erfaringer fra Vandsamarbejder
Kommunal grundvandsbeskyttelse inden indsatsplan
Udpegning af indsatsområder for beskyttelse af nitrat i amterne
Indsatsplaner og rammerne for grundvandsbeskyttelse i Favrskov Kommune
Strandbeskyttelse og klitfredning
Bekendtgørelse om deponeringsanlæg
Strandbeskyttelse og klitfredning
Præsentationens transcript:

RETNINGSLINJER OG HANDLINGER

Statslig Vandplan Kommuneplan og Grundvandsbeskyttelsesplan Vandforsyningslovens §13c - Kommunalbestyrelsen gennemfører indsatsplaner, som den har vedtaget. Kommunalbestyrelsen skal arbejde for kommuneplanen. TO NIVEAUER AF PLANER

En indsatsplan skal indeholde:... en angivelse af de foranstaltninger, der skal gennemføres i indsatsområdet, samt retningslinjer for de tilladelser og andre afgørelser, der kan meddeles, og som har betydning for beskyttelsen af vandressourcen... BKG INDSATSPLANER

Siger noget om hvad kommunen vil lægge vægt på i sin daglige administration En retningslinje skal stadig have lovhjemmel og holde sig inden for lovgivningens rammer En retningslinje gælder for nye tilladelser eller forbud/påbud (afgørelser) - beskriver hvad borgeren / virksomheden kan forvente at kommunen lægger vægt på En retningslinje er bindende for kommunen, men ikke for borgerne RETNINGSLINJE

Hvornår vil en kommune anvende planteavls niveau bestemmelsen i husdyrloven Hvad vil kommunen lægge vægt på ved tilladelser og afgørelser inden for OSD og BNBO Hvad vil kommunen lægge vægt på for at beskytte grundvandet ved byudvikling. Hvordan vil kommunen administrere efter slambekendtgørelsen inden for forskellige beskyttelseszoner EMNER FOR RETNINGSLINJER - EKSEMPLER

Handling = Foranstaltning i bkg. om indsatsplaner En handling er noget nogen skal gøre: Et vandværk skal rejse skov En kommune vil udføre virksomhedstilsyn med særlig vægt på grundvandstrusler En landmand skal ændre sin dyrkningspraksis HANDLING - EKSEMPLER

RETNINGSLINJER

Ved placering og indretning af anlæg indenfor allerede kommune- og lokalplanlagte erhvervsarealer samt ved udlæg af nye arealer til aktiviteter og virksomheder, der kan indebære en risiko for forurening af grundvandet, herunder deponering af forurenet jord, skal der tages hensyn til beskyttelse af såvel udnyttede som ikke udnyttede grundvandsressourcer i områder med særlige drikkevandinteresser samt indenfor indvindingsoplande til almene vandforsyninger. Særligt grundvandstruende aktiviteter må som udgangspunkt ikke placeres inden for områder med særlige drikkevandsinteresser eller indvindingsoplande til almene vandforsyninger med krav om drikkevandskvalitet, der ligger uden for disse. Som særligt grundvandstruende aktiviteter anses fx etablering af deponeringsanlæg og andre virksomheder, hvor der forekommer oplag af eller anvendelse af mobile forureningskomponenter, herunder organiske opløsningsmidler, pesticider og olieprodukter. RETNINGSLINJE 40, VANDPLAN

Områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse skal så vidt muligt friholdes for udlæg af arealer til byudvikling. Der kan dog udlægges arealer til byudvikling, hvis det kan godtgøres, at der ikke er alternative placeringer, og at byudviklingen ikke indebærer en væsentlig risiko for forurening af grundvandet. Ved byudvikling i områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandværker uden for disse skal det af kommune- og lokalplaners retningslinjer fremgå, hvordan grundvandsinteresserne beskyttes. RETNINGSLINJE 41, VANDPLAN

Er ikke med i vandområdeplanerne. Kommer de i en bekendtgørelse eller ?? Mange Kommuneplaner hænger grundvandsbeskyttelsen op på disse to retningslinjer. RETNINGSLINJE 40 OG 41

Retningslinjer om byudvikling EKSEMPLER

xx kommune har udtaget 170 ha uudnyttede byområder inden for områder med ”langsigtede drikkevandsinteresser" og Inden for de langsigtede drikkevandsområder må der som hovedregel ikke udlægges arealer til ny byvækst. (Hvordan spiller den sammen med 41 i vandplanen? Som omhandler OSD og oplande uden for OSD, og som giver mulighed for dispensation. Hvad lægges der vægt på, hvis der dispenseres fra ovennævnte regel?) BYUDVIKLING

- at der som hovedregel ikke gives zonetilladelse til ny bebyggelse uden tilknytning til bestående bebyggelse i det åbne land. Tanke - er det et sagligt hensyn? Kan det sandsynliggøres, at et parcelhus i det åbne land generelt udgør en grundvandstrussel? Landzonereglerne siger jo det samme. Så hvorfor gentage reglen? Når reglen optræder i en grundvandsbeskyttelsesplan må det betyde, at reglen er tænkt at tage udgangspunkt i grundvandsbeskyttelse. ÅBNE LAND

I hele OSD området må arealanvendelsen ikke ændres til mere grundvandstruende aktiviteter. En anden kommune: Indenfor OSD og indvindingsoplande skal tiltag, der kan forbedre grundvandsbeskyttelsen, fremmes. Aktiviteter, der indebærer risiko for grundvandsforurening, må ikke finde sted. Dog kan der i kommune- og lokalplanlagte områder accepteres en byvækst, hvis der er taget nødvendige forholdsregler for beskyttelse af grundvandet. Hvordan spiller de sammen med retningslinje 41? BYUDVIKLING

Der kan ikke planlægges nye byområder, erhvervsområder, sommerhusområder el. lign. indenfor indsatsområdet Meget restriktivt – jeg vil mene, at det enkelte udlæg skal vurderes konkret for en mulig grundvandstrussel. Eksisterende planlægning respekteres. Ved udnyttelse lægges særlig vægt på at sikre mod forurening af jord og grundvand. Ja selvfølgelig respekteres eksisterende planlægning! BYUDVIKLING

Nye boringer til almene vandværker skal så vidt det er muligt placeres opstrøms byområder og andre forureningskilder, så boringerne ikke udsættes for forureningsrisiko. Samtidig skal de til enhver tid gældende vejledende og formelle afstandskrav herfor sikres opfyldt. Derudover skal der tages højde for mulige fladeforureninger med nitrat, pesticider og andre miljøfremmede stoffer. XX Kommune kan efter en konkret vurdering af forureningsrisikoen tillade afvigelse fra denne bestemmelse i særlige tilfælde. Der er tænkt over tingene, og der er åbnet for individuelle vurderinger KOMMUNEPLAN

Som en konsekvens af Vandplanen skal kommunen arbejde for følgende: Drikkevandsforsyningen skal være baseret på rent og urenset grundvand Grundvandsdannelsen skal sikres og om muligt øges Kommunen er selvforsynende med drikkevand Fin formulering – og optræder ikke som en retningslinje, men snarere en målsætning. KOMMUNEPLAN

Afgrænsningen af byvækstarealer skal i videst muligt omfang tage hensyn til drikkevandsinteresser, landskabelige og naturmæssige interesser, kulturhistoriske værdier, landbrugserhvervet, og samtidig en hensigtsmæssig udnyttelse af trafik- og forsyningsanlæg og øvrige offentlige serviceinvesteringer. Fin formulering – der tager højde for, at der skal foretages individuelle vurderinger KOMMUNEPLAN

Vandværket etablerer en overvågningsboring 4-5 km øst for vandværkets boringer senest i Boringen bliver filtersat i 4-5 vandførende lag efter aftale med kommunen. Handlinger! IKKE RETNINGSLINJER

"Alle markvandingstilladelser i den sydlige del af OSD området revurderes, og det vurderes om, der på grund af risiko for saltindtrængning er behov for at nedsætte indvindingsmængden eller helt annullere tilladelser." … er i mine øjne en handling IKKE RETNINGSLINJER

"XX Kommune vil arbejde aktivt for at kortlægge nærmere definerede punktkilder i kildepladszoner og nitratfølsomme indvindingsoplande. Punktkilder kan være ubenyttede brønde og boringer, olietanke, pesticidoplag osv." … efter min mening en handling IKKE RETNINGSLINJER

"Beredskabsplanen skal udarbejdes i henhold til Beredskabsloven" … undskyld mig, men ja ! IKKE RETNINGSLINJE

"Udvaskningen af nitrat indenfor boringsnære områder ved xx og xx vandværker reduceres til maksimalt 20 mg/l." … efter min mening en målsætning. "Der bør ikke udspredes slam i området." … det er vist en hensigtserklæring. Hvornår må der, og hvornår må der ikke? Hvad lægger kommune vægt på? IKKE RETNINGSLINJER

Vær omhyggelig med at skelne mellem retningslinjer, foranstaltninger/handlinger og målsætninger Husk at I ikke behøver at gentage allerede gældende regler - og slet ikke i jeres egen udgave Vær meget opmærksom på, at I ikke kan gå uden for gældende lov og ret. I skal naturligvis have en hjemmel til alt I ønsker at tvinge igennem. ANBEFALINGER

TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN