Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:61187219.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
institutionsleder Jette Melin
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
ADHD I PRAKSIS Aut. Cand psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
God trivsel = God læring
Psykosocialt arbejde med ”umotiverede” unge
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
Jeg støtter barnet ved:
Det autentiske menneske
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Perron 3 Slagelse Misbrugscenters Ungeafdeling
Intern kommunikation PR og presse
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Men hvad med motivationen?
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forudsætninger for en god samtale
Disposition Præsentation af emne Mobning
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Damer og herrer er så og så fede… Hvordan finder man en ny mor og venner, der ikke ryger hash? Hvordan finder man en ny mor og venner, der ikke ryger hash?
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Målrettet kommunikation
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
At motivere til forandring
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Lærer! Rank ryggen – og byg en bro
Personlig stof- og alkoholpolitik
Seksualitet.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Kommunikationskursus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Hvad er vores kommunikationsmål
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:

Program d  Hvornår, eller er den unge umotiveret?  Motivationsteorierne.  Screening af problematikken, hvorfor, hvordan kom/fandt man ham/ hende.  Hypotese dannelse/ målsætning. Hvorfor umotiveret?  Kontakt/tillid/realisme.  Argumenter/bevis….at jeg er god nok.  Empati og nysgerrighed.  Den unge og den professionelles mål.  At vende tilbage.

Motivation  Menneskets inderste natur viser sig også i drivkraften, menneskets motivation. Drivkraften giver sig udtryk i en stræben efter at leve et meningsfuldt liv. At stræbe efter mening bliver sammenfatningen af at være konstruktiv, målrettet social og aktiv.

Umotiveret hvornår?  Hvis det nu er meningsfuldt at ryge hash…..og socialt og aktivt?  Hvem bestemmer målene prof. eller ung?  Eks. Formiddags aftale ”skal alligevel lære at stå tidligt op!  En ung mange/ skiftende motiver  Er motivet kontakt godt nok?  Ung…modig og nogle gange trodsig!

Maslows behovspyramide  Vi arbejder for at tilfredsstille visse behov, som opstår i en bestemt rækkefølge. Når den ene type af behov er opfyldt vil et andet og højere behov opstå.  Behovene optræder i bestemt rækkefølge og i hierarki af nødvendighed.

Menneskets 5 basisbehov  Fysiologisk: Vand, føde, ly.  Sikkerhedsbehov: Behovet for at føle sig tryg og opleve stabilitet i f.eks. sin arbejdssituation.  Sociale behov: Behovet for at være sammen med andre mennesker og have venskaber, at have relationer baseret på følelser.  Selvagtelsesbehov: Behovet for at føle sig værdifuld og kompetent, at opnå selvrespekt og opnå anerkendelse fra andre.  Selvrealisering: Behovet for at bruge sig selv, udfolde sin kreativitet og i det hele taget at fokusere på sine personlig udviklingsmuligheder og realisere disse.

Screening af problematik  Overblik og rækkefølge af problematik  Først relationen/ hold ud at blive afvist  Hvem kan hjælpe med problemerne  Følelsesmæssige/ psykiske problemer  Baggrund  Hvor er der mest liv/ energi

Hypotese, hvorfor umotiveret  Ringe kontakt til følelser  Kognitivt niveau. F.eks. Cirkelræssonement, skifte fokus  Adfærd/ handlinger selv-/destruktive  Livssituationen: Ofte kaotisk.  Latentmotiveret. Forsvar mod smerte. ”kontaktrebus”. Maskeret kontaktforsøg. F.eks.: true, true med selvmord, hjælpeløs, smigre, seksualisere, blive forelsket, vise stærke følelser, være passiv o.s.v.  Lav selvtillid/ selvværd(følelse)

Kontakt/ tillid/ realisme  Psykologisk medleven i den unges liv og historie.  Gæst i anden virkelighed. Mål den unge forstår sig selv bedre og er livsduelig.  Den voksne: Respekt, forståelse (også konfronterende), ærlighed, tro på den unges forandringsmuligheder, realistisk og tålmodig.  Afstå fra magtkampe….bevare grænser. Eks. Tider at mødes på, komme for tæt på.  Prof. Ambition og den unges

Argumenter/ bevis…..at jeg er god nok!  Argumenter og beviser for at være god nok. Et godt menneske med potentialer og muligheder  Dårlig samvittighed er fjende ikke ven. Nedbryder selvværd  Erfaringer kan bruges til at vælge vej. Vadestedet!

Samtale i nuet.  Fokus på her og nu samtale.  Flytte fokus fra fortiden når der leves der. Fremtiden kan være båret af henholdsvis håbløshed eller urealistiske forestillinger.  Prof. Må kunne multitaske og bevare overblik

Empati og konfrontation  Håndtere såvel forståelse som konfrontation.  Forståelse: Normalisere den unge…jeg har mødt andre unge der…  Konfrontation: Kræver god kontakt, basal tillid. Respektfuld og roligt.  Eksempler: Spejle modsætninger mellem ønsker og konkrete handlinger.  Brug faglig viden i forhold til bagatalisering af problem eks. Misbrug.  Bevare fokus i samtalen

Hvornår er en umotiveret ung blevet motiveret?  Ressourcerne er mobiliseret!  At den unge oplever at kunne vælge sit liv og dermed har mulighed for at træffe konstruktive valg.  At den unge tror på forandring er mulig og ved hvad vej han/ hun vil gå.  At der er sat en proces i gang hvor den unge aktivt arbejder mod realistiske mål.  F.eks. Mindske, stoppe rusmiddel forbrug, kontakt til familie o.s.v.