Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Lov 564 af 6. juni 2007)Lov 564 af 6. juni 2007 Lovens indhold, perspektiver og implementering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
STU – lovgivning, bekendtgørelse og vejledning
Advertisements

UUV’s repræsentantskabsmøde den
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Præsentation til forældremøder
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
mellem Miljøministeriet og KL
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Uddannelsesvejledningen i 9. klasse
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Styringskrav for jobcentre
Kreativ Langsigtet ArbejdsPlanlægning
”Vi når målet – men hvordan?”
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Bo Ravn leder UU – Nordvestjylland Ungdommens Uddannelsesvejledning
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
2-01.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Velkommen til forældremøde
Den kommunale vejledning om STU
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
1 Den danske model Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen Erik Møller Hansen Chefkonsulent Kontoret for vejledning Undervisningsministeriet.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Vejledning der gør en forskel Konference om vejledning af personer med handicap, Nyborg Strand den 26. marts 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" FVU Årsmøde.
/Bent Storgaard Etablering af UU-Vestegnen Mange opgaveudvidelser siden 2004 ”Uafhængig af sektor- og institutionsinteresser” UU-Vestegnen:
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Uddannelsesløft for akutledige - seminar for jobcentre og a-kasser 17. december 2012.
ViSP i ungdoms- uddannelses- perspektiv Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Helle Djuraas, områdeleder,SFV.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Serviceudbud 2009 Kontakt- og aktiveringsforløb for alle arbejdsmarkedsparate ledige.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Kommunal ungeindsats Kortlægning af unge i Køge bugt
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Torsdag den 11. maj 2017, UCCs årlige vejlederkonference (skype)
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
FGU og kommunal ungeindsats
Nyt fra Undervisningsministeriet
UU – Uddannelsesstatistik
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Lov 564 af 6. juni 2007)Lov 564 af 6. juni 2007 Lovens indhold, perspektiver og implementering

Disposition 1.Velkomst v/kontorchef Finn Christensen, Undervisningsministeriet 2.Hvad siger loven? – Formål, målgruppe, indhold og tilrettelæggelse m.v. af ungdomsuddannelsen v/fuldmægtig Jesper Bøjer Jensen, Undervisningsministeriet 3.Aktørerne og deres opgaver v/ kontorchef Finn Christensen og fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet 4.PAUSE 5.Dialog (spørgsmål og bemærkninger) 6.Afslutning

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov Baggrund Tilbud i regi af voksenspecialundervisningen B 51 (vedtaget maj 2006) Tværministeriel arbejdsgruppe (færdig efterår 2006) Lovforslag fremsat 28. marts 2007 Vedtaget 1. juni 2007 Intentioner At sikre unge med særlige behov ret til 3 års ungdomsuddannelse, der kan sikre dem personlige, sociale og faglige kompetencer som grundlag for et selvstændigt og aktivt voksenliv. Afprøve og udvikle færdigheder og muligheder

Grundlæggende elementer Retskravet – sikrer alle unge adgang til ungdomsuddannelse Ramme for individuelt tilrettelagt uddannelse Sammenhæng, målrettethed og progression Kompetencepapir Uddannelsen erstatter ikke eksisterende tilbud, men supplerer disse

Målgruppe Unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov, der ikke med specialpædagogisk støtte kan gennemføre anden ungdomsuddannelse efter undervisningspligtens ophør eller når de forlader 10. eller 11. klasse eller inden de fylder 25 år Ca. 2,3 pct. af en årgang = ca på tre årgange Nuværende antal i ungdomstilbud (2006) efter lov om specialundervisning for voksne = ca Unge i uafsluttet tilbud efter LSFV er omfattet, men tilbuddet afkortes

Formål Personlig udvikling og mulighed for at deltage selvstændigt og aktivt i samfundslivet At indgå i sociale sammenhænge og få et selvstændigt og aktivt fritidsliv Udvikling af kompetencer til brug i uddannelses- og/eller beskæftigelsessituationer At unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt - og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse. Uddannelsen skal fremme:

Varighed Uddannelsen er en treårig fuldtidsuddannelse Årligt minimumstimetal: 840 timer á 60 min. svarende til 28 lektioner á 45 min. i 40 uger Praktik max. 280 timer årligt Undtagelser: Eleven kan vælge at afslutte inden 3 år Eleven kan vælge at afbryde og genoptage Praktik kan i særlige tilfælde være mere omfattende end 280 timer

Uddannelsens indhold Almendannende del: Rettet mod den unges personlige og sociale udvikling Specifikt målrettet del: Støtte udviklingen af den enkelte unges interesser, evner og særlige færdigheder Praktik: Udvikle og afprøve den unges muligheder uden for det undervisningsmæssige miljø Vejledning Selvstændighed og aktiv deltagelse i samfunds-, fritids- og arbejdsliv.

Tilrettelæggelse og opbygning Adgang til uddannelsen sker via UU Tilrettelæggelse Undervisning Træning Praktiske aktiviteter– herunder praktik Opbygning Afklaringsforløb: max. 12 uger Praktiske aktiviteter: max. 280 t/år

Uddannelsesplanen Beskrivelse af elementerne i uddannelsesforløbet inkl. planlagte vejledningssamtaler Målene for hele uddannelsen Hvor og hvornår det enkelte element afvikles Omfanget af det enkelte element angivet i timer á 60 minutter Målsætningen for det enkelte element Beskrivelse af progressionen i uddannelsen Udkast og budgetoverslag til kommunalbestyrelsen

Kvalitetssikring Klage: Klagenævnet for den vidtgående specialundervisning Tilbud/ikke tilbud Tilbuddets indhold Tilsyn ved den regionale statsforvaltning - lovlighed Element i årlig rapport fra regionale udviklingsråd Løbende evaluering mhp Skriftlig redegørelse til Folketinget august 2008 Lovrevision i folketingsåret 2011/2012 Ministerens beføjelser Fremgangsmåde ved fremsættelse af tilbud Indholdet af undervisning og praktiske aktiviteter

Aktørerne og deres opgaver

Økonomi - beregningsmodel Forventede samlede udgifter ved elever 716 mio. kr. Udgifter, som kommunerne i forvejen skulle finansiere mio. kr. Forventet aktivitetsreduktion (frafald m.v. på ca. 8 pct.) - 57 mio. kr. Overførsel til kommunerne72 mio. kr. (30 mio. i 2007) Pengene overføres som bloktilskud

Økonomi Beregningsmodellen bygger på oplysninger fra amter og kommuner Fyns Amts tilbud har særligt været mod (krav i B51) Undervisning, praktik, værkstedsaktiviteter, vejledning m.v. indgår i den samlede ramme Økonomiforhandling Regeringen og KL er enige om, at der nedsættes en hurtigarbejdende arbejdsgruppe, der har til formål at beskrive, hvordan kommunernes udbud af den 3-årige ungdomsuddannelse kan ske inden for de i loven anførte økonomiske rammer. Parterne er derudover enige om at drøfte de økonomiske konsekvenser af loven på baggrund af arbejdsgruppens afrapportering.

Kommunalbestyrelsen Myndighedsansvar Godkender uddannelsesplan m.v. Uddannelsesansvar Ansvar for uddannelsens gennemførelse og kvalitet, herunder kvaliteten hos leverandørerne Finansieringsansvar Afholder udgifterne forbundet med uddannelsen

Rammer for uddannelsen Ikrafttrædelse 1. august 2007 Beregningsmodel for økonomi elever ved fuld indfasning af tre årgange Holdstørrelse på gennemsnitligt 6 elever Praktik og praktiske aktiviteter indgår Kommunal finansiering: Særligt tilrettelagte forløb Statslig taxameterfinansiering: Ordinære forløb Dog: Ordinære forløb ifm aktivering af ikke forsikrede unge og unge på revalideringsydelse finansieres iht Betalingsloven af kommunen Befordring Undervisningsmidler m.v. Forsørgelse: Som ellers

Statsfinansieret uddannelse

Forberedelse Målgruppen Antal unge i tilbud efter lov om specialuv. for voksne Andre unge – input fra UU og/eller PPR m.fl. Unge i andre tilbud Leverandører Hvem i kommunen kan/vil være uddannelsesansvarlig, levere relevante uddannelseselementer og til hvilken pris? Hvem kan/vil levere egnede praktikpladser Aftale om henvisningsprocedure (forvaltning og UU) Information om uddannelsen til grundskoler, forældre/elever og leverandører

Leverandører Kommunale uddannelsesinstitutioner – herunder vedr. specialundervisning for voksne Husholdnings-, håndarbejds- og folkehøjskoler Produktionsskoler Institutioner for erhvervsrettet uddannelse Efterskoler – særligt tilrettelagte forløb Daghøjskoler Værksteder Andre institutioner

Ungdommens Uddannelsesvejledning Udredning og indstilling - fokus på den unges muligheder for anden uddannelse (EGU, produktionsskole m.v.) 12 ugers afklaringsforløb - første led i uddannelsen Individuel uddannelsesplan Opfølgning på og justering af uddannelsesplanen – min. én gang om året

Praktikorganisation Praktik skal give den unge kvalifikationer, der er relevante på arbejdsmarkedet eller for personlig udvikling Praktikstedet kan være en privat eller en offentlig virksomhed, institution m.v. Forsikring: Unge, der er i praktik efter denne lov, vil blive omfattet af statens erstatningsordning for deltagere i praktisk erhvervsorientering. Denne ordning gælder i dag for unge under 25 år.statens erstatningsordning Bekendtgørelsen revideres.

Hvad så nu? Bekendtgørelse (høringsfrist 2. juli) Vejledning til bekendtgørelsen Fortsat information – mundtlig og skriftlig Arbejdsgruppe i forlængelse af kommuneaftale Regeringen og KL er enige om, at der nedsættes en hurtigarbejdende arbejdsgruppe, der har til formål at beskrive, hvordan kommunernes udbud af den 3-årige ungdomsuddannelse kan ske inden for de i loven anførte økonomiske rammer. Parterne er derudover enige om at drøfte de økonomiske konsekvenser af loven på baggrund af arbejdsgruppens afrapportering. Dias på