.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Lederudvikling.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Folkeskole-reformen August 2014.
Fra integration til inklusion
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Ledelse og menneskesyn
Styrket kundebetjening gennem et kompetent arbejdsfællesskab
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Ledelse og menneskesyn
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Kultur i organisationer
IS-Strategi.
Hvad render vi rundt og laver?
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
I de efterfølgende tre teorier er vigtigt at forstå begreberne
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Sociologi – Individ og samfund
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Personligheden og selvet
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Børn og pædagoger i en digital verden
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Selvledelse (Empowerment)
Funktioner og roller i projekter
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Inklusion og inkluderende processer
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Sygepleje og fagidentitet
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Lægedage Personcentreret medicin i almen praksis Om lægens rolle og identitet ved filosof Morten Thaning og praktiserende læge Niels Saxtrup.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Værdigrundlag for Jobcenter Varde
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Temadag 2018.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling Lederen er motiverende Medarbejderansvar i fht. sig selv eller arb. Gruppe Værdier svinger mellem faglige ambitioner og livskvalitet Psykologisk kontrakt mellem virksh/medarb.

Dynamisk samstemt kultur Kerneydelsen skal defineres af både ledelse og medarbejdere. Diskussioner af: Arbejdsfordeling, samarbejde, arbejdsmiljø, metoder. Kompetencer Medfører mere tid til beslutningsprocesser. Værdier kan kun fastlægges og afprøves gennem konsensus

Opbrudskultur Det senmoderne samfund: det enkelte individ skaber sin egen identitet. Vælger egne normer og værdier blandt mange mulige

Human Ressources Menneskesyn: man har en iboende parathed til at arbejde og yde sit bedste under de rette betingelser Motivation: er i menneskets indre. Identitet og sociale sammenhænge.

Mc Gregor XY teori Menneskesyn X: m=dovent, skal styres af leder, vha. straf – belønning (mekanisk kultur) Menneskesyn Y: m=udviklingsorienteret, selvrealiserende, drevet af indre natur. (humanistisk menneskesyn)

Selvforvaltning Styring ved uddelegering af ansvar og kompetence, medfører: Den enkelte enhed eller person bliver ansvarlig for af hovedmål nås. Som i Serviceloven hvor brugeren tildeles ansvar for de mål der ønskes realiseret

Kunden, borgeren, brugeren i centrum Brugerbestyrelser, forældrebestyrelser mm Markedsmekanismer i institutionen Brugeren som kunde med krav og valgmuligheder. Ledelsesstilen er selling

Opbrud fra den mekaniske kultur Behandlingssystemet skabte sine egne klienter ved at reducere m. til passive modtagere

Opbrudskulturen Menneskesyn: Fokus på Det kompetente, selvforvaltende og ressourcefyldte menneske. Ledelse: Fokus på lederens personlighed: karisma, udstråling

Opbrud i den pædagogiske verden Supervision: refleksion bliver den væsentligste kompetence i en usikker og foranderlig verden. Man må reflektere over nye måder at agere på.

Kvalitet, resultat, dokumentation Hvordan måler man ”tillid” Hvordan kan man vis at man er faglig kompetent og samtidig ikke kan vise objektivt målbare resultater.

Pædagoger skal ikke længere kun handle i praksis de skal: Teoretisk kunne redegøre for praksis Reflektere over praksis Udvikle og dokumentere centrale metoder =professionsbachelor

.. Den dynamisk samstemte kultur Styring: samarbejde, fælles værdier Situationer: dynamiske og komplekse Lederen er ”det hele menneske” Ledelse: delegering/koordinering-synlig/vision Medarbejderansvar ifht. Samfundsmæss. udvkl. Værdier: livskvalitet selvrealisering-helt menneske Værdistyret kulturel kontrakt medarb/ledelse

Opgave. find en pædagogisk institutions værdigrundlag. Hvad er inde? Hvad er ude? Er der tegn på selvreference? Er der referencer til en bestemt organisationskultur?