Tekniktræning træningslære Træner 2 1. Tekniktræning hvad er teknik? Træner 2 Hvad er (god) teknik i idræt? 2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Måløv Idræts Forening 2014 KOMMUNIKATIONSSTRATEGI.
Referencegruppemøde om den nye skolereform 26. November 2013 Annette Ohm – FIR.
Sportsmedicinsk forberedelse af en toppræstation Læge Morten Storgaard Team Danmark.
Uddelegering af opgaver til personalet. Hvem tænker hvad om uddelegering? LÆGEN: Aflastning Mere tid Mere kvalitet Jeg slipper for opgaver Mindre stress.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Træningsplanlægning Træner 2 1. Træningsplanlægning Træner 2 Formål med den enkelte øvelse Målsætning – kort, mellem, langt sigt Planlægning Gentagelser.
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Velkommen. Dansk Klatre Forbund Træner 1 Dagens program Indledning Mentale faktorer: målsætning, fear of failure, faldtræning.
Trongårdsskolens kor v. Mette Hauberg & Lajla Hornshøj Velkommen og præsentation v. Stine Arnfred Ét stort skoledistrikt - spørgsmål Forskudt klassedannelse.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Tomms spørgsmålstyper - Du får svar som du spørger!
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
Løfte – og bæreteknik ved ukurante produkter og emner
Den åbne innovative folkeskole
Øvelser ved håndtering af ukurante produkter
Ankel og fod.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Roteknik. Roteknik Hvad er musklernes opgave? Musklernes arbejde Hvad er musklernes opgave? Udføre bevægelse i leddene Stabilisere leddene.
I forbindelse med iltmangel nedsættes det tidsrum, hvor man er i stand til at handle fornuftigt (TUC), ved ? Fysisk aktivitet. Indtagelse af væske. Indtagelse.
Christian Jørn Hansen 4. januar 1991 DAF-regi: BAC: Elite B
Vidensbrønden Et interaktivt læringsgulv
U14 Piger – Herning FH Sæson 2017/2018.
Forberedelse til eksamen
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Organisering af procesarbejde
Træning for nye distributører
Kært barn har mange navne
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Frivillige og ufrivilligt frivillige
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Velkommen til DGI Miniton
Stresshåndteringsgruppe
Walt Disneys kreativitetsmodel
Velkommen til DGI Miniton
Rygsmerter Information og øvelser
Øvelsesprogram for fodleddet
Dialogmøde d.9.april Samarbejde om læring – folkeskolen, ungdomsskolen og folkeskolereformen.
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 2
Kikkertoperation af knæ Træn lidt, men tit indenfor smertegrænsen.
Det er en politiske bestilling!
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Program og indhold Vidensdeling Oplæg Refleksion Inspiration 1 2 3
Future Vejle inspiration
Future Vejle-inspiration
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Future Vejle inspiration
BEHANDLING AF PATIENTER MED HANDICAP v/Lillian Reesen
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Future Vejle inspiration
Løbeskader/forebyggelse den 11. marts 2019
MENSTRUATION OG TRÆNING
Fysisk aktiv under indlæggelsen
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Future Vejle inspiration
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Workshop 2 worksheet.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Tekniktræning træningslære Træner 2 1

Tekniktræning hvad er teknik? Træner 2 Hvad er (god) teknik i idræt? 2

Tekniktræning hvad er teknik? Træner 2 Effektivitet i alle idrætter Æstetik i nogle idrætter Personlige forhold definerer teknik Fysiske forhold sætter rammer for teknik Tekniske muligheder ændrer sig, når man bliver stærkere/smidigere/højere 3

Tekniktræning hvad er teknik? Træner 2 Formel teknik – funktionel teknik – kompetitiv teknik 4

Tekniktræning hvad er teknik? Træner 2 Lukkede færdigheder Ens miljø Ingen ydre påvirkninger Atletik Gymnastik Dynokonkurrence Speedklatring Redpoint? Åbne færdigheder Omskifteligt miljø Ydre omstændigheder dikterer udførelse/tempo Boldspil Boksning Onsight klatring Boulderkonkurrence 5

Tekniktræning hvad er teknik? Træner 2 Adskilte færdigheder – serielle færdigheder – kontinuerte færdigheder 6

Tekniktræning hvordan kan man træne teknik? Træner 2 Hvordan kan man træne teknik mere struktureret? 7

Tekniktræning hvordan kan man træne teknik? Træner 2 Seriel træning Bloktræning Randomiseret træning 8

Tekniktræning hvordan kan man træne teknik? Træner 2 … og naturligvis konkurrencer 9

Tekniktræning hvordan kan man træne teknik? Træner 2 Mindske eller øge hastighed Mindske eller øge kompleksitet Mindske eller øge stress Støtte/power spot Træning i udmattet tilstand 10

Tekniktræning Teknikindlæring Træner 2 Modeller for læring af færdigheder (forenkling af Dreyfus & Dreyfus, Lev Vygotsky) 11

Tekniktræning Teknikindlæring Træner 2 Indlæringsfaser Automatiseringsfase Udøveren kan benytte færdigheden uden at tænke over det Udøveren kan benytte færdigheden ”i kamp” Færdigheden er indlejret i udøverens bevægelsesmønster Træneren har en coachende rolle (udøveren er eksperten) År 12 Verbal-kognitiv Udøveren kender ikke bevægelsen Jo bedre bevægelsesrepertoire, desto lettere at lære nyt Udøveren har brug for at få forevist, italesat, rettet til Træneren har en instruerende rolle Uger Motorisk fase Udøveren begynder at lære bevægelsen Udøveren kan bruge færdigheden, men er bevidst om den Færdigheden kan stadig rettes til Træneren har en vejledende rolle Måneder

Tekniktræning Teknikindlæring Træner 2 Trænerroller 13

Tekniktræning analyse af teknik Træner 2 Hvordan kan man bryde klatring op i sine enkelte bestanddele? 14

Tekniktræning analyse af teknik Træner 2 En måde at bryde teknikken ned i sine enkeltdele God til at analysere/tænke over en teknik, man kender godt Begrænsninger: Snævert fokus – visse svagheder i forhold til åbne færdigheder Når et delelement ikke lykkes, kan det skyldes fejl tidligere – man kan altså ikke bare se på delelementet i fejlretning Skal ses som et analyseværktøj – ikke som eneste feedback-model Teknikskema 15

Tekniktræning Træner 2 Formål Beskrivelse/delelementer i teknikken FokuspunktBeskrivelseOptimeringTypiske fejl Teknikskema 16

Tekniktræning Træner 2 Eksempel - kneedrop Formål At bringe tyngdepunktet tæt på væggen og at mindske vægtarmen imellem kroppens kontaktpunkter til væggen. Beskrivelse 1.Det ene knæ bringes ind foran kroppen 2.knæet sænkes derefter ned under kroppen 3.Derved drejes kroppen mod den ene side, så frontalplanet er parallelt med væggen 4.Tyngdepunktet sænkes 5.Afsæt fra den ene eller begge fødder FokuspunktBeskrivelseOptimeringTypiske fejl Fodplacering Tåspidsen skal være kontaktpunkt, så hælen kan dreje frit. Vinklen skal muliggøre tryk udad. Præcis placering. Aktiv fod – plantar fleksion i ankel. Indadrotation i hofteled, så vinklen bliver korrekt. Upræcis fodplacering. Passiv fod – ingen spænding i lægmusklerne. Står på indersiden/svangen af foden. Armenes placeringArmene skal være næsten strakte (5-10  fleksion) gennem det meste af bevægelsen. Så afslappede som muligt, men ikke hænge passivt i senerne. Helt strakte eller mere end 10  flekterede. 17

Tekniktræning Træner 2 Udfyld teknikskema for en teknik 10 min. Gruppeøvelse 18