Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Aalborg, Aarhus, København, januar 2017 SVANA, Vandforsyning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Aalborg, Aarhus, København, januar 2017 SVANA, Vandforsyning"— Præsentationens transcript:

1 Ny bekendtgørelse med tilhørende vejledning om grundvands-beskyttelse i kommuneplan-lægningen
Aalborg, Aarhus, København, januar 2017 SVANA, Vandforsyning Miljøstyrelsen, Erhverv Erhvervsstyrelsen, Planlægning og byudvikling Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

2 Dagsorden: 1. Velkomst, v. SVANA
2. Baggrund for ny administrationsmodel for kommuneplanlægning i OSD og indvindingsoplande til almene vandforsyninger, v. SVANA 3. Statslige interesser og status mht. planloven, v. ERST 4. Den nye bekendtgørelse om krav til kommunernes planlægning, v. SVANA 5. Den tilhørende vejledning, v. SVANA, ERST og MST 6. Spørgsmål og diskussion, v. alle Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

3 Miljø – og Fødevareministeriet
- Styrelsen for Vand – og Naturforvaltning, SVANA Martin Skriver, Hanne Vibeke Berg & Helga Ejskjær Miljø – og Fødevareministeriet, - Miljøstyrelsen, MST Kristine Raunkjær Stubdrup Erhvervsministeriet, - Erhvervsstyrelsen, ERST Karin Jensen Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

4 Baggrunden for revision af trinmodellen:
Den nye bekendtgørelsen og tilhørende vejledning trådte i stedet for retningslinje 40 & 41 samt den daværende trinmodel*, som er bortfaldet med vedtagelsen af de nye vandområdeplaner 1. juli 2016. Kommunerne har haft en kritik af trinmodellen, som har resulteret i disse to fokusområder: 1) Justere redegørelseskravene for visse typer af arealanvendelse. 2) Justere listerne over grundvandstruende virksomheder og anlæg ud fra en opdateret vurdering af deres miljøpåvirkning. Formålet med revisionen har været at forenkle kommunernes redegørelseskrav og samtidigt opretholde en tilstrækkelig grundvandsbeskyttelse i kommuneplanlægningen. Link* Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

5 Retningslinje 40 og 41 i vandplanerne og den tidligere administrationsmodel (Trinmodellen) bortfaldt 1. juli 2016 med vedtagelse af vandområdeplanerne. Tidligere model Ny model Planloven Planloven Den statslige indsigelse . Den statslige indsigelse Redegørelseskrav : Redegørelseskrav : § 11 e, stk 1, nr. 5 . § 11 e, stk 1, nr. 6 . Miljømålsloven Vandforsyningsloven Hjemmel til at fastsætte Hjemmel (§ 11 a, stk. 2) til at fastsætte regler om kommunernes administration i OSD og indvindingsoplande regler om kommunernes administration i OSD og Indvindingsområder fandtes i vandplanerne Trinmodel Bekendtgørelse og Retningslinje 40 og 41 vejledning om krav til u dmønter planlovens kommuneplanlægning i redegørelseskrav OSD og indvindingsoplande udmønter r edegørelseskrav Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

6 Status for igangværende planlovsrevision
Forslag til revideret planlov: Høring gennemført efteråret 2016. Forslag forventes fremsat i Folketinget ultimo januar 2017. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

7 Forslag til revision af planloven
Forslag til indføjelse af ny hjemmel i planloven som følge af nyt lovophæng: § 11 e, stk. 1, nr. 6: Kommuneplanen skal redegøre for planens forudsætninger om kommuneplanens sammenhæng til de udpegede områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om vandforsyning m.v., og til regler udstedt med hjemmel i lov om vandforsyning m.v. § 11 a, stk. 2, for myndighedernes administration inden for de udpegede områder. Præcisering af, at kommunalbestyrelsens redegørelse for kommuneplanens forudsætninger skal omfatte hensyntagen til drikkevandsressourcen inden for Områder med Særlige Drikkevandsinteresser (OSD) og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse. Videreførelse af nuværende forpligtelse, men med nyt lovophæng i vandforsyningsloven. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

8 Planlovsrevision: statslige interesser  nationale interesser
I forslag til revideret planlov: Begrebet ”overordnede interesser” erstattes med 4 fokuserede nationale interesseområder: - vækst og erhvervsudvikling - natur- og miljøbeskyttelse - kulturarvs- og landskabsbevarelse - hensyn til nationale og regionale anlæg. National interesse at sikre rent og rigeligt drikkevand – kommunegrænseoverskridende hensyn og hensyn, der skal varetages for at sikre natur og miljø. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

9 Planlovsrevision: statslige interesser  nationale interesser
De fokuserede nationale interesser – konkretiseres i oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen (planlovens § 2 a). Hensigt med udmelding om nationale interesser: Allerede forud for igangsætning af ønsket planlægning kan forholdet til overordnede interesser afklares. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

10 Ny bekendtgørelse (BEK nr. 1697 af 21/12/2016)
§ 1 Formål: Sikre, at kommuneplanlægningen bidrager til at forebygge fare for forurening af grundvandsressourcen inden for OSD og IOL. § 2 stk. 1 Hovedregel 1: Friholde OSD og IOL til almene vandforsyninger uden for disse for virksomhedstyper eller anlæg, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet. Undtagelse 1: Arealer der allerede er udlagt i kommuneplanen for disse virksomhedstyper eller anlæg. Hovedregel 2: Friholde afgrænsede BNBO til almene vandforsyninger for udlæg af nye arealer til en arealanvendelse, der medfører øget fare for forurening grundvandet. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

11 Ny bekendtgørelse – fortsat (2)
Begreber i § 2: ”Virksomhedstype eller anlæg” og ”Væsentlig fare for forurening” ”Arealanvendelse, der medfører en øget fare for forurening” Et kommunalt skøn at vurdere indhold af begreber. Skøn vedr. virksomhedstyper/anlæg bør tage udgangspunkt i bilag 1 i Vejledningen. Væsentlig fare for forurening er i udgangspunktet knyttet til de virksomhedstyper og anlæg, der er listet på bilaget. Arealanvendelse er et bredt begreb, som f. eks. kan dække boliger. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

12 Bekendtgørelse – fortsat (3)
§ 2, stk. 2 Kommunalbestyrelsen kan fravige forbud i stk. 1, såfremt det i en redegørelse for kommuneplanens forudsætninger, jf. planlovens § 11 e, stk. 1, er godtgjort, at: Der er en særlig planlægningsmæssig begrundelse for placeringen, herunder at lokalisering uden for de nævnte områder er undersøgt og ikke fundet mulig, og at faren for forurening af grundvandet kan forebygges. Udførlig redegørelse i planen kan altså medføre, at kommunen kan fravige forbud. Staten har dog mulighed for at gøre indsigelse (se senere slide i præsentationen) Natur og Miljøklagenævnet (NMK) kan ved klage over planen tage stilling til, om kommunen har godtgjort, at retlige krav til undtagelser er opfyldt. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

13 Vejledningen – struktur og indhold
Forord Statslige interesser Indledning OSD og indvindingsoplande Lovgrundlag (planlov, vandforsyningslov, miljøbeskyttelseslov) Kommune – og lokalplaner Virksomheder og anlæg Bilag: Tekniske tiltag Grundvandsredegørelser og planer Fokusområder Grundvandskortlægning Status for regulering af pesticider Redegørelseskrav Virksomheder og anlæg (bilag 1) Tekniske tiltag (bilag 2) Grundvandsredegørelser og planer (bilag 3) Statens indsigelse af kommune – og lokalplaner Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

14 Statslige interesser:
Fra ”Oversigt over statslige interesser i kommuneplanlægningen 2017” fremgår (side 14): Kommunerne skal gennem deres fysiske planlægning sikre, at landets grundvandsressourcer ikke forurenes og dermed sikre beskyttelsen af drikkevandsinteresser inden for områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD) og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for OSD. Den danske drikkevandsforsyning er baseret på uforurenet grundvand, som kun kræver en simpel behandling. Grundvandsdannelsen sker over årtier, så hvis grundvandet først er blevet forurenet, kan det tage lang tid, inden grundvandet atter er rent. Krav til den kommunale planlægning 2.1.1 Områder med særlige drikkevandsinteresser, følsomme indvindingsområder og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for OSD skal som hovedregel friholdes for byvækst og ændringer i arealanvendelsen til mere grundvandsbelastende aktiviteter. (-----) Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

15 Generelt om redegørelseskrav – vejledningen siden 21
Kommunen planlægger for virksomhedstyper eller anlæg, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet, (jf. virksomhedsliste og anlæg i bilag 1), eller Kommunen planlægger for udlæg af nye arealer til en arealanvendelse, der medfører en øget fare for forurening af grundvandet inden for afgrænsede BNBO. Der skal derfor ikke udarbejdes grundvandsredegørelse for arealanvendelse, som ikke medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet - eller øget fare inden for afgrænsede BNBO. Der skal derfor ikke udarbejdes grundvandsredegørelse for arealanvendelse, som ikke medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

16 Nye viden siden trinmodellen fra 2012:
Ny viden fra den statslige grundvandskortlægning om bl.a. pesticidfølsomhed, grundvandsdannelse, BNBO. 26. november 2015 er strengere regler for privates pesticidanvendelse i villahaver trådt i kraft. Det betyder, at kommunerne generelt ikke længere skal redegøre for grundvandsmæssige forhold ved planlægning for boliger. Revision af lister med udgangspunkt i Miljøstyrelsens opdaterede viden om brancher og mulighed for at forebygge forurening vha. miljøbeskyttelsesloven. Kommunerne skal ikke redegøre for grundvandsdannelse, da der som følge af bl.a. faldende vandforbrug og klimaeffekter generelt vurderes at være en tilstrækkelig mængde grundvand. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

17 Status for regulering af pesticider
Ny pesticidregulering fra 2015 af private anvendelse: Som det fremgår af vejledningen på side 6 trådte der den 26. november 2015 nye regler i kraft vedr. brugen af sprøjtemidler i private haver. Alle sprøjtemidler er nu tydeligt opdelt i to kategorier: Midler godkendt til professionel anvendelse og midler godkendt til ikke-professionel anvendelse. Læs mere her: Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

18 Regulering af pesticider fortsat
Det er en forudsætning i Miljøstyrelsens godkendelsesordning for pesticider, at regelret anvendelse af pesticider generelt, herunder i landbrug og private haver, ikke udgør en uacceptabel risiko for forurening af grundvandet, såfremt der ikke er tale om særligt sårbare områder. Indsatsen i særligt følsomme områder er nævnt i afsnit i vejledningen, hvor kommunen skal være særlig være opmærksom på og redegøre for aktiviteter inden for SFI, som indebærer risiko for f.eks. pesticidforurening. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

19 Status for grundvandskortlægning
Ny viden fra grundvandskortlægningen siden trinmodellen fra 2012: Staten sikrede, at der ved udgangen af 2016 er afgrænset BNBO omkring samtlige indvindingsboringer til de almene vandforsyningsanlæg, som endnu ikke havde fået afgrænset et BNBO. BNBO gøres offentligt tilgængelige på Danmarks Miljøportal samt på MiljøGIS. BNBO, som SVANA har beregnet, vil sandsynligvis være tilgængelige på MiljøGIS ultimo januar Staten har i forbindelse med grundvandskortlægningen af OSD og indvindingsoplande beregnet grundvandsdannelse for alle magasinlag, som i 2016 blev gjort offentligt tilgængelig på MiljøGIS, og forventes offentliggjort på Danmarks Miljøportal i SFI er udpeget for første gang jf. BEK nr 365 af 19/04/2016 (bilag 3): Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

20 Vejledningen side 9 - Figur 1: Grafisk præsentation af udpegede grundvandskortlagte arealer
Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

21 Status for grundvandskortlægningen: Tabel 1 fra vejledningen (side 9)
Udpeget for kortlægning til og med 2014 (km2) Afgrænset gennem 2015 kortlægningerne (km2) Forventet udpegning i næste BEK (km2) OSD 15.538 104 15.641 NFI 6.991 283 7.273 SFI 89 54 143 IO (for NFI+SFI) 5.015 1.170 6.185 Tabel 1: Grundvandskortlægningens udpegning af drikkevandsressourcer Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

22 Kommune- og lokalplaner
Planlovens § 11: Kommuneplanen fastlægger blandt andet retningslinjer for arealanvendelsen, jf. § 11 a, stk. 1 (kommuneplankataloget) rammer for indholdet af lokalplaner, jf. § 11 b Planlovens § 11 b: Kommuneplanrammer for lokalplaner fastsættes m.h.t. arealanvendelsen og bebyggelsen Krav om tekniske tiltag kan fastsættes i rammerne (§ 11 b, stk. 1, nr. 3, eller stk. 2) Planlovens § 15: Stk. 1: En lokalplans formål skal fastlægge den planlægningsmæssige begrundelse Forebyggelse af forurening kan være en planlægningsmæssig begrundelse Stk. 2: Lokalplankataloget – udtømmende i f.t. hvilke emner, der kan optages bestemmelser om Krav om tekniske tiltag  lokalplanbestemmelser, hvis emnet indgår i lokalplankataloget Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

23 Virksomheder og anlæg En kommune skal udarbejde en grundvandsredegørelse til kommuneplanen eller kommuneplantillæg, jf. bekendtgørelsens § 2, når der planlægges for virksomhedstyper eller anlæg, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet. Virksomhedstyper er angivet i vejledningens Bilag 1. Listen er retningsgivende i forhold til, hvilke virksomhedstyper og anlæg eller aktiviteter, hvor der sædvanligvis kan forventes en håndtering af stoffer, der er mobile i forhold til grundvandet. Listen er ikke udtømmende. Vær opmærksom på virksomhedstyper, som uanset størrelse medfører en væsentlig fare for grundvandsforurening ved uheld, hvor der f.eks. sker spild af mobile forureningskomponenter. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

24 Virksomheder og anlæg (bilag 2)
Kriterier for virksomhedstyper på listen: Håndterer, producerer eller oplagrer stoffer der udgør en fare for grundvandskvaliteten. Opløselig Udvaskelig Mobil Problematisk ved planlægning kendes de konkrete virksomheder og deres drift ofte ikke. husk kobling til miljøklasser og princippet bag denne planlægning. ved planlægning ifbm. udvidelse af eksisterende virksomhed kendes fremtiden. evt. VVM-grundlag og ansøgning om miljøgodkendelse. søg hjælp hos kommunens miljømedarbejdere. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

25 Udformning af bilag 1 Virksomhedstypen er det overordnede grundlag.
Yderligere hjælp og retvisning: - Godkendelsesbekendtgørelsen og håndbog i miljø og planlægning. - Udpegningsgrundlag – hvilke stofgrupper er typiske og relevante. - Regulering af den enkelte virksomhed – efter planlægning. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

26 Tekniske tiltag – vejledningens bilag 2, side 30
Ved udlægning af arealer i kommuneplaner eller kommuneplantillæg til industri/erhvervsarealer kendes de fremtidige virksomheder og den fremtidige indretning og drift af disse sjældent. Derfor vil der som udgangspunkt ikke kunne stilles specifikke krav til fremtidige aktiviteter. Der kan i forbindelse med planlægningen beskrives forslag til forureningsbegrænsende foranstaltninger så længe, at der ved vurderingen af den konkrete sag, efterfølgende bliver foretaget det nødvendige skøn i forhold til den konkrete virksomhed og den ansøgte drift. Kommuneplanrammer: Krav om tekniske tiltag (§ 11 b, stk. 1, nr. 3, eller stk. 2) LP-bestemmelser: Emner, der indgår i lokalplankataloget (§ 15, stk. 2) Tekniske tiltag i rammerne: Forventningsafklaring for fx investorer, herunder i f.t. senere miljøgodkendelse. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

27 Grundvandsredegørelser og planer (bilag 3)
I medfør af planlovens § 11 e, stk. 1, skal kommuneplanen ledsages af en redegørelse for planens forudsætninger, og varetagelse af grundvandshensyn udgør en væsentlig forudsætning for kommunernes fysiske planlægning. Der skal derfor i redegørelsen til kommuneplanen redegøres for, hvorledes grundvandsbeskyttelsen er varetaget i planlægningen for arealanvendelsen, uanset at retningslinje 40 og 41 er ophævet med vandplanerne og erstattet af bekendtgørelse om krav til kommunalbestyrelsens planlægning inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse. Der kan være kommuner, som ikke skal udarbejde grundvandsredegørelser i forbindelse med kommuneplanen (fordi der ikke er planlagt aktiviteter i OSD og indvindingsoplande eller, hvor aktiviteterne ikke er omfattet af virksomhedstyper og anlæg, der udgør en væsentlig eller øget fare for forurening. Der kan være kommuner, som ikke skal udarbejde grundvandsredegørelser i forbindelse med kommuneplanen (fordi der ikke er planlagt aktiviteter i OSD og indvindingsoplande eller, hvor aktiviteterne ikke er omfattet af virksomhedstyper og anlæg, der udgør en væsentlig eller øget fare for forurening. Hvis der er ændringer til grundvandsredegørelsen, skal der redegøres for disse i den supplerende redegørelse. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

28 Vejledningen Bilag 3 (2) – side 36 - 37
Der kan være kommuner, som ikke skal udarbejde grundvandsredegørelser i forbindelse med kommuneplanen, fordi kommunen ikke planlægger aktiviteter i OSD og indvindingsoplande, eller hvor aktiviteterne ikke er omfattet af virksomhedstyper og anlæg omfattet af bekendtgørelsen (bilag 1 er ikke udtømmende). Situationen, hvor kommunen f.eks. udarbejder grundvandredegørelsen første gang, kan i nogle tilfælde ske som led i udarbejdelsen af et kommuneplantillæg til kommuneplanen. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

29 Statslig indsigelse i forbindelse med kommuneplanlægning Vejledningens afsnit 3.1.9 side 16
I henhold til planlovens § 29, stk. 1: Erhvervsministeren skal fremsætte indsigelse over for forslag til kommuneplaner og kommuneplantillæg, der ikke er i overensstemmelse med overordnede interesser. Pligten gælder dog ikke, hvis forholdet er af underordnet betydning. Vurderer Miljø- og Fødevareministeriet, at en kommunes forslag til kommuneplanlægning for udlæg af områder til arealanvendelse, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet, - ikke er redegjort tilstrækkeligt for drikkevandsinteresserne, eller - at beskyttelsen af drikkevandsinteresserne ikke kan varetages tilstrækkeligt, kan Miljø- og Fødevareministeriet anmode Erhvervsministeriet om at fremsætte indsigelse mod planforslaget. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

30 Statslig indsigelse (2) ved lokalplanlægning – Vejledningen side 16:
Af planlovens § 29, stk. 3, fremgår, at en statslig myndighed kan fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra de særlige hensyn, som myndigheden varetager. Det betyder f.eks., at hvis de tekniske tiltag, der er beskrevet i kommuneplanrammerne for lokalplanlægningen, ikke er tilstrækkeligt indskrevet i lokalplanens bestemmelser, kan Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning fremsætte indsigelse. Det er således miljø- og fødevareministeren, som kan gøre indsigelser mod forslag til lokalplaner, hvor de nationale interesser med hensyn til varetagelse af beskyttelses­hensynet overfor grundvandsressourcen ikke er tilstrækkeligt varetaget. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

31 Opsummering: Ny viden fra den statslige grundvandskortlægning om bl.a. pesticidfølsomhed, grundvandsdannelse, BNBO. 26. november 2015 er strengere regler for privates pesticidanvendelse i villahaver trådt i kraft. Det betyder, at kommunerne generelt ikke længere skal redegøre for grundvandsmæssige forhold ved planlægning for boliger. Revision af lister med udgangspunkt i Miljøstyrelsens opdaterede viden om brancher og mulighed for at forebygge forurening vha. miljøbeskyttelsesloven. Kommunerne skal ikke redegøre for grundvandsdannelse, da der som følge af bl.a. faldende vandforbrug og klimaeffekter generelt vurderes at være en tilstrækkelig mængde grundvand. Kommunerne får større råderum til at foretage konkrete vurderinger, idet der ikke længere findes en forbudsliste over virksomheder, som ikke kan planlægges etableret inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande. Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

32 SVANA er indgang i forhold til:
Spørgsmål om bekendtgørelse og vejledning: Kontakt: cc.: Hanne Vibeke Berg: (bekendtgørelse) cc.: Helga Ejskjær: (vejledning) Spørgsmål om grundvandskortlægning (inkl. grundvandsdannelse, BNBO, SFI): Kommunale orienteringsmøder om ny bekendtgørelse og vejledning januar 2017 i Aalborg, Aarhus og København

33 Tak for opmærksomheden
Haraldsgade 53 2100 København Ø Tlf:


Download ppt "Aalborg, Aarhus, København, januar 2017 SVANA, Vandforsyning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google